Työnantajakuva sosiaalisessa mediassa : mainos-, media- ja viestintätoimistot
Saikkonen, Siiri (2020)
Saikkonen, Siiri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251507
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni noudattaa systemaattista järjestystä. Se alkaa työnantajabrändäyksen kuvaamisella ja sen tarkoitusperien, tärkeyden ja taustojen avaamisella. Seuraavaksi siirrytään brändilähettiläiden synnyttämisen kautta työnantajamielikuvan strategiseen suunnitteluun. Lopuksi avataan mainos-, media- ja viestintätoimistojen sosiaalisessa mediassa näkyviä sisältöteemoja, jotka tukevat työnantajakuvan kehittymistä. Opinnäytetyö on laadittu mainos-, media- ja viestintätoimistoja ajatellen, mutta myös muiden alojen edustajat voivat löytää inspiraatiota, vinkkejä ja ajatuksia oman tekemisensä tueksi.
Tekemäni työ on puhtaasti kvalitatiivista eli laadullista. Pyrin ymmärtämään työnantajakuvaa ilmiönä ja sen onnistuneeseen rakentamiseen vaikuttavia asioita. Toteutin opinnäytetyötäni varten kaksi asiantuntijahaastattelua. Haastateltavina toimivat LM Somecon strategi ja asiakkuusjohtaja Kaisa Alapartanen sekä valokuvaaja ja sisällöntuottaja Linda Eronen. Lisäksi etsin tietoa kirjallisuudesta ja internetistä. Mainos-, media- ja viestintätoimistojen sosiaalisen median sisällöt olivat yksiä tärkeimpiä lähteitäni kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi. Sisältöpoimintojen avulla kykenin saavuttamaan ymmärryksen siitä, minkälaista sisältöä ja minkälaisella volyymilla muut mainos-, media- ja viestintätoimistot tekevät työnantajakuvaan liittyen. Näiden havaintojen avulla pystyn mahdollisesti itse myöhemmin suunnittelemaan sellaista työnantajakuvaan vaikuttavaa sisältöä, joka erottuu kilpailijoista.
Opinnäytetyössäni havaitsin, että työnantajabrändäyksellä mainos-, media- ja viestintäalalla on mahdollista erottua inhimillisellä henkilöihin perustuvalla sisällöntuotannolla, työtehtävien konkreettisella kuvaamisella ja työntekijöiden urakehitysten avaamisella.
Työntekijälähettiläiden synnyttäminen lisää viestin saavuttavuutta ja tekee siitä uskottavamman. Työnantajabrändäyksen tulisi aina perustua organisaatiossa aidosti vallitsevaan totuuteen.
Tekemäni työ on puhtaasti kvalitatiivista eli laadullista. Pyrin ymmärtämään työnantajakuvaa ilmiönä ja sen onnistuneeseen rakentamiseen vaikuttavia asioita. Toteutin opinnäytetyötäni varten kaksi asiantuntijahaastattelua. Haastateltavina toimivat LM Somecon strategi ja asiakkuusjohtaja Kaisa Alapartanen sekä valokuvaaja ja sisällöntuottaja Linda Eronen. Lisäksi etsin tietoa kirjallisuudesta ja internetistä. Mainos-, media- ja viestintätoimistojen sosiaalisen median sisällöt olivat yksiä tärkeimpiä lähteitäni kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi. Sisältöpoimintojen avulla kykenin saavuttamaan ymmärryksen siitä, minkälaista sisältöä ja minkälaisella volyymilla muut mainos-, media- ja viestintätoimistot tekevät työnantajakuvaan liittyen. Näiden havaintojen avulla pystyn mahdollisesti itse myöhemmin suunnittelemaan sellaista työnantajakuvaan vaikuttavaa sisältöä, joka erottuu kilpailijoista.
Opinnäytetyössäni havaitsin, että työnantajabrändäyksellä mainos-, media- ja viestintäalalla on mahdollista erottua inhimillisellä henkilöihin perustuvalla sisällöntuotannolla, työtehtävien konkreettisella kuvaamisella ja työntekijöiden urakehitysten avaamisella.
Työntekijälähettiläiden synnyttäminen lisää viestin saavuttavuutta ja tekee siitä uskottavamman. Työnantajabrändäyksen tulisi aina perustua organisaatiossa aidosti vallitsevaan totuuteen.