Lasten sosiaalisten taitojen tukeminen ja huomioiminen päiväkodin arjessa : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Yliluoma, Marko; Yliluoma, Marko (2020)
Yliluoma, Marko
Yliluoma, Marko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata, miten varhaiskasvatuksessa voidaan tukea lasten sosiaalisia taitoja ja ennaltaehkäistä lasten aggressiivista käyttäytymistä päiväkodin arjessa. Opinnäytetyö on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka analysointimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuskysymyksinä oli, miten päivähoidossa tuetaan lasten sosiaalisia taitoja ja ennalta ehkäistään lasten aggressiivista käyttäytymistä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lasten sosiaalisten taitojen ja hyvinvoinnin huomioimisesta varhaiskasvatuksessa.
Lasten sosiaalisia taitoja voidaan tukea niin yksilöön kuin ryhmän toimintakulttuuriin vaikuttavin menetelmin. Aikuisen omalla vuorovaikutuksella on merkitystä sille, miten hyvin lapsi voi ja millaiset toimintamallit lapsi omaksuu vuorovaikutukseensa. Tämän vuoksi kasvattajan kyky reflektoida kasvatusvuorovaikutustaan korostui tutkimustuloksissa. Sosiaaliset taidot olivat yhteydessä lapsen minäkuvaan, jota vahvistivat aikuisen lämmin ja myönteinen vuorovaikutus, hyväksytyksi tuleminen, rohkaiseminen ja annettu positiivinen palaute. Lasten aggressiivista käyttäytymistä pystytään ehkäisemään pienryhmätoiminnalla ja siirtymätilanteiden porrastamisella. Opetustuokiot tulisi suunnitella lasten osallistumismotivaatio ja mielenkiinnon kohteet huomioiden. Lasten aggressiivisuus vähenee, kun turvataan lapsen sosioemotionaaliset tarpeet, motivaation säilyminen ohjatun toiminnan aikana ja asema ryhmässä.
Jatkotutkimuksessa tai toiminnallisissa opinnäytetöissä kannustan huomion kiinnittämisen lasten ja aikuisten kulttuurien yhteen saattamisen keinoihin.
Lasten sosiaalisia taitoja voidaan tukea niin yksilöön kuin ryhmän toimintakulttuuriin vaikuttavin menetelmin. Aikuisen omalla vuorovaikutuksella on merkitystä sille, miten hyvin lapsi voi ja millaiset toimintamallit lapsi omaksuu vuorovaikutukseensa. Tämän vuoksi kasvattajan kyky reflektoida kasvatusvuorovaikutustaan korostui tutkimustuloksissa. Sosiaaliset taidot olivat yhteydessä lapsen minäkuvaan, jota vahvistivat aikuisen lämmin ja myönteinen vuorovaikutus, hyväksytyksi tuleminen, rohkaiseminen ja annettu positiivinen palaute. Lasten aggressiivista käyttäytymistä pystytään ehkäisemään pienryhmätoiminnalla ja siirtymätilanteiden porrastamisella. Opetustuokiot tulisi suunnitella lasten osallistumismotivaatio ja mielenkiinnon kohteet huomioiden. Lasten aggressiivisuus vähenee, kun turvataan lapsen sosioemotionaaliset tarpeet, motivaation säilyminen ohjatun toiminnan aikana ja asema ryhmässä.
Jatkotutkimuksessa tai toiminnallisissa opinnäytetöissä kannustan huomion kiinnittämisen lasten ja aikuisten kulttuurien yhteen saattamisen keinoihin.