Aurinkobaletin ryhmämyynnin kehittäminen
Elo, Monica; Piepponen, Anu (2021)
Elo, Monica
Piepponen, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101231450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101231450
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada Aurinkobaletille tutkittua tietoa liittyen ryhmämyyntiin ja ryhmälippujen markkinointiin. Aurinkobaletti kaipasi ideoita ja uusia näkökulmia siihen, miten lisätä ryhmämyyntiä ja laajentaa asiakaskuntaa. Tutkitun tiedon pohjalta olemme muodostaneet tilaajalle markkinointistrategian, joka sisältää konkreettisia kehittämisehdotuksia ryhmämarkkinoinnin ja -myynnin kehittämiseksi.
Aurinkobaletti on merkittävä toimija tanssitaiteen alalla, ja sille on vuosien saatossa muodostunut oma asiakaskuntansa. Aurinkobaletti haluaa kuitenkin tavoittaa nykytilanteeseensa nähden enemmän uusia asiakkaita. Tämän takia tässä opinnäytetyössä tarkastellaan osin myös yleisiä markkinoinnin ja myynnin keinoja suuremman asiakaskunnan saavuttamiseksi ja lipunmyynnin edistämiseksi.
Opinnäytetyössä kerrotaan lyhyesti myös nykytanssin historiasta ja nykytilanteesta. Opinnäytetyö avaa lukijalle nykytanssin kenttää ja alan toimintaympäristöjä Suomessa. Tietoperustassa on hyödynnetty kirjallisuutta ja esitelemme opinnäytetyön keskeiset käsitteet.
Opinnäytetyössä on käytetty kahta tutkimusmenetelmää. Toisena tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kyselyä, joka lähetettiin Aurinkobaletin sidosryhmille. Asiakaskyselyn avulla pyrittiin selvittämään vastaajien mielipiteitä Aurinkobaletista. Kyselyn avulla selvisi myös, ovatko Aurinkobaletin sidosryhmärekisterissä olevat yhteystiedot ajan tasalla, ja kuuluvatko ne ihmisille, jotka järjestävät jonkinlaista ryhmien virkistystoimintaa. Opinnäytetyössä käytettiin myös benchmarking-menetelmää, jonka avulla tutustuimme kahdeksan eri toimijan markkinointitapoihin ja vertasimme niitä Aurinkobaletin toimintaan. Benchmarkingin avulla koitimme löytää toimivia toimintatapoja, joiden avulla voitaisiin edistää Aurinkobaletin ryhmämyyntiä.
Aurinkobaletti on merkittävä toimija tanssitaiteen alalla, ja sille on vuosien saatossa muodostunut oma asiakaskuntansa. Aurinkobaletti haluaa kuitenkin tavoittaa nykytilanteeseensa nähden enemmän uusia asiakkaita. Tämän takia tässä opinnäytetyössä tarkastellaan osin myös yleisiä markkinoinnin ja myynnin keinoja suuremman asiakaskunnan saavuttamiseksi ja lipunmyynnin edistämiseksi.
Opinnäytetyössä kerrotaan lyhyesti myös nykytanssin historiasta ja nykytilanteesta. Opinnäytetyö avaa lukijalle nykytanssin kenttää ja alan toimintaympäristöjä Suomessa. Tietoperustassa on hyödynnetty kirjallisuutta ja esitelemme opinnäytetyön keskeiset käsitteet.
Opinnäytetyössä on käytetty kahta tutkimusmenetelmää. Toisena tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kyselyä, joka lähetettiin Aurinkobaletin sidosryhmille. Asiakaskyselyn avulla pyrittiin selvittämään vastaajien mielipiteitä Aurinkobaletista. Kyselyn avulla selvisi myös, ovatko Aurinkobaletin sidosryhmärekisterissä olevat yhteystiedot ajan tasalla, ja kuuluvatko ne ihmisille, jotka järjestävät jonkinlaista ryhmien virkistystoimintaa. Opinnäytetyössä käytettiin myös benchmarking-menetelmää, jonka avulla tutustuimme kahdeksan eri toimijan markkinointitapoihin ja vertasimme niitä Aurinkobaletin toimintaan. Benchmarkingin avulla koitimme löytää toimivia toimintatapoja, joiden avulla voitaisiin edistää Aurinkobaletin ryhmämyyntiä.