Ravitsemuksen ja liikunnan merkitys esikouluikäisten lasten ylipainon ennaltaehkäisyssä
Kallio, Emma; Saukkonen, Helmi (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kallio, Emma
Saukkonen, Helmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101211421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101211421
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa ryhmäohjaus esikouluikäisille lapsille ja heidän huoltajilleen aiheesta ravitsemuksen ja liikunnan merkitys esikouluikäisten lasten ylipainon ennaltaehkäisyssä. Tavoitteena oli lisätä huoltajien tietoutta esikouluikäisten lasten hyvinvoinnin tukemisesta suhteessa ravitsemukseen sekä liikuntaan ja samalla tarjota heille konkreettisia työkaluja arjessa hyödynnettäväksi. Lisäksi tavoitteena oli innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti ja rohkaista heitä kokeilemaan uusia terveellisiä ruoka-aineita.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin päiväkoti Franzénian kanssa ja se koostui opinnäytetyöraportista sekä Terveelliset lähtökohdat elämään -nimisestä ryhmäohjauksesta. Teoreettinen viitekehys muodostui terveellisten elämäntapojen edistämisestä eli promootiosta sekä ylipainon ennaltaehkäisystä eli preventiosta, leikkiikäisten lasten ravitsemussuosituksista, liikuntasuosituksista sekä hyvän ryhmäohjauksen toteutuksesta. Teorian pohjalta toteutettiin toiminnallinen kokonaisuus, joka sisälsi monipuolisen liikuntatuokion lapsille ja verkkoluennon heidän huoltajilleen. Liikuntatuokioon osallistui esikouluryhmä (n=21). Liikuntatuokio rakentui eri hippaleikeistä sekä motorisia taitoja haastavasta temppuradasta. Huoltajien (n=2) verkkoluennolla esitettiin opinnäytetyön aihe käytännön esimerkkien avulla. Aihe koettiin tekijöiden mielestä ajankohtaisena ja tärkeänä lasten ylipainon yleistymisen vuoksi.
Palaute ryhmäohjauksesta oli pääosin positiivista, lapset toivoivat aktiviteettien jatkuvan pidempään. Henkilökunnan palautteessa nostettiin esiin tapahtuman onnistunut organisointi, kannustava ilmapiiri sekä kekseliäät ja riittävän yksinkertaiset aktiviteetit. Huoltajien palautteessa toivottiin vieläkin enemmän käytännönläheisiä esimerkkejä aiheesta. Opinnäytetyön jatkokehitysehdotuksena voidaan pitää kattavamman osallistujamäärän varmistamista verkkoluennolle sekä infojulisteen koostamista käytännönläheisistä keinoista lisätä monipuolista ravitsemusta ja liikuntaa perheiden arkeen. Lisäksi jatkokehitysehdotuksena ehdotetaan liikunta- ja ruokapäiväkirja seurantaa ennen ja jälkeen ryhmäohjauksen. Muutoksia ei tehty tähän opinnäytetyöhön.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin päiväkoti Franzénian kanssa ja se koostui opinnäytetyöraportista sekä Terveelliset lähtökohdat elämään -nimisestä ryhmäohjauksesta. Teoreettinen viitekehys muodostui terveellisten elämäntapojen edistämisestä eli promootiosta sekä ylipainon ennaltaehkäisystä eli preventiosta, leikkiikäisten lasten ravitsemussuosituksista, liikuntasuosituksista sekä hyvän ryhmäohjauksen toteutuksesta. Teorian pohjalta toteutettiin toiminnallinen kokonaisuus, joka sisälsi monipuolisen liikuntatuokion lapsille ja verkkoluennon heidän huoltajilleen. Liikuntatuokioon osallistui esikouluryhmä (n=21). Liikuntatuokio rakentui eri hippaleikeistä sekä motorisia taitoja haastavasta temppuradasta. Huoltajien (n=2) verkkoluennolla esitettiin opinnäytetyön aihe käytännön esimerkkien avulla. Aihe koettiin tekijöiden mielestä ajankohtaisena ja tärkeänä lasten ylipainon yleistymisen vuoksi.
Palaute ryhmäohjauksesta oli pääosin positiivista, lapset toivoivat aktiviteettien jatkuvan pidempään. Henkilökunnan palautteessa nostettiin esiin tapahtuman onnistunut organisointi, kannustava ilmapiiri sekä kekseliäät ja riittävän yksinkertaiset aktiviteetit. Huoltajien palautteessa toivottiin vieläkin enemmän käytännönläheisiä esimerkkejä aiheesta. Opinnäytetyön jatkokehitysehdotuksena voidaan pitää kattavamman osallistujamäärän varmistamista verkkoluennolle sekä infojulisteen koostamista käytännönläheisistä keinoista lisätä monipuolista ravitsemusta ja liikuntaa perheiden arkeen. Lisäksi jatkokehitysehdotuksena ehdotetaan liikunta- ja ruokapäiväkirja seurantaa ennen ja jälkeen ryhmäohjauksen. Muutoksia ei tehty tähän opinnäytetyöhön.