Prissättningen i REKO
Schmidt, Martina (2021)
Schmidt, Martina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101211415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101211415
Tiivistelmä
Detta examensarbete är gjort i samarbete med Projekt Lantbruk 2.0, vilket är ett projekt som leds av institutionen för bioekonomi vid Yrkeshögskolan Novia och finansieras av Svenska Kulturfonden. Projektet fokuserar på att synliggöra hållbara nyländska lantbruksnäringar, livskraftig matproduktion och arbetar för att gynna en lokal och cirkulär ekonomi.
Projektet Lantbruk 2.0 har studerat 21 slumpmässigt valda nyländska REKO-ringar och syftet med detta examensarbete är att vidare bearbeta materialet och undersöka hur och varför REKO-producenterna prissätter sina produkter i REKO som de gör. Vid sidan av detta undersöks även varför vissa konventionella REKO-produkter har samma prissättning som motsvarande ekologiska produkter. Ytterligare jämförs producenternas och konsumenternas värderingar för att se om de överensstämmer.
Undersökningen gjordes med hjälp av en enkät som skickades ut till 50 producenter varav 29 svarade på enkäten, vilket ger en svarsprocent på 58%. Producenterna valdes på basis av ramarna för projektet Lantbruk 2.o. I undersökningen användes även annan data som projektet Lantbruk 2.0 samlat in.
Resultaten visade att REKO-producenternas prissättning är beroende främst av produktionskostnader och -metoder, men även av efterfrågan samt produkternas speciella nischer. I fråga om likheterna mellan de ekologiska och konventionella produkternas prissättning så värderas vissa konventionellt producerade produkters priser högre på grund av efterfrågan samt produkternas diverse nischer, till exempel naturbeteskött eller speciella nötkreatursraser. Konsumenternas och producenternas värderingar överensstämmer på allmän nivå väl. Tämä lopputyö on tehty yhteistyössä Ammattikorkeakoulu Novian projektin Maatalous 2.0 kanssa. Maatalous 2.0 on Ammattikorkeakoulu Novian biotalouden instituutin luotsaama projekti, jonka rahoittaa Svenska Kulturfonden. Projektin tavoitteet ovat korostaa Uusimaalaista maataloutta, sen elinvoimaista ruokatuotantoa ja lähiruuan tärkeyttä.
Maatalous 2.0 on seurannut ja kerännyt tilastoa 21 sattumanvaraisesti valitusta uusimaalaisista REKO-ringistä kesän 2020 aikana. Tämän lopputyön tavoite on työstää tätä materiaalia ja syventyä REKO-tuottajien hinnoittelun syihin sekä nähdä kohtaako tuottajan ja kuluttajan arvot. Tämän ohella tutkitaan myös, miksi osa luomutuotteista on samassa hintaluokassa vastaavien tavanomaisesti tuotettujen tuotteiden kanssa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Lomake lähetettiin sähköisesti 50 tuottajalle joista 29 vastasi kyselyyn, mikä antaa vastausprosentiksi 58%. Tuottajat ovat valittu projekti Maatalous 2.0 asettamien raamien mukaan ja tutkimuksessa käytettiin myös projektin keräämiä tietoja.
Tulokset osoittivat, että tuottajien hinnoittelun vaikuttaa eniten tuotantokustannukset ja -keinot, mutta myös tuotteiden kysyntä sekä tuotteiden erityispiirteet. Luomutuotteiden ja tavanomaisesti tuotettujen tuotteiden verrannolliset hinnat johtuvat kysynnän määrästä sekä siitä, että tavanomaisissa tuotteissa arvostetaan ja niiden hintaa korottaa erikoispiirteet, kuten esimerkiksi erikoisen rotuiset naudat tai eläinten mahdollisuus luonnonlaitumeen. Kuluttajien ja tuottajien arvot kohtasivat yleisellä tasolla hyvin. This thesis is made in collaboration with project Lantbruk 2.0, which is a project driven by the Faculty of Bioeconomy at Novia University of Applied Science and financed by Svenska Kulturfonden. The project aims to highlight the importance of a vital and local food production in the region of Uusimaa.
The project Lantbruk 2.0 has gathered information from 21 randomly chosen REKOgroups in the region of Uusimaa during the summer 2020. The purpose of this thesis is to dig deeper into this data and analyze how producers’ price and value their products, with a focus on why some of the conventionally products prices are similar to the certificated ecological products prices. How producers and consumers value their products are further compared.
50 producers, selected by the frames of the project Lantbruk 2.0, were contacted and asked to participate in an online survey. Totally 29 producers answered the survey resulting in an answering rate of 58%. Other data available from project Lantbruk 2.0 were also used in the study.
The results showed that the main reasons for producers pricing are production fees and production methods. The demand and different niches of the products have also an impact on the prices. The similarity of prices in some conventionally and ecologically produced products is due to special production methods of the conventional products – e.g. naturally fed animals or special breeds of cattle, but also the demand of the product can increase the price. Overall, the producers and consumers values correspond well.
Projektet Lantbruk 2.0 har studerat 21 slumpmässigt valda nyländska REKO-ringar och syftet med detta examensarbete är att vidare bearbeta materialet och undersöka hur och varför REKO-producenterna prissätter sina produkter i REKO som de gör. Vid sidan av detta undersöks även varför vissa konventionella REKO-produkter har samma prissättning som motsvarande ekologiska produkter. Ytterligare jämförs producenternas och konsumenternas värderingar för att se om de överensstämmer.
Undersökningen gjordes med hjälp av en enkät som skickades ut till 50 producenter varav 29 svarade på enkäten, vilket ger en svarsprocent på 58%. Producenterna valdes på basis av ramarna för projektet Lantbruk 2.o. I undersökningen användes även annan data som projektet Lantbruk 2.0 samlat in.
Resultaten visade att REKO-producenternas prissättning är beroende främst av produktionskostnader och -metoder, men även av efterfrågan samt produkternas speciella nischer. I fråga om likheterna mellan de ekologiska och konventionella produkternas prissättning så värderas vissa konventionellt producerade produkters priser högre på grund av efterfrågan samt produkternas diverse nischer, till exempel naturbeteskött eller speciella nötkreatursraser. Konsumenternas och producenternas värderingar överensstämmer på allmän nivå väl.
Maatalous 2.0 on seurannut ja kerännyt tilastoa 21 sattumanvaraisesti valitusta uusimaalaisista REKO-ringistä kesän 2020 aikana. Tämän lopputyön tavoite on työstää tätä materiaalia ja syventyä REKO-tuottajien hinnoittelun syihin sekä nähdä kohtaako tuottajan ja kuluttajan arvot. Tämän ohella tutkitaan myös, miksi osa luomutuotteista on samassa hintaluokassa vastaavien tavanomaisesti tuotettujen tuotteiden kanssa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Lomake lähetettiin sähköisesti 50 tuottajalle joista 29 vastasi kyselyyn, mikä antaa vastausprosentiksi 58%. Tuottajat ovat valittu projekti Maatalous 2.0 asettamien raamien mukaan ja tutkimuksessa käytettiin myös projektin keräämiä tietoja.
Tulokset osoittivat, että tuottajien hinnoittelun vaikuttaa eniten tuotantokustannukset ja -keinot, mutta myös tuotteiden kysyntä sekä tuotteiden erityispiirteet. Luomutuotteiden ja tavanomaisesti tuotettujen tuotteiden verrannolliset hinnat johtuvat kysynnän määrästä sekä siitä, että tavanomaisissa tuotteissa arvostetaan ja niiden hintaa korottaa erikoispiirteet, kuten esimerkiksi erikoisen rotuiset naudat tai eläinten mahdollisuus luonnonlaitumeen. Kuluttajien ja tuottajien arvot kohtasivat yleisellä tasolla hyvin.
The project Lantbruk 2.0 has gathered information from 21 randomly chosen REKOgroups in the region of Uusimaa during the summer 2020. The purpose of this thesis is to dig deeper into this data and analyze how producers’ price and value their products, with a focus on why some of the conventionally products prices are similar to the certificated ecological products prices. How producers and consumers value their products are further compared.
50 producers, selected by the frames of the project Lantbruk 2.0, were contacted and asked to participate in an online survey. Totally 29 producers answered the survey resulting in an answering rate of 58%. Other data available from project Lantbruk 2.0 were also used in the study.
The results showed that the main reasons for producers pricing are production fees and production methods. The demand and different niches of the products have also an impact on the prices. The similarity of prices in some conventionally and ecologically produced products is due to special production methods of the conventional products – e.g. naturally fed animals or special breeds of cattle, but also the demand of the product can increase the price. Overall, the producers and consumers values correspond well.