Selvitys liikuntaa edistävistä interventioista ja niiden vaikutuksista Suomen varhaiskasvatuksessa ja kouluissa : kirjallisuuskatsaus
Lehtola, Saara; Ruokolainen, Jenna; Törmänen, Henni (2020)
Lehtola, Saara
Ruokolainen, Jenna
Törmänen, Henni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101201401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101201401
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää minkälaisia liikunnan edistämisen interventioita/ohjelmia Suomessa on toteutettu varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Työmme tavoitteena oli selvittää, minkälaisia vaikutuksia niillä ohjelmilla on ollut, sekä missä ikäluokissa niitä on ollut vähiten ja sitä kautta selvittää mille ikäluokalle niitä tulisi kohdistaa lisää.
Teoreettisena viitekehyksenä työssämme toimivat varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset, fyysisen aktiivisuuden suositukset kouluikäisille, sekä alle kouluikäisten, peruskouluikäisten ja toisen asteen opiskelijoiden liikuntakäyttäytyminen. Työmme on kehittämistyö toimeksiantajaa varten ja se toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.
Yhteisymmärryksessä toimeksiantajamme kanssa työstämme on suljettu pois Liikkuva varhaiskasvatus, -koulu ja -opiskelu -ohjelmien interventiot/ohjelmat, koska niistä on jo saatavilla laajoja ja kattavia tutkimustuloksia/raportteja. Liikkuva koulu -ohjelman ollessa kuitenkin valtakunnallinen ja laajalti jatkuvasti kehittyvä suuri lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta edistävä hanke, avaamme sitä työssämme jonkin verran ja muutamia siihen kuuluvia interventioita/ohjelmia.
Työmme tuloksena on lista löytämistämme interventioista/ohjelmista toimeksiantajaa, eli New Ways of Promoting Performance -tutkimusryhmää varten. Työmme tuloksen perusteella suosittelemme toimeksiantajaamme suuntaamaan mahdolliset suunnitteilla olevat liikuntaa edistävät interventiot erityisesti 2. asteen opiskelijoille, joille työmme perusteella niitä on suunnattu vähiten. Interventioiden/ohjelmien vaikuttavuudesta emme pystyneet toimeksiantajallemme raportoimaan tutkimustiedon puuttumisen vuoksi. The purpose of our thesis is to find out what kind of interventions there are made in Finnish early education and schools to promote physical activity in children and young people. The goal was to find out what kind of impacts those interventions have had and which age groups would benefit from new interventions.
The theoretical framework of our thesis has been compiled from the physical activity recommendations of early educations and school aged children and their physical activity behavior. Our thesis is a development work for our client, and it is carried out as a literature review.
Liikkuva koulu -program is a large program to promote physical activity in early education and school aged children. There has been made several studies and reports about the smaller projects under this big program, so in mutual understanding with our client, we have excluded the Liikkuva koulu -program from our thesis. However, it is a big and important program, so we have opened the Liikkuva koulu concept and some of its largest projects a little bit in our thesis.
The result of our thesis is a list for our client New Ways of Promoting Performance research group of projects and programs to promote the physical activity in children and young people that are not a part of the Liikkuva koulu -program. Based on the result of our thesis we recommend our client to focus with possible new interventions on secondary school aged young people, for they have received the fewest interventions in these age groups. We were unable to report the effectiveness of these interventions to our client due to a lack of research data.
Teoreettisena viitekehyksenä työssämme toimivat varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset, fyysisen aktiivisuuden suositukset kouluikäisille, sekä alle kouluikäisten, peruskouluikäisten ja toisen asteen opiskelijoiden liikuntakäyttäytyminen. Työmme on kehittämistyö toimeksiantajaa varten ja se toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.
Yhteisymmärryksessä toimeksiantajamme kanssa työstämme on suljettu pois Liikkuva varhaiskasvatus, -koulu ja -opiskelu -ohjelmien interventiot/ohjelmat, koska niistä on jo saatavilla laajoja ja kattavia tutkimustuloksia/raportteja. Liikkuva koulu -ohjelman ollessa kuitenkin valtakunnallinen ja laajalti jatkuvasti kehittyvä suuri lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta edistävä hanke, avaamme sitä työssämme jonkin verran ja muutamia siihen kuuluvia interventioita/ohjelmia.
Työmme tuloksena on lista löytämistämme interventioista/ohjelmista toimeksiantajaa, eli New Ways of Promoting Performance -tutkimusryhmää varten. Työmme tuloksen perusteella suosittelemme toimeksiantajaamme suuntaamaan mahdolliset suunnitteilla olevat liikuntaa edistävät interventiot erityisesti 2. asteen opiskelijoille, joille työmme perusteella niitä on suunnattu vähiten. Interventioiden/ohjelmien vaikuttavuudesta emme pystyneet toimeksiantajallemme raportoimaan tutkimustiedon puuttumisen vuoksi.
The theoretical framework of our thesis has been compiled from the physical activity recommendations of early educations and school aged children and their physical activity behavior. Our thesis is a development work for our client, and it is carried out as a literature review.
Liikkuva koulu -program is a large program to promote physical activity in early education and school aged children. There has been made several studies and reports about the smaller projects under this big program, so in mutual understanding with our client, we have excluded the Liikkuva koulu -program from our thesis. However, it is a big and important program, so we have opened the Liikkuva koulu concept and some of its largest projects a little bit in our thesis.
The result of our thesis is a list for our client New Ways of Promoting Performance research group of projects and programs to promote the physical activity in children and young people that are not a part of the Liikkuva koulu -program. Based on the result of our thesis we recommend our client to focus with possible new interventions on secondary school aged young people, for they have received the fewest interventions in these age groups. We were unable to report the effectiveness of these interventions to our client due to a lack of research data.