Perifeerisen laskimon kanylointi - Opetusvideon laatiminen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle
Vahter, Anu; Vierre, Tiia (2021)
Vahter, Anu
Vierre, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191382
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin projektina yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata näyttöön perustuvan tiedon pohjalta, miten perifeerinen laskimokanylointi tulee oikeaoppisesti suorittaa ja millaisia riskejä perifeeriseen laskimokanylointiin liittyy. Opinnäytetyössä käsitellään sairaalassa tapahtuvaa, yli 16-vuotiaiden perifeerisen laskimon kanylointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kattava opetusvideo oikeaoppisesta perifeerisen laskimon kanyloinnista. Ope-tusvideon tavoitteena oli edistää opiskelijoiden oppimista perifeerisessä las-kimokanyloinnissa ja toimia harjoittelun tukena opiskelijan valmistautuessa perifeerisen laskimokanyloinnin käytännön harjoitteluun. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia siihen, millaisia aseptiikkaan ja potilasturvallisuuteen liittyviä tekijöitä sairaanhoitajan tulee huomioida perifeerisessä laskimokanyloinnissa sekä millaisia riskejä perifeeriseen laskimokanylointiin liittyy.
Aseptisella työskentelyllä ja valtakunnallisia ohjeita noudattamalla vaikutetaan perifeerisen laskimon kanyloinnin turvallisuuteen. Opinnäytetyön taustoja kartoittaessa tuli ilmi, että kanyylien käsittelyyn liittyviä ohjeistuksia ei aina noudateta. Sairaanhoitajan tulee hallita aseptinen työskentelytapa ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat tekijät. Sairaanhoitajan tulee tuntea perifeerisessä laskimokanyloinnissa käytettävät välineet. Lisäksi on tärkeää, että poti-laan kanssa keskustellaan tulevasta hoitotoimenpiteestä. Perifeerinen laskimokanyyli on vierasesine, joka on aina infektioriski. Noudattamalla aseptisia työskentelytapoja tätä voidaan vähentää. Infektioiden torjunnan perustana on koulutettu henkilökunta.
Opetusvideon luomisessa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksella kerättyä näyttöön perustuvaa tietoa sekä tilaajan toiveita toiminnallisen opinnäytetyön metodein. Tilaajan toiveita selvitettiin sähköpostihaastattelun kautta, jonka kautta saatiin luotua runko opetusvideon käsikirjoitukselle. Opetusvideota kehitettiin tuotantoprosessin eri vaiheissa ja käsikirjoitusta muokattiin tilaajan toiveiden mukaiseksi. Valmis käsikirjoitus toimi ohjeena videon kuvaamisessa. Kuvaamisen jälkeen video editoitiin, siihen lisättiin tekstiä tilaajan toiveiden ja näyttöön perustuvien tietojen pohjalta. Videolle lisättiin myös ääntä, jonka avulla opetusvideosta tuli vaikuttavampi. Valmis opetusvideo luovutettiin tilaajan käyttöön.
Aseptisella työskentelyllä ja valtakunnallisia ohjeita noudattamalla vaikutetaan perifeerisen laskimon kanyloinnin turvallisuuteen. Opinnäytetyön taustoja kartoittaessa tuli ilmi, että kanyylien käsittelyyn liittyviä ohjeistuksia ei aina noudateta. Sairaanhoitajan tulee hallita aseptinen työskentelytapa ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat tekijät. Sairaanhoitajan tulee tuntea perifeerisessä laskimokanyloinnissa käytettävät välineet. Lisäksi on tärkeää, että poti-laan kanssa keskustellaan tulevasta hoitotoimenpiteestä. Perifeerinen laskimokanyyli on vierasesine, joka on aina infektioriski. Noudattamalla aseptisia työskentelytapoja tätä voidaan vähentää. Infektioiden torjunnan perustana on koulutettu henkilökunta.
Opetusvideon luomisessa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksella kerättyä näyttöön perustuvaa tietoa sekä tilaajan toiveita toiminnallisen opinnäytetyön metodein. Tilaajan toiveita selvitettiin sähköpostihaastattelun kautta, jonka kautta saatiin luotua runko opetusvideon käsikirjoitukselle. Opetusvideota kehitettiin tuotantoprosessin eri vaiheissa ja käsikirjoitusta muokattiin tilaajan toiveiden mukaiseksi. Valmis käsikirjoitus toimi ohjeena videon kuvaamisessa. Kuvaamisen jälkeen video editoitiin, siihen lisättiin tekstiä tilaajan toiveiden ja näyttöön perustuvien tietojen pohjalta. Videolle lisättiin myös ääntä, jonka avulla opetusvideosta tuli vaikuttavampi. Valmis opetusvideo luovutettiin tilaajan käyttöön.