Alisuoriutuminen työyhteisössä : Case Osuuskauppa KPO, Pohjoisen alueen S-Markettien henkilöstö
Kukkonen, Anna (2021)
Kukkonen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191363
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla oli työelämässä nykypäivänä entistä enemmän korostettu tehokkuus. Tulossidonnaisuus ja joustavuus työmarkkinoilla asettavat vaatimuksia työntekijöiden käytölle, mutta ikävä tosiasia on, että kaikki eivät pysty näitä vaatimuksia täyttämään. Kilpailukyvyn ylläpitäminen ja tehokkuuteen panostaminen vaativat, että koko työyhteisö tekee yhdessä töitä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi, eikä alisuoriutumiselle ole tilaa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Osuuskauppa KPO ja työn tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä KPO:n Pohjoisen alueen S-Markettien henkilöstöllä on alisuoriutumisesta työyhteisössään. Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastauksia siihen, miten kohdealueen S-Markettien henkilöstö kokee mahdollisen alisuoriutumisen ilmenemisen ja sen vaikutukset työhön sekä onko alisuoriutumista mahdollista ennaltaehkäistä.
Työn teoreettisen osan pääteemat olivat työhyvinvointi, työkyky, työn imu ja alisuoriutuminen työssä. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen vastausprosentti oli henkilöstön osalta 15,42 %, työntekijöiden 12,94 % ja marketpäälliköiden 53,85 %.
Tutkimustulokset osoittivat, että Osuuskauppa KPO:n Pohjoisen alueen S-Markettien henkilöstö käsitti alisuoriutumisen työssä olevan henkilön suhtautumista ja asennoitumista työhönsä. Henkilöstö koki, ettei itse pääsääntöisesti alisuoriudu, mutta he kokivat, että alisuoriutumista ilmenee heidän omassa työyhteisössään, lähinnä työntekijätasolla. Alisuoriutumisen koettiin vaikuttavan omaan työhön, tehden työstä henkisesti raskaampaa. Alisuoriutumisen ennaltaehkäisemiseksi esiin nousi kehityskeskusteluiden kehittäminen tuloksekkaammiksi ja työvuorosuunnitteluun panostaminen, jotta työvuorot toteutuisivat mahdollisimman ergonomisella mallilla.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Osuuskauppa KPO ja työn tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä KPO:n Pohjoisen alueen S-Markettien henkilöstöllä on alisuoriutumisesta työyhteisössään. Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastauksia siihen, miten kohdealueen S-Markettien henkilöstö kokee mahdollisen alisuoriutumisen ilmenemisen ja sen vaikutukset työhön sekä onko alisuoriutumista mahdollista ennaltaehkäistä.
Työn teoreettisen osan pääteemat olivat työhyvinvointi, työkyky, työn imu ja alisuoriutuminen työssä. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen vastausprosentti oli henkilöstön osalta 15,42 %, työntekijöiden 12,94 % ja marketpäälliköiden 53,85 %.
Tutkimustulokset osoittivat, että Osuuskauppa KPO:n Pohjoisen alueen S-Markettien henkilöstö käsitti alisuoriutumisen työssä olevan henkilön suhtautumista ja asennoitumista työhönsä. Henkilöstö koki, ettei itse pääsääntöisesti alisuoriudu, mutta he kokivat, että alisuoriutumista ilmenee heidän omassa työyhteisössään, lähinnä työntekijätasolla. Alisuoriutumisen koettiin vaikuttavan omaan työhön, tehden työstä henkisesti raskaampaa. Alisuoriutumisen ennaltaehkäisemiseksi esiin nousi kehityskeskusteluiden kehittäminen tuloksekkaammiksi ja työvuorosuunnitteluun panostaminen, jotta työvuorot toteutuisivat mahdollisimman ergonomisella mallilla.