Varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteutuminen vuorohoidossa iltaisin ja viikonloppuisin
Turunen, Marika; Valkeapää, Riitta-Liisa (2021)
Turunen, Marika
Valkeapää, Riitta-Liisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191360
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkemyksiä ympärivuorokautisen päiväkodin pedagogiikan suunnitelmallisuudesta ja sen toteutuksesta sekä kehittää omaa työtämme ja työyhteisöjen käytäntöjä vuorohoidossa.
Opinnäytetyön lähtökohtana on valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joka määrittää varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteutuksen eli tavoitteellisen ja suunnitelmallisen ammattihenkilön johtaman monitieteiseen tietoon perustuvan toiminnan. Vuorohoidossa lapset ovat läsnä epäsäännöllisesti, joka täytyy huomioida pedagogisen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti laaditaan paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat ja lasten varhaiskasvatussuunnitelmat sekä toteutetaan varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena opinnäytetyönä. Aineiston keräysmenetelmänä käytettiin avointa sähköistä kyselylomaketta, joka toteutettiin Google Forms kyselynä. Kyselylomake lähetettiin eripuolelle suomea ympärivuorokautisen päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Kyselyyn vastasi 17 varhaiskasvatuksen opettajaa, lastenhoitajaa tai johtajaa. Sisällönanalyysin keinoin etsittiin vuorohoidossa toimivaa pedagogista mallia.
Tulosten mukaan vuorohoidossa pedagogiikan vahvuuksina esiin nousi lasten osallisuuden ja mielenkiinnon kautta nouseva toiminta, joustavuus, pienryhmätoiminta ja arkipedagogiikkaa. Vuorohoidon haasteina esiin nousi pedagogisten suunnitelmien puute iltojen ja viikonloppujen osalta.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää vuorohoidon pedagogiikan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa iltaisin ja viikonloppuisin.
Opinnäytetyön lähtökohtana on valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joka määrittää varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteutuksen eli tavoitteellisen ja suunnitelmallisen ammattihenkilön johtaman monitieteiseen tietoon perustuvan toiminnan. Vuorohoidossa lapset ovat läsnä epäsäännöllisesti, joka täytyy huomioida pedagogisen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti laaditaan paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat ja lasten varhaiskasvatussuunnitelmat sekä toteutetaan varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena opinnäytetyönä. Aineiston keräysmenetelmänä käytettiin avointa sähköistä kyselylomaketta, joka toteutettiin Google Forms kyselynä. Kyselylomake lähetettiin eripuolelle suomea ympärivuorokautisen päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Kyselyyn vastasi 17 varhaiskasvatuksen opettajaa, lastenhoitajaa tai johtajaa. Sisällönanalyysin keinoin etsittiin vuorohoidossa toimivaa pedagogista mallia.
Tulosten mukaan vuorohoidossa pedagogiikan vahvuuksina esiin nousi lasten osallisuuden ja mielenkiinnon kautta nouseva toiminta, joustavuus, pienryhmätoiminta ja arkipedagogiikkaa. Vuorohoidon haasteina esiin nousi pedagogisten suunnitelmien puute iltojen ja viikonloppujen osalta.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää vuorohoidon pedagogiikan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa iltaisin ja viikonloppuisin.