Lastenkirjallisuuden hyödyntäminen osana varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa
Heiskanen, Anu; Tulkki, Anneriina (2021)
Heiskanen, Anu
Tulkki, Anneriina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181341
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Matarin päiväkodin kasvattajille pedagogista toimintaa tukeva Kirjapankki, joka muodostui kirjahyllyn eri kategorioissa sijaitsevista lastenkirjoista ja ilmoitustaulusta. Kirjapankin tavoitteena oli lisätä ääneen lukemista lapsiryhmissä ja kasvattajien välistä osaamisen jakamista lastenkirjallisuuden käytöstä. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Matarin päiväkodin toimintakulttuuria siten, että se tukee kasvattajia hyödyntämään lastenkirjallisuutta osana varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa. Aihe toiminnalliseen opinnäytetyöhön nousi työyhteisöltä, ja sen ajankohtaisuus ilmenee Vantaan varhaiskasvatuksessa parhaillaan käynnissä olevasta Lukunen – lumoudu lukemisesta –hankkeesta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tietoperusta muodostuu varhaiskasvatuksen pedagogisesta toiminnasta, lukemisen merkityksestä lapsen kehitykselle sekä lastenkirjallisuuden muodoista ja kielen kehityksen keskeisistä osa-alueista varhaiskasvatuksessa. Arviointimenetelminä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin Matarin päiväkodin kasvattajille ja johtajalle suunnattuja sähköisiä kyselyitä sekä omia käyttökokemuksia. Palautteiden mukaan Kirjapankki helpotti kasvattajia löytämään käsiteltävään aiheeseen sopivan lastenkirjan. Kirjapankin käyttäminen lisäsi lastenkirjallisuuden hyödyntämistä lapsiryhmien suunnitelmallisessa toiminnassa ja toi monipuolisuutta Matarin päiväkodin lastenkirjallisuuteen. Kehittämisideana Kirjapankille ehdotettiin Kehotunnekasvatus -kategoriaa ja lastenkirjojen lisäämistä kategorioihin, mikä laajentaisi ja monipuolistaisi Kirjapankkia. Kirjapankin ilmoitustaululla osaamisen jakaminen käytännön vinkkien kautta jäi vähäiseksi. Kehittämiskohteeksi nousikin lisätä osaamisen jakamista Kirjapankin ilmoitustaululla kasvattajien vinkkien ja kokemusten kautta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tietoperusta muodostuu varhaiskasvatuksen pedagogisesta toiminnasta, lukemisen merkityksestä lapsen kehitykselle sekä lastenkirjallisuuden muodoista ja kielen kehityksen keskeisistä osa-alueista varhaiskasvatuksessa. Arviointimenetelminä toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin Matarin päiväkodin kasvattajille ja johtajalle suunnattuja sähköisiä kyselyitä sekä omia käyttökokemuksia. Palautteiden mukaan Kirjapankki helpotti kasvattajia löytämään käsiteltävään aiheeseen sopivan lastenkirjan. Kirjapankin käyttäminen lisäsi lastenkirjallisuuden hyödyntämistä lapsiryhmien suunnitelmallisessa toiminnassa ja toi monipuolisuutta Matarin päiväkodin lastenkirjallisuuteen. Kehittämisideana Kirjapankille ehdotettiin Kehotunnekasvatus -kategoriaa ja lastenkirjojen lisäämistä kategorioihin, mikä laajentaisi ja monipuolistaisi Kirjapankkia. Kirjapankin ilmoitustaululla osaamisen jakaminen käytännön vinkkien kautta jäi vähäiseksi. Kehittämiskohteeksi nousikin lisätä osaamisen jakamista Kirjapankin ilmoitustaululla kasvattajien vinkkien ja kokemusten kautta.