Ostajan profilointi brändiuudistuksen perustana
Aallos, Oona (2021)
Aallos, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101171306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101171306
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiannosta The Athlete’s Foot Finlandille (TAF). The Athlete’s Foot on kansainvälinen katumuotiin suuntautunut ketju, joka myy pääasiassa vapaa-ajan kenkiä, vaatteita ja asusteita trendikkäille kuluttajille. The Athlete’s Foot toimii Intersport Oy:n alla ja on osa Keskon vapaa-ajan kauppaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimeksiantajayritykselleni The Athlete's Footille ostajaprofiilit brändiuudistuksen perustaksi. Brändiuudistus tulee tapahtumaan hiljattain, ja pyrin tutkimuksellani luomaan selkeän käsityksen siitä, minkälainen kohderyhmä ja asiakaskunta yrityksellä on, mitä he arvostavat ja mistä saavat inspiraationsa.
Opinnäytetyö rajataan kuluttaja-asiakkaisiin, ja tutkimus toteutetaan verkkokyselynä ostaneille asiakkaille. Kyselylomakkeen kysymykset koostuvat vastaajien taustatiedoista kuten iästä ja asuinpaikkakunnasta, sekä käsittelee lisäksi heidän mieltymyksiään, ostokäyttäytymistään ja kuluttajatottumuksiaan.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakasanalyysien pohjalta alustavat kohderyhmät TAF:n markkinoinnin tueksi brändiuudistusta silmällä pitäen.
Ensimmäisessä teoriaosiossa keskitytään brändiin. Teoria koostuu brändistä käsitteenä, brändistrategiasta, brändin uudistamisesta sekä brändi-identiteetistä ja uskollisuudesta ja näiden merkityksestä asiakaskuntaan. Toisessa teoriaosiossa käsitellään ostajaprofilointia ostomotiivien, ostoprosessin sekä ostokäyttäytymisen perusteella. Lopuksi analysoin tulokset tutkimustulosten pohjalta heijastaen ne kohdeyrityksen uudelleenbrändäämisen tavoitteisiin.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys sai tietoa tämän hetkisen brändin toimivuudesta sekä asiakaskohderyhmien tottumuksista ja mieltymyksistä tulevan brändiuudistuksen tueksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimeksiantajayritykselleni The Athlete's Footille ostajaprofiilit brändiuudistuksen perustaksi. Brändiuudistus tulee tapahtumaan hiljattain, ja pyrin tutkimuksellani luomaan selkeän käsityksen siitä, minkälainen kohderyhmä ja asiakaskunta yrityksellä on, mitä he arvostavat ja mistä saavat inspiraationsa.
Opinnäytetyö rajataan kuluttaja-asiakkaisiin, ja tutkimus toteutetaan verkkokyselynä ostaneille asiakkaille. Kyselylomakkeen kysymykset koostuvat vastaajien taustatiedoista kuten iästä ja asuinpaikkakunnasta, sekä käsittelee lisäksi heidän mieltymyksiään, ostokäyttäytymistään ja kuluttajatottumuksiaan.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakasanalyysien pohjalta alustavat kohderyhmät TAF:n markkinoinnin tueksi brändiuudistusta silmällä pitäen.
Ensimmäisessä teoriaosiossa keskitytään brändiin. Teoria koostuu brändistä käsitteenä, brändistrategiasta, brändin uudistamisesta sekä brändi-identiteetistä ja uskollisuudesta ja näiden merkityksestä asiakaskuntaan. Toisessa teoriaosiossa käsitellään ostajaprofilointia ostomotiivien, ostoprosessin sekä ostokäyttäytymisen perusteella. Lopuksi analysoin tulokset tutkimustulosten pohjalta heijastaen ne kohdeyrityksen uudelleenbrändäämisen tavoitteisiin.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys sai tietoa tämän hetkisen brändin toimivuudesta sekä asiakaskohderyhmien tottumuksista ja mieltymyksistä tulevan brändiuudistuksen tueksi.