Tiimioppimisen menetelmiä yksilöllisillä opintopoluilla: Kokemuksia media-alan työelämälähtöisen pedagogisen oppimisympäristön kehittämisestä
Luonua-Ojalehto, Susanna (2020)
Luonua-Ojalehto, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101171304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101171304
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää erilaisten kokeilujen avulla media-alan ja kuvallisen ilmaisun ammatillisen koulutuksen pedagogista oppimisympäristöä niin, että oppilaitosympäristössä tapahtuva työskentely saataisiin aiempaa paremmin vastaamaan työelämän käytänteitä. Kohdeorganisaationa on Koulutuskuntayhtymä OSAOn media-alan ja kuvallisen ilmaisun ammatillinen koulutus.
Työn taustalla on ammatillisen koulutuksen lainsäädännön ja rahoituksen muutos, jossa painottuu työelämälähtöisyys ja tuloksellisuus sekä yksilöllisten opintopolkujen mahdollistaminen. Koska tutkinnonosat ovat hyvin laajoja ja niiden arviointi tapahtuu työelämäjaksolla ammattiosaamisen näytöissä, on tarpeellista löytää yhä toimivampia tapoja harjoitella työelämää vastaavaa toimintakulttuuria ja tehtäviä jo oppilaitosympäristössä.
Tutkimusmenetelmänä on toimintatutkimukseen pohjautuva kehittämistyö, jossa tutkija osallistuu itsekin toimintamallien kehittämiseen ja kokeiluihin yhdessä opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa. Tavoiteltu tulos on kokeilujen pohjalta luotu, OSAOn media-alan ja kuvallisen ilmaisun koulutuksessa hyödynnettävä työelämää jäljittelevä oppimisympäristö ja käytännön toimintamalli.
Taustaselvityksiin pohjautuen päädyttiin kokeilemaan tiimioppimisen menetelmiä harjoitusyrittäjyyteen ja omassa verkkomediassa työskentelyyn pohjautuviin oppimisympäristöihin. Teoriapohjana käytetään media-alaan ja sen koulutukseen, oppimiskokemukseen, oppimisympäristöön, tiimioppimiseen sekä työelämätaitoihin liittyvää tutkimustietoa ja julkaisuja. Tutkimusaineisto kerätään havainnoimalla opiskelijoiden toimintaa, keskusteluilla sekä opiskelijoille tehtävän palautekyselyn avulla.
Kehittämistyön tuloksena on syntynyt OSAOn media-alan ja kuvallisen ilmaisun koulutuksessa käyttöönotettu tiimioppimisen mahdollistava pedagoginen oppimisympäristö, joka tukee alalla vaadittavien työelämätaitojen kehittymistä huomioiden hyvin erilaiset taustat, oppimistavoitteet ja yksilölliset opintopolut. Toimintaympäristöä ja työskentelytapoja kehitetään edelleen jatkuvasti ja aktiivisesti yhteistyössä opiskelijoiden, henkilöstön ja muiden yhteistyötahojen kanssa niin, että se vastaisi media-alalle tyypillisiä toimintatapoja.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää myös muissa media- ja viestintäalan ammatillista koulutusta tarjoavissa organisaatioissa, sillä työelämään ja media-alan toimintaympäristöön kohdistuvat muutokset ja haasteet ovat samankaltaiset globaalisti.
Työn taustalla on ammatillisen koulutuksen lainsäädännön ja rahoituksen muutos, jossa painottuu työelämälähtöisyys ja tuloksellisuus sekä yksilöllisten opintopolkujen mahdollistaminen. Koska tutkinnonosat ovat hyvin laajoja ja niiden arviointi tapahtuu työelämäjaksolla ammattiosaamisen näytöissä, on tarpeellista löytää yhä toimivampia tapoja harjoitella työelämää vastaavaa toimintakulttuuria ja tehtäviä jo oppilaitosympäristössä.
Tutkimusmenetelmänä on toimintatutkimukseen pohjautuva kehittämistyö, jossa tutkija osallistuu itsekin toimintamallien kehittämiseen ja kokeiluihin yhdessä opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa. Tavoiteltu tulos on kokeilujen pohjalta luotu, OSAOn media-alan ja kuvallisen ilmaisun koulutuksessa hyödynnettävä työelämää jäljittelevä oppimisympäristö ja käytännön toimintamalli.
Taustaselvityksiin pohjautuen päädyttiin kokeilemaan tiimioppimisen menetelmiä harjoitusyrittäjyyteen ja omassa verkkomediassa työskentelyyn pohjautuviin oppimisympäristöihin. Teoriapohjana käytetään media-alaan ja sen koulutukseen, oppimiskokemukseen, oppimisympäristöön, tiimioppimiseen sekä työelämätaitoihin liittyvää tutkimustietoa ja julkaisuja. Tutkimusaineisto kerätään havainnoimalla opiskelijoiden toimintaa, keskusteluilla sekä opiskelijoille tehtävän palautekyselyn avulla.
Kehittämistyön tuloksena on syntynyt OSAOn media-alan ja kuvallisen ilmaisun koulutuksessa käyttöönotettu tiimioppimisen mahdollistava pedagoginen oppimisympäristö, joka tukee alalla vaadittavien työelämätaitojen kehittymistä huomioiden hyvin erilaiset taustat, oppimistavoitteet ja yksilölliset opintopolut. Toimintaympäristöä ja työskentelytapoja kehitetään edelleen jatkuvasti ja aktiivisesti yhteistyössä opiskelijoiden, henkilöstön ja muiden yhteistyötahojen kanssa niin, että se vastaisi media-alalle tyypillisiä toimintatapoja.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää myös muissa media- ja viestintäalan ammatillista koulutusta tarjoavissa organisaatioissa, sillä työelämään ja media-alan toimintaympäristöön kohdistuvat muutokset ja haasteet ovat samankaltaiset globaalisti.