Huolinta-alan osaamisvaatimukset vastavalmistuneelle
Lainio, Ville (2021)
Lainio, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101161297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101161297
Tiivistelmä
Työn tavoite on selvittää, mitä vaatimuksia työelämä asettaa vastavalmistuneelle logistiikan insinöörille huolinnan työtehtäviin. Aihe on saatu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululta loppusyksystä 2020. Työ on valmistunut tammikuun 2021 aikana. Tutkimusongelmana on epäselvät tiedot nykyajan huolintatyön vaatimuksista. Huolinta-ala kehittyy vauhdikkaasti ja alan vaatimukset muuttuvat sen mukana.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoreettinen osuus käsittelee
huolintaa ammattina osaamisvaatimusten näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin sisällönanalyysia, havainnointia sekä haastatteluita. Sisällönanalyysi käsitti 60 huolinta-alan työnhakuilmoitusta, joista kerättiin ja analysoitiin teoreettisen viitekehyksen mukaisesti osaamisvaatimuksia huolintatyön tekemiseksi. Havainnointi tapahtui tutkijan yhden työpäivän aikana, jolloin tutkija havainnoi huolintatyön tekemistä, osallistuvan havainnoinnin avulla, osaamisvaatimuksien näkökulmasta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna kahdelle huolinta-alan ammattilaiselle. Osaamisvaatimuksia tutkittiin kolmen eri teeman näkökulmista, jotka muodostivat työn teoreettisen viitekehyksen.
Teoreettinen viitekehys koostui teemoista vuorovaikutus, järjestelmät sekä asiakirjat.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että huolinnan työtehtävästä riippumatta
osaamisvaatimukset ovat samanlaiset. Vuorovaikutustaitoja tarvitaan yhteydenpitoon eri maiden verkostojen kanssa, tässä englannin kielitaito on suuressa roolissa. Järjestelmäosaamista vaaditaan jokaisessa työtehtävässä, sillä huolintaa tehdään pääasiassa näyttöpäätteiden sekä erilaisten järjestelmien avulla. Asiakirjat esiintyvät huolinnan työssä jatkuvasti ja tärkeimmät asiakirjat ovat kauppalasku sekä jokaisen eri kuljetusmuodon eli meri-, lento-, raide- ja maantieliikenteen rahtikirjat. Työssä huomioitiin myös nykyinen logistiikan opetus ja kävi ilmi, että huolinta-alaan liittyvien asiakirjojen sekä järjestelmien ymmärrys saadaan opiskelun aikana ja vuorovaikutustaitoja opitaan pääosin
muiden kurssien ohella. The objective of this thesis was to study the competence requirements for a
graduate logistics engineer in the forwarding. The thesis was made in the autumn period of 2020. The research problem was unclear information about competence requirements in the forwarding business because forwarding business is constantly evolving, and the requirements change with it.
The theoretical part covered forwarding as a profession from the perspective
of competence requirements. The theoretical framework consisted of three themes social interaction, IT-systems, and documents. For each theme, the way competence requirements can be learned during was also examined. The research method used was qualitative research and the research was conducted through document analysis, observation, and interviews. Document analyses consisted of 60 job advertisements. Each job advertisement was analysed with the matter of competence requirements. The observation was made within one working day, during which the researcher observed the work of forwarding, through participatory observation, for one working day. The interviews were conducted as a focused interview for two freight forwarders.
Social interaction skills were similar regardless of work assignments. Social skills were needed to communicate with other parties to the work. English language skills were needed all the time at work. The IT-systems competence were in use in every assignment. The most used IT-systems were enterprise resource planning, e-mail, and Excel programs, while the most important documents were commercial invoice and consignment notes in every mode of transportation an ocean, air, road, and rail. The results showed that basic forwarding skills in documents and IT-systems were acquired during the logistic
studies, and social interaction skills are mainly learned among other courses.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoreettinen osuus käsittelee
huolintaa ammattina osaamisvaatimusten näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin sisällönanalyysia, havainnointia sekä haastatteluita. Sisällönanalyysi käsitti 60 huolinta-alan työnhakuilmoitusta, joista kerättiin ja analysoitiin teoreettisen viitekehyksen mukaisesti osaamisvaatimuksia huolintatyön tekemiseksi. Havainnointi tapahtui tutkijan yhden työpäivän aikana, jolloin tutkija havainnoi huolintatyön tekemistä, osallistuvan havainnoinnin avulla, osaamisvaatimuksien näkökulmasta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna kahdelle huolinta-alan ammattilaiselle. Osaamisvaatimuksia tutkittiin kolmen eri teeman näkökulmista, jotka muodostivat työn teoreettisen viitekehyksen.
Teoreettinen viitekehys koostui teemoista vuorovaikutus, järjestelmät sekä asiakirjat.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että huolinnan työtehtävästä riippumatta
osaamisvaatimukset ovat samanlaiset. Vuorovaikutustaitoja tarvitaan yhteydenpitoon eri maiden verkostojen kanssa, tässä englannin kielitaito on suuressa roolissa. Järjestelmäosaamista vaaditaan jokaisessa työtehtävässä, sillä huolintaa tehdään pääasiassa näyttöpäätteiden sekä erilaisten järjestelmien avulla. Asiakirjat esiintyvät huolinnan työssä jatkuvasti ja tärkeimmät asiakirjat ovat kauppalasku sekä jokaisen eri kuljetusmuodon eli meri-, lento-, raide- ja maantieliikenteen rahtikirjat. Työssä huomioitiin myös nykyinen logistiikan opetus ja kävi ilmi, että huolinta-alaan liittyvien asiakirjojen sekä järjestelmien ymmärrys saadaan opiskelun aikana ja vuorovaikutustaitoja opitaan pääosin
muiden kurssien ohella.
graduate logistics engineer in the forwarding. The thesis was made in the autumn period of 2020. The research problem was unclear information about competence requirements in the forwarding business because forwarding business is constantly evolving, and the requirements change with it.
The theoretical part covered forwarding as a profession from the perspective
of competence requirements. The theoretical framework consisted of three themes social interaction, IT-systems, and documents. For each theme, the way competence requirements can be learned during was also examined. The research method used was qualitative research and the research was conducted through document analysis, observation, and interviews. Document analyses consisted of 60 job advertisements. Each job advertisement was analysed with the matter of competence requirements. The observation was made within one working day, during which the researcher observed the work of forwarding, through participatory observation, for one working day. The interviews were conducted as a focused interview for two freight forwarders.
Social interaction skills were similar regardless of work assignments. Social skills were needed to communicate with other parties to the work. English language skills were needed all the time at work. The IT-systems competence were in use in every assignment. The most used IT-systems were enterprise resource planning, e-mail, and Excel programs, while the most important documents were commercial invoice and consignment notes in every mode of transportation an ocean, air, road, and rail. The results showed that basic forwarding skills in documents and IT-systems were acquired during the logistic
studies, and social interaction skills are mainly learned among other courses.