Vaihtoehtoisen puhdistusmenetelmän valinta matkustaja-aluksen merivesijäähdytysjärjestelmälle
Karpoff, Antrei (2021)
Karpoff, Antrei
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141269
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin puhdistusmenetelmiä, joita käytetään aluksien merivesijäähdytysjärjestelmissä. Tutkimus tehtiin erään Tallink Siljan matkustaja-autolautan koneosaston toimeksiannosta. Tutkimuksen tekohetkellä kohdealuksella oli kasvustohaittojen torjumista vastaan käytössä kolme eri puhdistusmenetelmää. Näiden keinojen puhdistustehosta oli epäillystä sekä osa niistä oli ympäristöä kuormittavia. Tämän pohjalta tehtiin selvitys vaihtoehtoisista puhdistusmenetelmistä ja lopulta annettiin parhaasta menetelmästä suositus. Työssä tutkittiin myös kasvustohaittojen merkittävyyttä sekä niiden syntymekanismeja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin pääsääntöisesti laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten tapaustutkimusta. Aineistoa kasvustohaitoista ja puhdistusmenetelmistä on kerätty runsaasti englanninkielisistä nettilähteistä sekä kirjallisuudesta. Aineistoa kerättiin myös kohdealukselta teemahaastatteluilla sekä alukselta saatavilla olevista manuaaleista. Haastatteluihin osallistui kohdealukselta kaksi ylikonemestaria, jotka valittiin tarkoituksenmukaisesti aihepiirin asiantuntemuksen mukaan.
Haastattelujen perusteella mahdollisiksi vaihtoehtoisiksi puhdistusmenetelmiksi koettiin lämpökäsittely sekä anodinen suojaus. Haastatteluiden pohjalta todettiin myös, että kohdealuksella yksi puhdistusmenetelmä ei tule olemaan riittävä ja menetelmiä yhdistävää lähestymistapaa suositaan. Johtopäätöksenä todettiin, että suositusta parhaasta vaihtoehtoisesta menetelmästä oli hankalaa antaa. Tutkimustuloksena toimeksiantajalle suositeltiin kuitenkin anodista suojausta parhaimpana vaihtoehtoisena menetelmänä. Perusteluita anodisen suojauksen valinalle olivat sillä saavutettava puhdistusteho, tunnettu teknologia ja todennettu käyttö samankaltaisessa järjestelmässä. Toimeksiantajalle suositeltiin myös merivesijärjestelmän lämpökäsittelyn kokeilua koneiden hukkalämmön avulla.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin pääsääntöisesti laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten tapaustutkimusta. Aineistoa kasvustohaitoista ja puhdistusmenetelmistä on kerätty runsaasti englanninkielisistä nettilähteistä sekä kirjallisuudesta. Aineistoa kerättiin myös kohdealukselta teemahaastatteluilla sekä alukselta saatavilla olevista manuaaleista. Haastatteluihin osallistui kohdealukselta kaksi ylikonemestaria, jotka valittiin tarkoituksenmukaisesti aihepiirin asiantuntemuksen mukaan.
Haastattelujen perusteella mahdollisiksi vaihtoehtoisiksi puhdistusmenetelmiksi koettiin lämpökäsittely sekä anodinen suojaus. Haastatteluiden pohjalta todettiin myös, että kohdealuksella yksi puhdistusmenetelmä ei tule olemaan riittävä ja menetelmiä yhdistävää lähestymistapaa suositaan. Johtopäätöksenä todettiin, että suositusta parhaasta vaihtoehtoisesta menetelmästä oli hankalaa antaa. Tutkimustuloksena toimeksiantajalle suositeltiin kuitenkin anodista suojausta parhaimpana vaihtoehtoisena menetelmänä. Perusteluita anodisen suojauksen valinalle olivat sillä saavutettava puhdistusteho, tunnettu teknologia ja todennettu käyttö samankaltaisessa järjestelmässä. Toimeksiantajalle suositeltiin myös merivesijärjestelmän lämpökäsittelyn kokeilua koneiden hukkalämmön avulla.