Pedagoginen pakopeli kokemuksellisen oppimisen välineenä: Case liikenneturvallisuus
Hämäläinen, Sonja (2020)
Hämäläinen, Sonja
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141258
Tiivistelmä
Nuorten Akatemia ja Liikenneturva kehittivät yhteisessä pedagogisen pakopelin kehittämishankkeessaan (2019-2020) Tutkintaryhmä-pakopelin. Peli on pulmatehtäviä sisältävä elämyksellinen tosielämän pakopeli liikuteltavassa paketissa. Pelin avulla käsitellään liikenneturvallisuuteen liittyviä teemoja ammattioppilaitoksissa opiskelevien nuorten kanssa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Nuorten Akatemia. Nuorten Akatemia on nuorten osallisuutta edistävä yhteistyöorganisaatio, joka kehittää menetelmiä ja malleja nuorten kanssa toimivien ammattilaisten, asiantuntijoiden ja yhteisöjen tueksi, sekä pyrkii lisäämään nuorten vaikutusmahdollisuuksia. Nuorten Akatemian toiminta tapahtuu hankkeiden ja projektien puitteissa.
Tutkintaryhmä-pakopeli on ensimmäinen Nuorten Akatemian suunnittelema pedagoginen pakopeli. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen pelinkehittämishankkeessa koottu tieto, havaitut hyvät käytännöt ja pedagogisen pakopelin suunnittelun vaiheet. Työn pyrkimyksenä on lisätä nuoriso- ja järjestöalan toimijoiden ymmärrystä pelipedagogiikasta sekä madaltaa kynnystä lähteä suunnittelemaan pakopelejä ja muita pedagogisia pelejä.
Opinnäytetyössä kuvaan pelin kehittämisen prosessia ja valmiin pakopelikonseptin sisältöä. Työn tietoperusta koostuu pelipedagogiikasta ja pelioppimisesta, pakopeleistä ja kokemuksellisesta oppimisesta. Pakopelikonseptin suunnittelua toteutin yhteistyössä Liikenneturvan, pakopelihankkeeseen kootun kehittämistiimin sekä hankkeen projektipäällikön kanssa. Peliä kehitettiin vaiheittain prototyyppien ja pelitestaamisen kautta. Hyödynsin tutkimuksellisia kehittämistyön menetelmiä kerätäkseni aineistoa testipeleistä kehittämistyön tueksi ja tulosten arviointia varten.
Testipelien tulokset osoittavat, että pedagoginen pakopeli on soveltuva väline kokemuksellisen oppimisen menetelmäksi. Testipeleihin osallistuneet nuoret kokivat pelin tarinan kiinnostavaksi ja tehtävät innostaviksi. He saivat oppitunneilla uusia ajatuksia liikenneturvallisuudesta. Nuoret ovat kiinnostuneita oppimiseen tarkoitettujen pelien hyödyntämisestä osana opintojaan ammattioppilaitoksissa.
Opinnäytetyön tuotos on tilaajalle tuotettu opas pedagogisten pakopelien suunnitteluun. Oppaan sisältö koostuu pakopelin ja sen eri elementtien kuvauksesta, suunnittelun vaiheiden kuvauksesta sekä neuvoista pakopelin ohjaamiseen. Opas tukee vastaavanlaisten projektien toteuttamista jatkossa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Nuorten Akatemia. Nuorten Akatemia on nuorten osallisuutta edistävä yhteistyöorganisaatio, joka kehittää menetelmiä ja malleja nuorten kanssa toimivien ammattilaisten, asiantuntijoiden ja yhteisöjen tueksi, sekä pyrkii lisäämään nuorten vaikutusmahdollisuuksia. Nuorten Akatemian toiminta tapahtuu hankkeiden ja projektien puitteissa.
Tutkintaryhmä-pakopeli on ensimmäinen Nuorten Akatemian suunnittelema pedagoginen pakopeli. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen pelinkehittämishankkeessa koottu tieto, havaitut hyvät käytännöt ja pedagogisen pakopelin suunnittelun vaiheet. Työn pyrkimyksenä on lisätä nuoriso- ja järjestöalan toimijoiden ymmärrystä pelipedagogiikasta sekä madaltaa kynnystä lähteä suunnittelemaan pakopelejä ja muita pedagogisia pelejä.
Opinnäytetyössä kuvaan pelin kehittämisen prosessia ja valmiin pakopelikonseptin sisältöä. Työn tietoperusta koostuu pelipedagogiikasta ja pelioppimisesta, pakopeleistä ja kokemuksellisesta oppimisesta. Pakopelikonseptin suunnittelua toteutin yhteistyössä Liikenneturvan, pakopelihankkeeseen kootun kehittämistiimin sekä hankkeen projektipäällikön kanssa. Peliä kehitettiin vaiheittain prototyyppien ja pelitestaamisen kautta. Hyödynsin tutkimuksellisia kehittämistyön menetelmiä kerätäkseni aineistoa testipeleistä kehittämistyön tueksi ja tulosten arviointia varten.
Testipelien tulokset osoittavat, että pedagoginen pakopeli on soveltuva väline kokemuksellisen oppimisen menetelmäksi. Testipeleihin osallistuneet nuoret kokivat pelin tarinan kiinnostavaksi ja tehtävät innostaviksi. He saivat oppitunneilla uusia ajatuksia liikenneturvallisuudesta. Nuoret ovat kiinnostuneita oppimiseen tarkoitettujen pelien hyödyntämisestä osana opintojaan ammattioppilaitoksissa.
Opinnäytetyön tuotos on tilaajalle tuotettu opas pedagogisten pakopelien suunnitteluun. Oppaan sisältö koostuu pakopelin ja sen eri elementtien kuvauksesta, suunnittelun vaiheiden kuvauksesta sekä neuvoista pakopelin ohjaamiseen. Opas tukee vastaavanlaisten projektien toteuttamista jatkossa.