LEIKKI-IKÄISEN LAPSEN RIIMITTELY- JA SUUJUMPPAHARJOITUKSET PUHEEN- JA KIELENKEHITYKSEN TUKENA
Blomberg, Maria; Ahtiainen, Emmi (2020)
Blomberg, Maria
Ahtiainen, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella digitaalinen palvelukokonaisuus. Palvelukokonaisuuden tarkoituksena oli tukea leikki-ikäisen lapsen puheen- ja kielenkehitystä riimittelyn ja suujumpan keinoin. Lisäksi kokonaisuuden myötä tarjottiin sisältöä kasvattajille. Kokonaisuus rakennettiin sisältämään vinkkejä ja teoriaa, joiden avulla kasvattajat saivat keinoja tukea leikki-ikäisen lapsen puheen- ja kielenkehitystä. Idea palvelukokonaisuudesta syntyi lisääntyneistä lasten puheen- ja kielenkehityksen haasteista. Lisäksi digitalisaatio avasi mahdollisuuksia palveluiden laajentamiseen verkkoympäristöön. Verkkoympäristö antoi mahdollisuuden palveluiden tavoitettavuuden lisäämiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin innovatiivisella tavalla rakentamalla digitaalinen palvelukokonaisuus. Koko opinnäytetyön sisältö ja harjoitteet tuotettiin kirjallisuuteen pohjautuen. Digitaalinen palvelukokonaisuus koostui kahdesta erillisestä pohjasta, jotka täydensivät toisiaan. Ensimmäinen näistä oli YouTube-kanava, joka sisälsi riimittely- ja suujumppaharjoitteita yhdeksällä erillisellä videolla. Videoiden tavoite oli antaa lapselle mahdollisuus kehittää kielellisiä valmiuksia innostavalla tavalla videoharjoitteiden myötä. Toinen osio tuotettiin avoimelle blogipohjalle. Blogissa tarjottiin asiasta kiinnostuneille teoriatietoa leikki-ikäisen lapsen kielellisestä kehityksestä. Lisäksi blogiin koottiin kasvattajia monipuolisesti tukevaa materiaalikokonaisuutta. Blogimuotoinen kirjallinen osio tuotettiin videoharjoitteiden sisällön tueksi.
Blogi ja YouTube-kanava ovat helposti lähestyttäviä väyliä, joiden kautta asiakkaita pystyttiin tavoittamaan yhä enemmän. Digitaalisesti tuotetulla kokonaisuudella pyrittiin madaltamaan asiakkaiden kynnystä tavoittaa palvelua ja tuotiin uutuusarvoa opinnäytetyön toteuttamiseen. Kokonaisuus tuotettiin ensisijaisesti kasvattajille. Lisäksi palvelukokonaisuus luovutettiin Savonia-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön. Tulevaisuudessa palvelukokonaisuutta pystytään hyödyntämään muun muassa ammatillisessa kasvatustyössä osana kielenkehityksen tukemista.
Opinnäytetyö toteutettiin innovatiivisella tavalla rakentamalla digitaalinen palvelukokonaisuus. Koko opinnäytetyön sisältö ja harjoitteet tuotettiin kirjallisuuteen pohjautuen. Digitaalinen palvelukokonaisuus koostui kahdesta erillisestä pohjasta, jotka täydensivät toisiaan. Ensimmäinen näistä oli YouTube-kanava, joka sisälsi riimittely- ja suujumppaharjoitteita yhdeksällä erillisellä videolla. Videoiden tavoite oli antaa lapselle mahdollisuus kehittää kielellisiä valmiuksia innostavalla tavalla videoharjoitteiden myötä. Toinen osio tuotettiin avoimelle blogipohjalle. Blogissa tarjottiin asiasta kiinnostuneille teoriatietoa leikki-ikäisen lapsen kielellisestä kehityksestä. Lisäksi blogiin koottiin kasvattajia monipuolisesti tukevaa materiaalikokonaisuutta. Blogimuotoinen kirjallinen osio tuotettiin videoharjoitteiden sisällön tueksi.
Blogi ja YouTube-kanava ovat helposti lähestyttäviä väyliä, joiden kautta asiakkaita pystyttiin tavoittamaan yhä enemmän. Digitaalisesti tuotetulla kokonaisuudella pyrittiin madaltamaan asiakkaiden kynnystä tavoittaa palvelua ja tuotiin uutuusarvoa opinnäytetyön toteuttamiseen. Kokonaisuus tuotettiin ensisijaisesti kasvattajille. Lisäksi palvelukokonaisuus luovutettiin Savonia-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön. Tulevaisuudessa palvelukokonaisuutta pystytään hyödyntämään muun muassa ammatillisessa kasvatustyössä osana kielenkehityksen tukemista.