Staattorilevypaketin tuentajalat
Karonen, Miro (2020)
Karonen, Miro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131224
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi ABB Oy. Opinnäytetyön aihe liittyy suoraan tuotannon kehitykseen. ABB:llä haluttiin parantaa tuotannon turvallisuutta, minkä takia tämä opinnäytetyö sai alkunsa.
Opinnäytetyön aihe oli staattorilevypaketin tuentajalkojen kehittäminen turvallisemmaksi. Tuentajaloista käytetään tekstissä sanaa paranelli, sillä tätä ilmaisua käytetään myös puhekielessä. Paranellit pitää suunnitella tukemaan staattorilevypakettia paremmin kuin nykyinen ratkaisu tukee. Tuotannonkehitys kohdistuu kääminnän osastolle, missä käämit käämitään staattorilevypaketin sisälle.
Lähtökohdat työlle olivat hyvin yksinkertaiset. Tuotannossa tunnistettuun turvallisuusriskiin piti kehittää jokin ratkaisu. Ratkaisulla piti saada käämien asennusvaiheesta turvallinen työvaihe, mistä on poistettu suurimmat riskit vaaratilanteiden varalta.
Työn tavoitteena oli saada kehitettyä toteutuskelpoinen idea tuotantoon. Uusi paranelliratkaisu ei saanut vaikuttaa liikaa tuotannon läpimenoaikoihin. Turvallisuudesta ei kuitenkaan saatu tinkiä. Nykyisessä ratkaisussa staattorilevypaketin alla on kolme paranellia. Paranelleilla ei ole kiinteitä paikkoja osaston lattiassa. Paranelleissa on ohjaustapit minkä avulla staattorilevypaketti kohdistuu niiden päälle.
Opinnäytetyössä käytettiin useiden lähteiden tietoja ja näkemyksiä. Tuotannon työntekijöiden mielipiteet olivat hyvin ratkaisevia. Nämä mielipiteet yhdistettiin suunnittelun kanssa 3D-malleihin, josta saatiin valmiit mallit uudesta toteutusideasta.
Uuteen paranelliratkaisuun tulee kuusi kappaletta paranelleja. Paranelleille tehdään iso teräslaatta, jonka päälle paranellit tulevat kiinni. Paranelleja muokataan tukevammiksi, niiden ohjaustapit poistetaan ja tilalle tulee upotukset, mitkä ohjaavat staattorilevypaketin paikalleen.
Tässä työssä onnistuttiin hyvin kehittämään ratkaisu, millä pystytään parantamaan huomattavasti tuotannon turvallisuutta. Työstä on hyötyä jatkossakin, sillä tehtaalla on monia muita saman tyyppisiä työvaiheita.
Opinnäytetyön aihe oli staattorilevypaketin tuentajalkojen kehittäminen turvallisemmaksi. Tuentajaloista käytetään tekstissä sanaa paranelli, sillä tätä ilmaisua käytetään myös puhekielessä. Paranellit pitää suunnitella tukemaan staattorilevypakettia paremmin kuin nykyinen ratkaisu tukee. Tuotannonkehitys kohdistuu kääminnän osastolle, missä käämit käämitään staattorilevypaketin sisälle.
Lähtökohdat työlle olivat hyvin yksinkertaiset. Tuotannossa tunnistettuun turvallisuusriskiin piti kehittää jokin ratkaisu. Ratkaisulla piti saada käämien asennusvaiheesta turvallinen työvaihe, mistä on poistettu suurimmat riskit vaaratilanteiden varalta.
Työn tavoitteena oli saada kehitettyä toteutuskelpoinen idea tuotantoon. Uusi paranelliratkaisu ei saanut vaikuttaa liikaa tuotannon läpimenoaikoihin. Turvallisuudesta ei kuitenkaan saatu tinkiä. Nykyisessä ratkaisussa staattorilevypaketin alla on kolme paranellia. Paranelleilla ei ole kiinteitä paikkoja osaston lattiassa. Paranelleissa on ohjaustapit minkä avulla staattorilevypaketti kohdistuu niiden päälle.
Opinnäytetyössä käytettiin useiden lähteiden tietoja ja näkemyksiä. Tuotannon työntekijöiden mielipiteet olivat hyvin ratkaisevia. Nämä mielipiteet yhdistettiin suunnittelun kanssa 3D-malleihin, josta saatiin valmiit mallit uudesta toteutusideasta.
Uuteen paranelliratkaisuun tulee kuusi kappaletta paranelleja. Paranelleille tehdään iso teräslaatta, jonka päälle paranellit tulevat kiinni. Paranelleja muokataan tukevammiksi, niiden ohjaustapit poistetaan ja tilalle tulee upotukset, mitkä ohjaavat staattorilevypaketin paikalleen.
Tässä työssä onnistuttiin hyvin kehittämään ratkaisu, millä pystytään parantamaan huomattavasti tuotannon turvallisuutta. Työstä on hyötyä jatkossakin, sillä tehtaalla on monia muita saman tyyppisiä työvaiheita.