Kuinka sanallistaa mahdoton : havaintoja taiteestani
Hartelin, Jussi (2020)
Hartelin, Jussi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131222
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksellisessa opinnäytetyössäni taiteellisen työskentelyni lähtökohtia ja sen merkitystä taidekentällä sekä laajemmin yhteiskunnassa. Ensimmäisessä luvussa avaan taiteen tekemiseen liittyvää henkilöhistoriaani. Siinä käsittelen taiteellisen työskentelyni lähtökohtia ja tietäni nykyhetkeen. Tämän kautta lukija saa hyvän ymmärryksen opinnäytetyössäni jatkossa tutkimilleni asioille.
Seuraavaksi tutkin kuinka taiteeni sijoittuu taidekentälle. Pyrin valokuva- ja taidehistorian kautta määrittelemään lukijalle oman taiteeni paikkaa sekä motiiveja työskentelyyni. Tarkoitukseni on myös selvittää, minkälaisia aatteellisia suuntauksia sen taustalla on ja minkälaisia aiheita pyrin työskentelyssäni käsittelemään. Käyn läpi suuntauksia ja aatteita kuten subjektiivinen valokuva, dokumentaarinen valokuva, situationismi, metamodernismi ja kuinka nämä ovat näkyvillä tai vaikuttaneet työskentelyyni ja taiteeseeni. Näitä asioita käsittelen siksi, että ne ovat tärkeitä taiteeni ymmärtämiseen. Näiden kautta pystyn asettamaan työskentelyni ja taiteeni laajempaan kontekstiin.
Viimeisessä luvussa pohdin Taideakatemian kuvataideopintojen merkitystä ja tulevaisuuden näkymiä. Tässä vaiheessa lukijalle on varmasti käynyt ilmi, kuinka merkityksellinen osa taiteella elämässäni on.
Seuraavaksi tutkin kuinka taiteeni sijoittuu taidekentälle. Pyrin valokuva- ja taidehistorian kautta määrittelemään lukijalle oman taiteeni paikkaa sekä motiiveja työskentelyyni. Tarkoitukseni on myös selvittää, minkälaisia aatteellisia suuntauksia sen taustalla on ja minkälaisia aiheita pyrin työskentelyssäni käsittelemään. Käyn läpi suuntauksia ja aatteita kuten subjektiivinen valokuva, dokumentaarinen valokuva, situationismi, metamodernismi ja kuinka nämä ovat näkyvillä tai vaikuttaneet työskentelyyni ja taiteeseeni. Näitä asioita käsittelen siksi, että ne ovat tärkeitä taiteeni ymmärtämiseen. Näiden kautta pystyn asettamaan työskentelyni ja taiteeni laajempaan kontekstiin.
Viimeisessä luvussa pohdin Taideakatemian kuvataideopintojen merkitystä ja tulevaisuuden näkymiä. Tässä vaiheessa lukijalle on varmasti käynyt ilmi, kuinka merkityksellinen osa taiteella elämässäni on.