Kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivän kohtaaminen hoitotyössä : Kirjallisuuskatsaus ja itseopiskelumateriaali hoitotyön opiskelijoille
Kähkönen, Essi (2021)
Kähkönen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101121174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101121174
Tiivistelmä
Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt ovat laajentuneen diagnostiikan myötä yleistyneet 2000-luvulla. Jopa 15 % väestöstä kärsii neuropsykiatrisista oireista, jotka eivät aina näy yksilöstä ulospäin, vaikka ne vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatristen häiriöiden yleistymisen vuoksi jokainen hoitotyötä tekevä tulee olemaan sosiaalisessa vuorovaikutustilanteessa neuropsykiatrisista haasteista kärsivän ihmisen kanssa, oli terveydenhuollon yksikkö mikä tahansa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita sairaanhoitajien tulee huomioida kohdatessaan kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä kärsiviä henkilöitä erilaisissa hoitotyön ympäristöissä. Opinnäytetyön menetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Cinahl, PubMed ja Medic – tietokannoista. Teoreettista viitekehystä ja kirjallisuuskatsauksen tuloksia täydennettiin manuaalisella haulla ja kirjallisuudella.
Tulosten mukaan neuropsykiatrisen hoidon laadulliset ongelmat eivät liity ainoastaan palvelujärjestelmään, ja sen rajallisiin resursseihin. Myös terveydenhuollon ammattilaisten tiedoissa, asenteissa ja taidoissa on puutteita. On tärkeää varmistaa neuropsykiatrisesta häiriöstä kärsivän henkilön hoitosuhteen jatkuvuus eri ikävaiheissa. Jatkossa on tarpeen selvittää eri näkökulmista, mitkä asiat ja toimintatavat vaikuttavat neuropsykiatrisista vaikeuksista kärsivän ihmisen eettiseen kohtaamiseen hoitotyössä.
Kirjallisuuskatsauksen tiedon ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta kehitettiin itseopiskelumateriaali neuropsykiatrisista oppimis- ja erityisvaikeuksista. Itseopiskelumateriaali on suunnattu LAB-ammattikorkeakoulun Neuropsykiatriset oireyhtymät – opintojaksolle osallistuville hoitotyön opiskelijoille. Kirjallisuuskatsauksen ja itseopiskelumateriaalin toivotaan edistävän sairaanhoitajien valmiuksia kohdata kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä kärsiviä henkilöitä hoitotyön eri ympäristöissä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita sairaanhoitajien tulee huomioida kohdatessaan kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä kärsiviä henkilöitä erilaisissa hoitotyön ympäristöissä. Opinnäytetyön menetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Cinahl, PubMed ja Medic – tietokannoista. Teoreettista viitekehystä ja kirjallisuuskatsauksen tuloksia täydennettiin manuaalisella haulla ja kirjallisuudella.
Tulosten mukaan neuropsykiatrisen hoidon laadulliset ongelmat eivät liity ainoastaan palvelujärjestelmään, ja sen rajallisiin resursseihin. Myös terveydenhuollon ammattilaisten tiedoissa, asenteissa ja taidoissa on puutteita. On tärkeää varmistaa neuropsykiatrisesta häiriöstä kärsivän henkilön hoitosuhteen jatkuvuus eri ikävaiheissa. Jatkossa on tarpeen selvittää eri näkökulmista, mitkä asiat ja toimintatavat vaikuttavat neuropsykiatrisista vaikeuksista kärsivän ihmisen eettiseen kohtaamiseen hoitotyössä.
Kirjallisuuskatsauksen tiedon ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta kehitettiin itseopiskelumateriaali neuropsykiatrisista oppimis- ja erityisvaikeuksista. Itseopiskelumateriaali on suunnattu LAB-ammattikorkeakoulun Neuropsykiatriset oireyhtymät – opintojaksolle osallistuville hoitotyön opiskelijoille. Kirjallisuuskatsauksen ja itseopiskelumateriaalin toivotaan edistävän sairaanhoitajien valmiuksia kohdata kehityksellisistä neuropsykiatrisista häiriöistä kärsiviä henkilöitä hoitotyön eri ympäristöissä.