Teksti tulkinnan pohjana pop/jazz-laulunopetuksessa
Hokkanen, Elina (2020)
Hokkanen, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111165
Tiivistelmä
Teksti on laulunopiskelussa läsnä muihin instrumentteihin verrattuna ainutlaatuisella tavalla. Yksi tapa lähestyä tulkinnan opetusta laulutunnilla on käsitellä tekstiä eli laulun sanoja. Tekstiä analysoimalla teos voi aueta uudella tavalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tekstilähtöisyyttä voisi hyödyntää tulkinnan opetuksessa pop/jazz-laulunopiskelijalle. Koska pop/jazz-laulussa tulkinta korostuu erityisesti musikaaliohjelmistossa, musiikkiteatterin näkökulmaa on painotettu.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin haastattelemalla musiikkiteatterin ja tulkinnan parissa työskenteleviä laulupedagogeja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja teemoittelulla. Tutkimustulokset osoittivat, että tekstilähtöinen tulkinnan opetus tapahtuu keskustelemalla oppilaan kanssa ja teettämällä tekstiin pohjautuvia harjoituksia. Keskustelu tapahtuu pääasiassa kysymyksiä esittämällä tai pyytämällä oppilasta tiivistämään tekstin sanoma. Keskustelun aikana pohditaan laulun tarkoitusta, laulajan roolihenkilöä, laulun kohdetta, muuta alatekstiä ja tekstin taustatietoja. Tekstityöskentelyharjoitusten tavoitteena on usein tekstin irrottaminen melodiasta, ja ne sisältävät tekstin puhumista ääneen ja tekstin kirjoittamista. Haastateltavien vastauksissa korostuivat oppilaslähtöisyys ja tulkinnan omakohtaisuus, sekä tekstilähtöisyyden moninaiset hyödyt.
Tulosten perusteella tekstilähtöisyys vaikutti luontevalta, joustavalta ja vaivattomalta tavalta opettaa tulkintaa. Tekstilähtöisyyden tavoitteena voisi pitää tulkinnallisten vaihtoehtojen tarjoamista oppilaalle, jolloin tulkinta pysyy mielenkiintoisena sekä laulajalle että yleisölle. Haastateltavien kuvaama tekstilähtöinen opetustapa sopii konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin haastattelemalla musiikkiteatterin ja tulkinnan parissa työskenteleviä laulupedagogeja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja teemoittelulla. Tutkimustulokset osoittivat, että tekstilähtöinen tulkinnan opetus tapahtuu keskustelemalla oppilaan kanssa ja teettämällä tekstiin pohjautuvia harjoituksia. Keskustelu tapahtuu pääasiassa kysymyksiä esittämällä tai pyytämällä oppilasta tiivistämään tekstin sanoma. Keskustelun aikana pohditaan laulun tarkoitusta, laulajan roolihenkilöä, laulun kohdetta, muuta alatekstiä ja tekstin taustatietoja. Tekstityöskentelyharjoitusten tavoitteena on usein tekstin irrottaminen melodiasta, ja ne sisältävät tekstin puhumista ääneen ja tekstin kirjoittamista. Haastateltavien vastauksissa korostuivat oppilaslähtöisyys ja tulkinnan omakohtaisuus, sekä tekstilähtöisyyden moninaiset hyödyt.
Tulosten perusteella tekstilähtöisyys vaikutti luontevalta, joustavalta ja vaivattomalta tavalta opettaa tulkintaa. Tekstilähtöisyyden tavoitteena voisi pitää tulkinnallisten vaihtoehtojen tarjoamista oppilaalle, jolloin tulkinta pysyy mielenkiintoisena sekä laulajalle että yleisölle. Haastateltavien kuvaama tekstilähtöinen opetustapa sopii konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen.