Neljävuotiaiden lasten ja heidän perheidensä mielenterveyden edistäminen : moniammatillinen näkökulma
Karppinen, Suvi; Nousiainen, Venla; Westerholm, Alisa (2020)
Karppinen, Suvi
Nousiainen, Venla
Westerholm, Alisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata neljävuotiaiden lasten ja heidän perheidensä mielenterveyttä moniammatillisesta näkökulmasta. Tavoitteena oli kootun tiedon avulla edistää neljävuotiaiden lasten ja heidän perheidensä mielenterveyttä ja ennaltaehkäistä mielenterveydenongelmia. Mielenterveys on kaikille tärkeä voimavara, myös lapselle. Hyvä mielenterveys auttaa lasta selviytymään ikään kuuluvista haasteista, olemaan myönteisessä vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa sekä hyväksymään itsensä.
Opinnäytetyötä lähestyttiin kvalitatiivisen tutkimuksen kautta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelussa tarkasteltiin neuvolan ja varhaiskasvatuksen näkemyksiä neljävuotiaiden lasten ja heidän perheidensä mielenterveyden edistämisestä ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Aineisto koostui kolmesta yksilöllisesti toteutetusta teemahaastattelusta.
Tuloksista kävi ilmi, että lapsen, vanhempien sekä koko muun perheen mielenterveys on perheen yhteinen voimavara. Se, mikä edistää lapsen mielenterveyttä, edistää samalla myös muun perheen mielenterveyttä ja toisin päin. Tulokset osoittivat, että lapsen mielenterveyttä voidaan edistää monin eri tavoin. Keskeisimmiksi edistäviksi tekijöiksi nousivat turvallinen kasvuympäristö, aikuisen läsnäolo sekä koko perheen hyvinvoinnin tukeminen. Lapsen mielenterveyttä heikentävänä tekijänä nähtiin keskeisenä asiana se, että paljon puhutaan lasten asioista, mutta harvemmin puututaan vanhempien ongelmiin. Tulosten mukaan usein ongelmat ovat lähtöisin perheestä ja ne heijastuvat lapseen sekä tämän käyttäytymiseen. Kehittämisen kannalta oleellisiksi teemoiksi nousivat henkilökunnan osaaminen sekä moniammatillisuuden tärkeys.
Opinnäytetyötä lähestyttiin kvalitatiivisen tutkimuksen kautta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelussa tarkasteltiin neuvolan ja varhaiskasvatuksen näkemyksiä neljävuotiaiden lasten ja heidän perheidensä mielenterveyden edistämisestä ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Aineisto koostui kolmesta yksilöllisesti toteutetusta teemahaastattelusta.
Tuloksista kävi ilmi, että lapsen, vanhempien sekä koko muun perheen mielenterveys on perheen yhteinen voimavara. Se, mikä edistää lapsen mielenterveyttä, edistää samalla myös muun perheen mielenterveyttä ja toisin päin. Tulokset osoittivat, että lapsen mielenterveyttä voidaan edistää monin eri tavoin. Keskeisimmiksi edistäviksi tekijöiksi nousivat turvallinen kasvuympäristö, aikuisen läsnäolo sekä koko perheen hyvinvoinnin tukeminen. Lapsen mielenterveyttä heikentävänä tekijänä nähtiin keskeisenä asiana se, että paljon puhutaan lasten asioista, mutta harvemmin puututaan vanhempien ongelmiin. Tulosten mukaan usein ongelmat ovat lähtöisin perheestä ja ne heijastuvat lapseen sekä tämän käyttäytymiseen. Kehittämisen kannalta oleellisiksi teemoiksi nousivat henkilökunnan osaaminen sekä moniammatillisuuden tärkeys.