Rippikoulun rooli nuoren elämässä : rippikoulun kehittäminen Suomen ev- lut. kirkossa.
Jylhävuori, Tanja (2020)
Jylhävuori, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101101133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101101133
Tiivistelmä
Nuorten hyvinvoinnin riskitekijänä on yksinäisyys. Yksinäisyys aiheuttaa nuorille masentuneisuutta ja syrjäytyneisyyttä. Nuorten yksinäisyyden vähentäminen on tärkeä tavoite sosiaali- ja terveysalalla. (THL 2019.)
Seurakunnan työntekijät kohtaavat rippikoulussa paljon nuoria. Seurakunnan rippikoulutyö on tärkeässä roolissa osana nuorisopalveluita. Rippikoululla on myönteinen vaikutus nuorten elämään. Rippikoulussa nuori saa positiivisen kokemuksen osallisuudesta ja ystävistä.
Tämä kehittämisprojekti perustui uuteen vuonna 2017 voimaan tulleeseen rippikoulusuunnitelmaan. Kehittämisprojektin kohteena oli rippikoulun alkujakson parantaminen seurakuntaelämän näkökulmasta, Tavoitteena oli vahvistaa hengellistä ymmärrystä ja jäsenyyden merkitystä sekä kehittää nuorten osallisuutta, ehtoolliskasvatusta ja seurakuntaan tutustumista. Tiedot kerättiin osittain kirjallisuudesta sekä osittain tekemällä kysely rippikoululisille ja isosille.
Tulokset osoittavat, että ihmiset, ystävät ja yhteisöllisyys koetaan pääasiallisina rippikoulun vahvuuksina. Positiivisena asiana koetaan ehtoolliskasvatuksen lisääminen. Uudessa rippikoulusuunnitelmassa nuoret saavat käydä jo rippikoulun aikana ehtoollisella. Uudessa rippikoulussa on enemmän osallisuutta verrattuna vanhaan rippikoulusuunnitelmaan ja se on koettu hyvänä. Isoset pitivät uudesta rippikoulusuunnitelmasta. Useat isoset kokivat itsetuntonsa vahvistumista. Rippikoulun kehittämistarpeena olisi erityisesti nuorten sitouttaminen seurakunnan toimintaan rippikoulun jälkeen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää seurakunnissa. Tutkimus osoitti uuden rippikoulusuunnitelman heikkouksia ja vahvuuksia. Tämän opinnäytetyön lisäksi tarvitaan jatkotutkimuksia rippikoulun vaikutuksesta nuorten hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen.
Seurakunnan työntekijät kohtaavat rippikoulussa paljon nuoria. Seurakunnan rippikoulutyö on tärkeässä roolissa osana nuorisopalveluita. Rippikoululla on myönteinen vaikutus nuorten elämään. Rippikoulussa nuori saa positiivisen kokemuksen osallisuudesta ja ystävistä.
Tämä kehittämisprojekti perustui uuteen vuonna 2017 voimaan tulleeseen rippikoulusuunnitelmaan. Kehittämisprojektin kohteena oli rippikoulun alkujakson parantaminen seurakuntaelämän näkökulmasta, Tavoitteena oli vahvistaa hengellistä ymmärrystä ja jäsenyyden merkitystä sekä kehittää nuorten osallisuutta, ehtoolliskasvatusta ja seurakuntaan tutustumista. Tiedot kerättiin osittain kirjallisuudesta sekä osittain tekemällä kysely rippikoululisille ja isosille.
Tulokset osoittavat, että ihmiset, ystävät ja yhteisöllisyys koetaan pääasiallisina rippikoulun vahvuuksina. Positiivisena asiana koetaan ehtoolliskasvatuksen lisääminen. Uudessa rippikoulusuunnitelmassa nuoret saavat käydä jo rippikoulun aikana ehtoollisella. Uudessa rippikoulussa on enemmän osallisuutta verrattuna vanhaan rippikoulusuunnitelmaan ja se on koettu hyvänä. Isoset pitivät uudesta rippikoulusuunnitelmasta. Useat isoset kokivat itsetuntonsa vahvistumista. Rippikoulun kehittämistarpeena olisi erityisesti nuorten sitouttaminen seurakunnan toimintaan rippikoulun jälkeen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää seurakunnissa. Tutkimus osoitti uuden rippikoulusuunnitelman heikkouksia ja vahvuuksia. Tämän opinnäytetyön lisäksi tarvitaan jatkotutkimuksia rippikoulun vaikutuksesta nuorten hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen.