"Se jokin pahe" : - selvitys kajaanilaisten 7. -luokkalaisten nuuskan käyttötottumuksista
Lesonen, Mirva (2020)
Lesonen, Mirva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101091128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101091128
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Lesonen Mirva
Työn nimi: ”Se jokin pahe” -selvitys kajaanilaisten 7. -luokkalaisten nuuskan käyttötottumuksista
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (AMK), Terveydenhoitaja (AMK), hoitotyön koulutusohjelma
Asiasanat: nuuska, varhaisnuori, mielikuva, kyselytutkimus
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kajaanilaisten 7.-luokkalaisten nuorten nuuskan käyttöä. Tavoitteena
oli tuottaa tietoa, jota toimeksiantaja voi hyödyntää nuorten nuuskan käytön ennaltaehkäisemisessä sekä
varhaisessa puuttumisessa nuorten nuuskan käyttöön. Tutkimuskysymyksiä olivat: kuinka yleistä on nuuskan käyttö kajaanilaisten 7.-luokkalaisten nuorten keskuudessa, millaisia mielikuvia, asenteita ja terveystietoa kajaanilaisilla 7.-luokkalaisilla nuorilla on nuuskaan liittyen sekä miten kajaanilaiset 7.-luokkalaiset
nuoret saavat nuuskaa.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella,
joka lähetettiin kaikille perusjoukon jäsenille eli kaikille Kajaanin 7.-luokkalaisille. Kajaanissa on 408 7.-luokkalaista, joista kyselylomakkeeseen vastasi 222 ja vastausprosentiksi muodostui 55 %. Opinnäytetyö toteutui otantatutkimuksena. Kyselylomake sisälsi strukturoituja kysymyksiä, jotka olivat vaihtoehtokysymyksiä
sekä asteikkokysymyksiä.
Kyselylomake tehtiin sekä vastaukset kerättiin Webpropol-ohjelmalla, joka tekee vastauksista suoraan perusraportin. Tulokset esitettiin yksiulotteisen jakauman kuvailuna ja tunnuslukuina käytettiin frekvenssejä
ja prosenttijakaumia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuuskan käyttö ei ole vielä kajaanilaisten 7.-luokkalaisten keskuudessa
yleistä. Tutkimustiedon mukaan se yleistyy kuitenkin yläluokkien aikana. Tuloksista ilmeni, että kajaanilaisten 7.-luokkalaisten asenteet nuuskaan olivat kielteisiä eikä nuuskaan liitetty positiivisia mielikuvia. Nuuskaan liittyvä terveystieto oli 7.-luokkalaisten keskuudessa puutteellista. Suurin osa ei ollut hankkinut tai
ostanut nuuskaa. Ne, jotka olivat hankkivat sitä pääosin kavereilta tai sosiaalisen median kautta. Kajaanilaiset 7. -luokkalaiset haluavat aikuisten puuttuvan ja kieltävän nuuskan käytön. 7.-luokkalaiset eivät osaa
sanoa onko nuuskavalistus luotettavaa. Merkittävimmät johtopäätökset tässä tutkimuksessa oli nuuskaan
liittyvän terveyskasvatuksen lisääminen ja varhaistaminen nuorten keskuudessa, sekä aikuisten ajantasaisen nuuskatietouden lisääminen.
Jatkotutkimusaiheena kannattaa selvittää millaista, terveysvalistusta nuoret pitävät luotettavana. Myös
vanhempien sekä opettajien nuuskatietoutta voitaisiin selvittää ja sitä, kuinka nuuskaan liittyvää tietoa
voisi lisätä heidän keskuudessaan. Absract
Author: Lesonen Mirva
Title of the Publication: ”That One Vice” - A study of Kajaani 7th graders snuff usage habits
Degree Title: Bachelor of Health Care Public Health Nursing
Keywords: snuff, early youth, image, survey
The purpose of this thesis was to explore the use of snuff among 7th-graders in Kajaani. The research questions were the following: how common was the use of snuff among 7th-graders in Kajaani, what kind of
perceptions, attitudes and health information did 7th-graders in Kajaani have about snuff, and how and
where did 7th-graders in Kajaani get snuff?
This thesis is a quantitative research, in which the material was collected with an electronic questionnaire
from all 7th-graders in Kajaani (the total of 408). 222 7th-graders responded to the survey and the response
rate was 55%. The thesis was carried out as a sample survey. The question-naire contained structured questions which were multiple-choice and scale-response questions.
The survey was conducted and the answers were collected with the Webpropol program, which creates a
basic report of the answers directly. The results were described with an one-dimensional distribution, and
frequencies and percentage distributions were used as key figures.
According to the results of this thesis, the use of snuff is not yet common among 7th-graders in Kajaani.
According to research data, it becomes more common in the 8th and 9th grades. The results showed that
7th-graders’ attitudes towards snuffing in Kajaani were negative and no positive images were associated
with snuffing. Snuff-related health information was deficient among 7th-graders. Most had not acquired or
purchased snuff. Snuff was acquired mainly from friends or through social media. 7th-graders wanted
adults to intervene in and forbid the use of snuff. 7th-graders could not say whether snuff education was
reliable. The most significant find-ings in this thesis were that snuff-related health education should be
increased and started earlier among young people, and snuff awareness among adults should also be increased and updated.
As a further research topic, it is worth finding out what kind of health education young people consider
reliable. Snuff awareness among parents as well as teachers and ways how snuff-related information could
be increased among them could also be explored.
Tekijä: Lesonen Mirva
Työn nimi: ”Se jokin pahe” -selvitys kajaanilaisten 7. -luokkalaisten nuuskan käyttötottumuksista
Tutkintonimike: Sairaanhoitaja (AMK), Terveydenhoitaja (AMK), hoitotyön koulutusohjelma
Asiasanat: nuuska, varhaisnuori, mielikuva, kyselytutkimus
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kajaanilaisten 7.-luokkalaisten nuorten nuuskan käyttöä. Tavoitteena
oli tuottaa tietoa, jota toimeksiantaja voi hyödyntää nuorten nuuskan käytön ennaltaehkäisemisessä sekä
varhaisessa puuttumisessa nuorten nuuskan käyttöön. Tutkimuskysymyksiä olivat: kuinka yleistä on nuuskan käyttö kajaanilaisten 7.-luokkalaisten nuorten keskuudessa, millaisia mielikuvia, asenteita ja terveystietoa kajaanilaisilla 7.-luokkalaisilla nuorilla on nuuskaan liittyen sekä miten kajaanilaiset 7.-luokkalaiset
nuoret saavat nuuskaa.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella,
joka lähetettiin kaikille perusjoukon jäsenille eli kaikille Kajaanin 7.-luokkalaisille. Kajaanissa on 408 7.-luokkalaista, joista kyselylomakkeeseen vastasi 222 ja vastausprosentiksi muodostui 55 %. Opinnäytetyö toteutui otantatutkimuksena. Kyselylomake sisälsi strukturoituja kysymyksiä, jotka olivat vaihtoehtokysymyksiä
sekä asteikkokysymyksiä.
Kyselylomake tehtiin sekä vastaukset kerättiin Webpropol-ohjelmalla, joka tekee vastauksista suoraan perusraportin. Tulokset esitettiin yksiulotteisen jakauman kuvailuna ja tunnuslukuina käytettiin frekvenssejä
ja prosenttijakaumia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuuskan käyttö ei ole vielä kajaanilaisten 7.-luokkalaisten keskuudessa
yleistä. Tutkimustiedon mukaan se yleistyy kuitenkin yläluokkien aikana. Tuloksista ilmeni, että kajaanilaisten 7.-luokkalaisten asenteet nuuskaan olivat kielteisiä eikä nuuskaan liitetty positiivisia mielikuvia. Nuuskaan liittyvä terveystieto oli 7.-luokkalaisten keskuudessa puutteellista. Suurin osa ei ollut hankkinut tai
ostanut nuuskaa. Ne, jotka olivat hankkivat sitä pääosin kavereilta tai sosiaalisen median kautta. Kajaanilaiset 7. -luokkalaiset haluavat aikuisten puuttuvan ja kieltävän nuuskan käytön. 7.-luokkalaiset eivät osaa
sanoa onko nuuskavalistus luotettavaa. Merkittävimmät johtopäätökset tässä tutkimuksessa oli nuuskaan
liittyvän terveyskasvatuksen lisääminen ja varhaistaminen nuorten keskuudessa, sekä aikuisten ajantasaisen nuuskatietouden lisääminen.
Jatkotutkimusaiheena kannattaa selvittää millaista, terveysvalistusta nuoret pitävät luotettavana. Myös
vanhempien sekä opettajien nuuskatietoutta voitaisiin selvittää ja sitä, kuinka nuuskaan liittyvää tietoa
voisi lisätä heidän keskuudessaan.
Author: Lesonen Mirva
Title of the Publication: ”That One Vice” - A study of Kajaani 7th graders snuff usage habits
Degree Title: Bachelor of Health Care Public Health Nursing
Keywords: snuff, early youth, image, survey
The purpose of this thesis was to explore the use of snuff among 7th-graders in Kajaani. The research questions were the following: how common was the use of snuff among 7th-graders in Kajaani, what kind of
perceptions, attitudes and health information did 7th-graders in Kajaani have about snuff, and how and
where did 7th-graders in Kajaani get snuff?
This thesis is a quantitative research, in which the material was collected with an electronic questionnaire
from all 7th-graders in Kajaani (the total of 408). 222 7th-graders responded to the survey and the response
rate was 55%. The thesis was carried out as a sample survey. The question-naire contained structured questions which were multiple-choice and scale-response questions.
The survey was conducted and the answers were collected with the Webpropol program, which creates a
basic report of the answers directly. The results were described with an one-dimensional distribution, and
frequencies and percentage distributions were used as key figures.
According to the results of this thesis, the use of snuff is not yet common among 7th-graders in Kajaani.
According to research data, it becomes more common in the 8th and 9th grades. The results showed that
7th-graders’ attitudes towards snuffing in Kajaani were negative and no positive images were associated
with snuffing. Snuff-related health information was deficient among 7th-graders. Most had not acquired or
purchased snuff. Snuff was acquired mainly from friends or through social media. 7th-graders wanted
adults to intervene in and forbid the use of snuff. 7th-graders could not say whether snuff education was
reliable. The most significant find-ings in this thesis were that snuff-related health education should be
increased and started earlier among young people, and snuff awareness among adults should also be increased and updated.
As a further research topic, it is worth finding out what kind of health education young people consider
reliable. Snuff awareness among parents as well as teachers and ways how snuff-related information could
be increased among them could also be explored.