Yritysesittelyvideon toteuttaminen rekrytointiprosessin apuvälineeksi
Husseini, Arezoo (2020)
Husseini, Arezoo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101091126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101091126
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin yritykselle mahdollisimman toimiva ja kaikenkattava yritysesittely rekrytointitarkoitukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa videoprojekti, jonka sisällön suunnittelussa asiakas oli alusta asti mukana. Projektin tavoite oli saada positiivista näkyvyyttä yritykselle ja lisätä työntekijöiden kiinnostusta yritystä kohtaan rekrytoinnin näkökulmasta. Tämä opinnäytetyö käsitti videoesittelyn yrityksestä ja työntekijöiden yhteisestä pikkujoulumatkasta Kreetalle. Tämän työn tarkoituksena oli olla videoesittely rekrytointiin, koska Unique Metal Oy:llä oli ollut pitkään vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa toteuttamaan heidän asiakkaidensa tilaamia haastavia teräsrakenneprojekteja. Korkeaa ammatillista taitoa vaativissa metallitöissä ammattitaitoisten työntekijöiden rekrytoiminen on vaikeaa, koska alan yrityksissä on työttömyyttä vähän. Tällaisten työntekijöiden saaminen vaihtamaan työpaikkaa on ollut haastavaa. Tästä syystä työssä tarkasteltiin videotuotantoa erityisesti rekrytointivideon näkökulmasta.Tämän opinnäytetyön avulla kehitettiin ja syvennettiin niin lopputyöntekijän kuin asiakasyrityksenkin osaamista videotuotantojen tekoon jayritysesittelyvideoiden sisällön tuottamiseen rekrytoinnin sekä asiakashankinnan näkökulmasta. Opinnäytetyötä tarkasteltiin aineiston ja sisällön validiteetin kannalta. Opinnäytetyön aiheeksi valittiin videoprojekti, joka käsitteli yrityksen rekrytointiongelmia. Tästä syystä haluttiin yrityksen esittely, joka kattoi sen tarjoamat työ-ja virkistysmahdollisuudet. Video antoi positiivisen kuvauksen yrityksen toiminnasta, sen työntekijöiden viihtyvyydestä sekä loi hyvän yrityskuvan. Yritys sai erinomaiset tulokset rekrytointikampanjassaan videon avulla. Aineiston saannin mahdollisti haastattelut Unique Metallin toimitusjohtajan kanssa ja hänen antama tieto työpaikka-ja matkakuvauksista. Tärkeänä osana olivat myös työntekijöiden haastattelut, joiden avulla sisäistettiin henkilöiden tuntemukset, osaaminen ja motivaatio videon tekoon. Lisäksi haastatteluissa saatiin hyödyllisiä lisävinkkejä videon toteutuksen kannalta. Tämä lopputyö toi paljon uutta kokemusta rekrytointimarkkinnoinnista, videotuotantoprosessista,kameran ja lisätarvikkeiden hankinnasta, niiden käytöstä sekä videoeditoinnista.