Digitaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma Ravintola Arthurille
Kajas, Vilma; Saastamoinen, Milla (2020)
Lataukset:
Kajas, Vilma
Saastamoinen, Milla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101071066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101071066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Helsingin Kaisaniemessä sijaitsevalle Hotel Arthurin ravintolalle digitaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestintäsuunnitelma luotiin vuosikellon muodossa vuodelle 2021. Markkinointiviestintäsuunnitelman tarkoituksena oli lisätä näkyvyyttä ja asiakkaita Ravintola Arthurin uudistuneelle bistro-henkiselle illalliselle. Ravintola Arthurilla ei ollut olemassa omaa markkinointiviestintäsuunnitelmaa ravintolalle.
Tietoperustaan kuului teoriaa markkinoinnista sekä markkinointiviestinnästä. Tietoperusta opinnäytetyölle muodostui myös palvelun laadusta, asiakaslähtöisyydestä, -tyytyväisyydestä ja -kokemuksesta. Tietoperustaan kuului myös kyselytutkimus ja net scouting. Työ pitää sisällään toimeksiantajasta tehdyn lähtökohta-analyysin sisältäen SWOT-, asiakas-, kilpailija- ja toimintaympäristöanalyysin.
Menetelmä, jolla kerättiin tietoa markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten, oli kyselytutki-mus. Kyselyn tarkoitus oli kerätä tietoa hotelliasiakkaiden suhtautumisesta ravintolan markkinointiin sekä ravintolaan liittyen. Kyselylomaketta jaettiin hotellin vastaanotossa reilun viikon ajan, ja siihen vastasi yhteensä kolmetoista henkilöä. Tutkimustuloksista nousi tärkeimpänä esille se, että vain yksi kolmestatoista vastanneesta oli kuullut Ravintola Arthurin uudistuneesta bistro-illallisesta. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että hotellin asiakkaat haluavat vastaanottaa markkinointia digitaalisen median kautta ruokaan ja tarjouksiin liittyen. Sähköposti, Tripadvisor, Facebook ja internet osoittautuivat hotellin asiakkaiden käytetyimmiksi markkinointikanaviksi tutkimustulosten mukaan.
Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma Ravintola Arthurille vuodelle 2021. Toimeksiantajalla ei ollut mahdollista antaa budjettia markkinointiviestintäsuunnitelmaan käynnissä olevan koronaviruspandemian takia. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa keskityttiin osittain tämän takia digitaalisiin medioihin. Markkinointiviestintäsuunnitelma luotiin kyselyn keskeisimpien tulosten ja lähtökohta-analyysin perusteella. Opinnäytetyön lopputuloksena kohdeyritykselle syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, joka on helposti muokattavissa myös jatkossa.
Tietoperustaan kuului teoriaa markkinoinnista sekä markkinointiviestinnästä. Tietoperusta opinnäytetyölle muodostui myös palvelun laadusta, asiakaslähtöisyydestä, -tyytyväisyydestä ja -kokemuksesta. Tietoperustaan kuului myös kyselytutkimus ja net scouting. Työ pitää sisällään toimeksiantajasta tehdyn lähtökohta-analyysin sisältäen SWOT-, asiakas-, kilpailija- ja toimintaympäristöanalyysin.
Menetelmä, jolla kerättiin tietoa markkinointiviestintäsuunnitelmaa varten, oli kyselytutki-mus. Kyselyn tarkoitus oli kerätä tietoa hotelliasiakkaiden suhtautumisesta ravintolan markkinointiin sekä ravintolaan liittyen. Kyselylomaketta jaettiin hotellin vastaanotossa reilun viikon ajan, ja siihen vastasi yhteensä kolmetoista henkilöä. Tutkimustuloksista nousi tärkeimpänä esille se, että vain yksi kolmestatoista vastanneesta oli kuullut Ravintola Arthurin uudistuneesta bistro-illallisesta. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että hotellin asiakkaat haluavat vastaanottaa markkinointia digitaalisen median kautta ruokaan ja tarjouksiin liittyen. Sähköposti, Tripadvisor, Facebook ja internet osoittautuivat hotellin asiakkaiden käytetyimmiksi markkinointikanaviksi tutkimustulosten mukaan.
Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma Ravintola Arthurille vuodelle 2021. Toimeksiantajalla ei ollut mahdollista antaa budjettia markkinointiviestintäsuunnitelmaan käynnissä olevan koronaviruspandemian takia. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa keskityttiin osittain tämän takia digitaalisiin medioihin. Markkinointiviestintäsuunnitelma luotiin kyselyn keskeisimpien tulosten ja lähtökohta-analyysin perusteella. Opinnäytetyön lopputuloksena kohdeyritykselle syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma, joka on helposti muokattavissa myös jatkossa.