Liikennedata - Havainnosta tilannekuvaksi
Kurtto, Jonas (2020)
Kurtto, Jonas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122930022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122930022
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Helsingin kaupungin olemassa olevia liikennetiedon lähteitä ja kasvattaa liikennetiedon määrää ja laatua kohdealueella tehtyjen havaintojen pohjalta. Työssä selvitettiin ja kuvattiin liikennetiedon ominaisuuksia, millaisista lähteistä sitä voidaan kerätä, kuinka sitä voidaan käsitellä ja miten sitä voidaan hyödyntää ja jakaa erilaisiin käyttötarkoituksiin.
Helsingin kaupungin tavoitteena on jakaa kerättyä liikennedataa sovelluskehityksen ja uusien palveluiden luomisen tarpeisiin sekä hyödyntää sitä tilannekuvan muodostamiseen. Liikennedataa hyödynnetään muun muassa liikenteenhallinnassa ja arkipäiväisessä liikkumisessa sekä liikenteen suunnittelun ja operoinnin apuvälineenä. Reaaliaikainen liikennedata mahdollistaa käyttäjälleen senhetkisen tilanteen mukaisen parhaimman reitin löytämisen paikasta toiseen ja se on oleellinen osa myös autonomisten ajoneuvojen toimintaedellytyksiä sekä liikenteen reaaliaikaista tilannekuvaa.
Työssä on esitetty liikennetiedon prosessi havainnosta hyödynnettäväksi informaatioksi sekä selvitetty uusien liikennetiedon lähteiden ja keruumenetelmien potentiaalia asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Liikennetiedon määrää ja laatua voidaan kasvattaa perinteisten teknisten ratkaisujen lisäksi myös erilaisilla ihmisten liikkumiseen perustuvilla keinoilla, joihin julkisen sektorin toimijat voivat vaikuttaa.
Helsingin kaupungin tavoitteena on jakaa kerättyä liikennedataa sovelluskehityksen ja uusien palveluiden luomisen tarpeisiin sekä hyödyntää sitä tilannekuvan muodostamiseen. Liikennedataa hyödynnetään muun muassa liikenteenhallinnassa ja arkipäiväisessä liikkumisessa sekä liikenteen suunnittelun ja operoinnin apuvälineenä. Reaaliaikainen liikennedata mahdollistaa käyttäjälleen senhetkisen tilanteen mukaisen parhaimman reitin löytämisen paikasta toiseen ja se on oleellinen osa myös autonomisten ajoneuvojen toimintaedellytyksiä sekä liikenteen reaaliaikaista tilannekuvaa.
Työssä on esitetty liikennetiedon prosessi havainnosta hyödynnettäväksi informaatioksi sekä selvitetty uusien liikennetiedon lähteiden ja keruumenetelmien potentiaalia asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Liikennetiedon määrää ja laatua voidaan kasvattaa perinteisten teknisten ratkaisujen lisäksi myös erilaisilla ihmisten liikkumiseen perustuvilla keinoilla, joihin julkisen sektorin toimijat voivat vaikuttaa.