Innovaatiotapahtumat korkeakouluympäristössä : Keskeiset elementit ja huomioita menestystekijöistä
Kangasniemi, Essi (2020)
Kangasniemi, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122729993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122729993
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa ja kuvata korkeakouluympäristössä järjestettävien innovaatiotapahtumien erityispiirteitä ja menestystekijöitä. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin löytämään kehityskohteita Oulun korkeakouluissa järjestettävistä innovaatiotapahtumista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston yhteinen Innovaatiokeskus. Innovaatiokeskuksen toiminnot keskittyvät tutkimuksen kaupallistamiseen ja yritysyhteistyöhön. Innovaatiokeskuksen yksi yrityksille tarjottava palvelu on innovaatiotapahtumat, joiden toteuttaminen on myös opinnäytetyön tekijän pääasiallinen työtehtävä, Oulun ammattikorkeakoulun projektisuunnittelijana.
Tietoperustassa on käytetty useista kirjallisia ja digitaalisia lähteitä, joiden avulla kuvataan innovaatiotoimintaa, yhteiskehittämistä sekä innovaatiotapahtumia. Lisäksi työ sisältää tekijän omia kokemuksia innovaatiotapahtuman järjestämisestä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluissa haastateltiin neljää innovaatiotapahtumien asiantuntijaa. Haastattelujen tavoitteena oli saada kuvattua korkeakouluympäristössä järjestettävän innovaatiotapahtuman erityispiirteitä ja kerätä tietoa, joka auttaa kehittämään Innovaatiokeskuksen järjestämiä tapahtumia entistä paremmiksi.
Opinnäytetyössä tarkastellaan korkeakoulussa järjestettäviä innovaatiotapahtumia neljästä elementistä koostuvana kokonaisuutena. Elementit ovat opiskelijat osallistujina, toimeksiantajat, toteutustapa ja korkeakoulun rooli. Myös tulokset esitetään näiden elementtien avulla. Päätuloksina saatiin selville, että opiskelijat ovat hyviä osallistujia innovaatiotapahtumiin silloin, kun halutaan uutta näkökulmaa. Toimeksiantojen on syytä olla merkityksellisiä sekä huolella muotoiltuja. Toteutustapaa valittaessa on tärkeää ottaa osallistujien taitotaso huomioon. Korkeakoulun rooliksi innovaatiotapahtumien järjestäjänä mielletään voimakkaasti työelämätaitojen opettaminen.
Tämä opinnäytetyö lähestyy aihetta Oulun korkeakouluissa järjestettävien innovaatiotapahtumien näkökulmasta, mutta tulokset on pyritty esittämään niin, että ne ovat hyödynnettävissä missä tahansa korkeakoulussa. Työ auttaa hahmottamaan korkeakouluympäristössä järjestettävää innovaatiotapahtumaa kokonaisuutena ja tukee tapahtuman suunnittelussa kohti onnistunutta tapahtumaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston yhteinen Innovaatiokeskus. Innovaatiokeskuksen toiminnot keskittyvät tutkimuksen kaupallistamiseen ja yritysyhteistyöhön. Innovaatiokeskuksen yksi yrityksille tarjottava palvelu on innovaatiotapahtumat, joiden toteuttaminen on myös opinnäytetyön tekijän pääasiallinen työtehtävä, Oulun ammattikorkeakoulun projektisuunnittelijana.
Tietoperustassa on käytetty useista kirjallisia ja digitaalisia lähteitä, joiden avulla kuvataan innovaatiotoimintaa, yhteiskehittämistä sekä innovaatiotapahtumia. Lisäksi työ sisältää tekijän omia kokemuksia innovaatiotapahtuman järjestämisestä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluissa haastateltiin neljää innovaatiotapahtumien asiantuntijaa. Haastattelujen tavoitteena oli saada kuvattua korkeakouluympäristössä järjestettävän innovaatiotapahtuman erityispiirteitä ja kerätä tietoa, joka auttaa kehittämään Innovaatiokeskuksen järjestämiä tapahtumia entistä paremmiksi.
Opinnäytetyössä tarkastellaan korkeakoulussa järjestettäviä innovaatiotapahtumia neljästä elementistä koostuvana kokonaisuutena. Elementit ovat opiskelijat osallistujina, toimeksiantajat, toteutustapa ja korkeakoulun rooli. Myös tulokset esitetään näiden elementtien avulla. Päätuloksina saatiin selville, että opiskelijat ovat hyviä osallistujia innovaatiotapahtumiin silloin, kun halutaan uutta näkökulmaa. Toimeksiantojen on syytä olla merkityksellisiä sekä huolella muotoiltuja. Toteutustapaa valittaessa on tärkeää ottaa osallistujien taitotaso huomioon. Korkeakoulun rooliksi innovaatiotapahtumien järjestäjänä mielletään voimakkaasti työelämätaitojen opettaminen.
Tämä opinnäytetyö lähestyy aihetta Oulun korkeakouluissa järjestettävien innovaatiotapahtumien näkökulmasta, mutta tulokset on pyritty esittämään niin, että ne ovat hyödynnettävissä missä tahansa korkeakoulussa. Työ auttaa hahmottamaan korkeakouluympäristössä järjestettävää innovaatiotapahtumaa kokonaisuutena ja tukee tapahtuman suunnittelussa kohti onnistunutta tapahtumaa.