Perehdytyskansio Lapland Hotels Kuopioon
Savolainen, Karoliina; Sulkakoski, Riina (2020)
Savolainen, Karoliina
Sulkakoski, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122729992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122729992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä perehdytyskansio Lapland Hotels Kuopiolle. Työn toimeksiantajana toimi Lapland Hotels Kuopio, joka on avattu Kuopioon kesäkuussa 2019. Perehdyttäminen ja työnopastus on prosessina aikaa vievä, mutta laadusta ei saa tinkiä. Perehdytyskansio auttaa yhdenmukaistamaan perehdyttämistä ja sen on tarkoituksena toimia niin uusien työntekijöiden, harjoittelijoiden kuin kokeenempienkin työntekijöiden työskentelyn tukena. Opinnäytetyön teoriaosuuden pääkäsitteet ovat; perehdyttäminen, työnopastus ja perehdytysprosessi.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja tuotekehityshanke. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Lapland Hotels
Kuopion myyntikoordinaattorin kanssa. Hän tarkasti kansion sisällön, antoi tarvittaessa kehittämisideoita ja
viimeisenä hyväksyi kansion käyttöön otettavaksi. Opinnäytetyön teorian kirjoittamisessa on käytetty monipuolisesti kirjalähteitä ja verkkojulkaisuja. Lähteet on merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon selkeästi. Teoriaosuus sekä perehdytyskansio luotiin yhtäaikaisesti.
Tuotoksena syntyi kattava perehdytyskansio, joka käsittelee työskentelyä vastaanotossa ja aulabaarissa,
sekä kokous- ja myyntipalveluissa. Kansiossa on lisäksi hyödyllistä tietoa itse yrityksestä sekä Lapland Hotels Kuopion ravintolasta Gallá & Kitchen Bar:sta.
Opinnäytetyö on luotu tarpeeseen, sillä Lapland Hotels Kuopiolla ei perehdytyskansiota vielä ollut. Kansiota
voidaan hyödyntää tulevaisuudessa uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja kokeneiden työntekijöiden
työnopastuksessa. Työn konkreettinen hyöty tulee ilmi vasta, kun se otetaan käyttöön hotellissa. Sen käyttäminen jää työntekijöiden ja perehdyttäjien vastuulle. Kansiota täytyy tarvittaessa päivittää, ettei siihen jää
vanhentunutta tietoa ajan kuluessa.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja tuotekehityshanke. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Lapland Hotels
Kuopion myyntikoordinaattorin kanssa. Hän tarkasti kansion sisällön, antoi tarvittaessa kehittämisideoita ja
viimeisenä hyväksyi kansion käyttöön otettavaksi. Opinnäytetyön teorian kirjoittamisessa on käytetty monipuolisesti kirjalähteitä ja verkkojulkaisuja. Lähteet on merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon selkeästi. Teoriaosuus sekä perehdytyskansio luotiin yhtäaikaisesti.
Tuotoksena syntyi kattava perehdytyskansio, joka käsittelee työskentelyä vastaanotossa ja aulabaarissa,
sekä kokous- ja myyntipalveluissa. Kansiossa on lisäksi hyödyllistä tietoa itse yrityksestä sekä Lapland Hotels Kuopion ravintolasta Gallá & Kitchen Bar:sta.
Opinnäytetyö on luotu tarpeeseen, sillä Lapland Hotels Kuopiolla ei perehdytyskansiota vielä ollut. Kansiota
voidaan hyödyntää tulevaisuudessa uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja kokeneiden työntekijöiden
työnopastuksessa. Työn konkreettinen hyöty tulee ilmi vasta, kun se otetaan käyttöön hotellissa. Sen käyttäminen jää työntekijöiden ja perehdyttäjien vastuulle. Kansiota täytyy tarvittaessa päivittää, ettei siihen jää
vanhentunutta tietoa ajan kuluessa.