Digiloikka etäopetukseen -kansalaisopiston soiton ja laulun etäopetuksen toteuttaminen digitaalisuutta ja teknologiaa hyödyntäen
Räsänen, Anna (2020)
Räsänen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929670
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millä keinoilla soiton ja laulun reaaliaikainen videovälitteinen etäopetus toteutettiin Siilinjärven kansalaisopiston musiikin taiteen perusopetuksessa. Kehittämisprojektin tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja ja opetuskäytäntöjä sekä laajentaa soitonopettajien ammattitaitoa. Etäopetuksen tarjoaminen tuli yllättäen ajankohtaiseksi keväällä 2020, kun koronavirustilanne sulki kaikki Suomen oppilaitokset lähiopetukselta. Tärkeänä pidettiin sitä, että etäopetuksessa pystyttiin antamaan opetussuunnitelman mukaista opetusta.
Opinnäytetyöhön sisältyi käytännön etäopetusjakso, sen suunnittelu ja toteutus yhteistoiminnassa kolmen musiikkipedagogin kesken. Kirjallisessa osuudessa raportoidaan etäopetuksesta saatuja kokemuksia kerätyn aineiston pohjalta. Aineisto koostui projektissa mukana olleiden opettajien haastatteluista, opinnäytetyöntekijän työpäiväkirjahavainnoista ja oppilaiden palautekyselyvastauksista. Opinnäytetyössä oli piirteitä toimintatutkimuksesta ja tutkivasta opettajuudesta. Opinnäytetyö oli käytännönläheinen ajallisesti rajattu projekti, jossa toimintaa tarkasteltiin reflektiivisen ajattelun kautta. Aineistoa jäsenneltiin sisällönanalyysin keinoin.
Opettajien ammattitaito ja oma opettajuus kehittyivät väistämättä etäopetusjakson aikana. Opittiin käyttämään uudenlaisia digitaalisia ja teknologisia välineitä. Etäopetuksessa opettajien täytyi löytää uusia pedagogisia keinoja, koska kaikki lähiopetuksesta tutut toimintatavat eivät olleet mahdollisia. Etäyhteydessä ilmaantuva viive vaikutti opetuksen luonteeseen. Yhteismusisointi ja säestäminen eivät olleet mahdollista. Tämä oli opettajien mielestä yksi etäopetuksen suurin puute. Opetuksen tempo muuttui hitaammaksi ja kaikelle toiminnalle oli annettava enemmän aikaa. Oppilaiden oma vastuunottaminen opiskelustaan yllätti opettajia. Kokemusten mukaan oppilaat edistyivät etäopetuksessa vähintään yhtä hyvin kuin lähiopetuksessa. Etäopetustilanne koettiin hyvin intensiiviseksi ja ajankäytön arveltiin jopa tehostuvan. Uudet keinot, kuten videoitten opetuskäyttö, nuottien välittäminen sähköpostilla, Pedanet -oppimisalustan hyödyntäminen ja videokonsertin toteutus antoivat myös monia ideoita opetuksen kehittämiseen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöhön sisältyi käytännön etäopetusjakso, sen suunnittelu ja toteutus yhteistoiminnassa kolmen musiikkipedagogin kesken. Kirjallisessa osuudessa raportoidaan etäopetuksesta saatuja kokemuksia kerätyn aineiston pohjalta. Aineisto koostui projektissa mukana olleiden opettajien haastatteluista, opinnäytetyöntekijän työpäiväkirjahavainnoista ja oppilaiden palautekyselyvastauksista. Opinnäytetyössä oli piirteitä toimintatutkimuksesta ja tutkivasta opettajuudesta. Opinnäytetyö oli käytännönläheinen ajallisesti rajattu projekti, jossa toimintaa tarkasteltiin reflektiivisen ajattelun kautta. Aineistoa jäsenneltiin sisällönanalyysin keinoin.
Opettajien ammattitaito ja oma opettajuus kehittyivät väistämättä etäopetusjakson aikana. Opittiin käyttämään uudenlaisia digitaalisia ja teknologisia välineitä. Etäopetuksessa opettajien täytyi löytää uusia pedagogisia keinoja, koska kaikki lähiopetuksesta tutut toimintatavat eivät olleet mahdollisia. Etäyhteydessä ilmaantuva viive vaikutti opetuksen luonteeseen. Yhteismusisointi ja säestäminen eivät olleet mahdollista. Tämä oli opettajien mielestä yksi etäopetuksen suurin puute. Opetuksen tempo muuttui hitaammaksi ja kaikelle toiminnalle oli annettava enemmän aikaa. Oppilaiden oma vastuunottaminen opiskelustaan yllätti opettajia. Kokemusten mukaan oppilaat edistyivät etäopetuksessa vähintään yhtä hyvin kuin lähiopetuksessa. Etäopetustilanne koettiin hyvin intensiiviseksi ja ajankäytön arveltiin jopa tehostuvan. Uudet keinot, kuten videoitten opetuskäyttö, nuottien välittäminen sähköpostilla, Pedanet -oppimisalustan hyödyntäminen ja videokonsertin toteutus antoivat myös monia ideoita opetuksen kehittämiseen tulevaisuudessa.