Toimitusketjun kehittäminen
Salo, Riia (2020)
Salo, Riia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829602
Tiivistelmä
Tehtävänä oli kehittää Yritys AB toimitusketjua Norjan ja Ruotsin reitillä. Toimitusketjun ajalliset ja määrälliset tavoitteet olivat asiakastyytyväisyyden näkökannalta tärkeimmät kehityskohteet. Toimitusketjuun kuluva aika heijastuu suoraan asiakastyytyväisyyteen ja yrityksen imagoon. Päivittäin lähtevien toimituksien määrä vaikuttaa myös isosti asiakastyytyväisyyteen ja tilausprosessin kulkuun. Toimitusketjun kehittämisellä voidaan nostaa päivittäisten toimituksien määriä ja nopeuttaa kuljetukseen kuluvaa aikaa.
Työn tavoitteena oli dokumentoida ja selventää toimitusketjun nykytila ja selventää miten uudet muutokset vaikuttavat ajallisiin ja määrällisiin tavoitteisiin. Toimitusketjun nykytila kartoitettiin osallistavalla havainnoinnilla. Työn eri vaiheet on dokumentoitu kohta kohdalta. Nykytilaa on tutkittu ja analysoitu prosessien kautta. Teoriaosassa kerrotaan toimitusketjusta yleisesti ja siihen liittyvistä toiminnoista kuten tullauksesta ja pakkaamisesta.
Työn tuloksena on uuden toimitusketjun vaiheiden arviointi ja dokumentointi. Uuden toimitusketjun vaiheet on esitetty järjestyksessä ja niiden hyötyjä analysoitu. Toimitusketjuun tulleet muutokset vaikuttivat suuresti varaston, kuljetusyrityksen ja Yritys AB päivittäisiin toimintoihin. Muutokset selkeyttivät muutamia prosessin vaiheita Yritys AB:lle ja toivat myös uusia työvaiheita toimitusketjun prosessiin. Uudet työvaiheet nopeuttavat prosessia ajallisesti ja lisäävät myös päivittäisten toimitusten määrää.
Toimitusketju tulee kokemaan, myös muita uudistuksia, jotka eivät vielä ole tarjolla. Toimitusketju on alituisen kehityksen alla ja toiminnot tulevat muuttumaan tulevina kuukausina vielä paljon. Työn parannukset ja uudistuksen ovat sen hetkisen kehittämisen tulosta ja, siksi toimitusketjun koko potentiaalia ei vielä voida arvioida ja selventää.
Työn tavoitteena oli dokumentoida ja selventää toimitusketjun nykytila ja selventää miten uudet muutokset vaikuttavat ajallisiin ja määrällisiin tavoitteisiin. Toimitusketjun nykytila kartoitettiin osallistavalla havainnoinnilla. Työn eri vaiheet on dokumentoitu kohta kohdalta. Nykytilaa on tutkittu ja analysoitu prosessien kautta. Teoriaosassa kerrotaan toimitusketjusta yleisesti ja siihen liittyvistä toiminnoista kuten tullauksesta ja pakkaamisesta.
Työn tuloksena on uuden toimitusketjun vaiheiden arviointi ja dokumentointi. Uuden toimitusketjun vaiheet on esitetty järjestyksessä ja niiden hyötyjä analysoitu. Toimitusketjuun tulleet muutokset vaikuttivat suuresti varaston, kuljetusyrityksen ja Yritys AB päivittäisiin toimintoihin. Muutokset selkeyttivät muutamia prosessin vaiheita Yritys AB:lle ja toivat myös uusia työvaiheita toimitusketjun prosessiin. Uudet työvaiheet nopeuttavat prosessia ajallisesti ja lisäävät myös päivittäisten toimitusten määrää.
Toimitusketju tulee kokemaan, myös muita uudistuksia, jotka eivät vielä ole tarjolla. Toimitusketju on alituisen kehityksen alla ja toiminnot tulevat muuttumaan tulevina kuukausina vielä paljon. Työn parannukset ja uudistuksen ovat sen hetkisen kehittämisen tulosta ja, siksi toimitusketjun koko potentiaalia ei vielä voida arvioida ja selventää.