Henkilöstölähtöinen ohjelmistorobotiikan yhteiskehittäminen ja osallisuuden kokemukset Aallon Jyväskylässä
Koivuniemi, Annemari (2020)
Koivuniemi, Annemari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829568
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tilitoimisto Aallon Jyväskylän kiinteistöalojen ostoreskontranhoitajien asenteita ja suhtautumista ohjelmistorobotiikan käyttöönottoon sekä selvittää heidän kokemansa yhteiskehittämisen ja osallisuuden merkitys työyhteisön kehitysprosesseissa. Tutkimuksella haluttiin kerätä tietoa, joka olisi hyödynnettävissä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutettavassa Robotti tuli töihin -hankkeessa, jolla haetaan hyötyjä liiketoimintaan robotin käyttöönotolla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina lokakuussa 2020 Skype -palavereissa. Seitsemän haastateltavaa olivat kaikki Aallon Jyväskylän kiinteistöalojen asiakkaiden ostoreskontraa hoitavia työntekijöitä. He kaikki käyttivät päivittäin työssään Visma Fivaldi taloushallinto-ohjelmaa, joka tulisi olemaan myös robotin työskentelyalusta. Nauhoitetut teemahaastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että ostoreskontranhoitajien työtä varjosti kiire, jonka vaikutukset näkyivät molemmissa tutkimuksen osa-alueissa. Ostoreskontranhoitajat toivoivat ohjelmistorobotilta helpotusta ja aikasäästöjä työhönsä, ja käyttöönottoa odotettiin mielenkiinnolla. Henkilöstön osallistaminen ja yhteiskehittäminen nähtiin tärkeänä osana yrityskulttuuria, mutta kiire rutiinitöissä oli aktiivisen osallistumisen jarruna. Viestinnällä osallistaminen niin kehitysprojekteissa kuin arjessa muodostui tärkeäksi teemaksi tuloksissa.
Aallon Jyväskylän olisi tulevissa kehitysprojekteissaan suunniteltava etukäteen viestintäkanavat, joiden avulla henkilöstö osallistetaan mukaan kehittämiseen. Robotti tuli töihin -hankkeesta viestimiseen aamupalaverit ovat hyvä väylä, mutta palaverin vetäjän tulisi rohkaista osallistujien aktiivisuutta vuorovaikutteisemman viestinnän mahdollistamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina lokakuussa 2020 Skype -palavereissa. Seitsemän haastateltavaa olivat kaikki Aallon Jyväskylän kiinteistöalojen asiakkaiden ostoreskontraa hoitavia työntekijöitä. He kaikki käyttivät päivittäin työssään Visma Fivaldi taloushallinto-ohjelmaa, joka tulisi olemaan myös robotin työskentelyalusta. Nauhoitetut teemahaastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että ostoreskontranhoitajien työtä varjosti kiire, jonka vaikutukset näkyivät molemmissa tutkimuksen osa-alueissa. Ostoreskontranhoitajat toivoivat ohjelmistorobotilta helpotusta ja aikasäästöjä työhönsä, ja käyttöönottoa odotettiin mielenkiinnolla. Henkilöstön osallistaminen ja yhteiskehittäminen nähtiin tärkeänä osana yrityskulttuuria, mutta kiire rutiinitöissä oli aktiivisen osallistumisen jarruna. Viestinnällä osallistaminen niin kehitysprojekteissa kuin arjessa muodostui tärkeäksi teemaksi tuloksissa.
Aallon Jyväskylän olisi tulevissa kehitysprojekteissaan suunniteltava etukäteen viestintäkanavat, joiden avulla henkilöstö osallistetaan mukaan kehittämiseen. Robotti tuli töihin -hankkeesta viestimiseen aamupalaverit ovat hyvä väylä, mutta palaverin vetäjän tulisi rohkaista osallistujien aktiivisuutta vuorovaikutteisemman viestinnän mahdollistamiseksi.