Aikuisen trakeostomiapotilaan hoito sairaalaympäristössä : Opetusvideo terveysalan opiskelijoille
Haaponiemi, Anniina; Mäkelä, Sini (2020)
Haaponiemi, Anniina
Mäkelä, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829564
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee trakeostomiapotilaan hoitoa. Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehittelyprojektina yhteistyössä Centria-ammattikorkeakoulun kanssa. Tarkoituksena oli luoda laadukas opetusvideo opiskelijoiden käyttöön tukemaan kirjallisia teoriaopintoja. Tavoitteena työssä on perehdyttää opiskelijat trakeostomiapotilaan hoidon perusteisiin ja antaa valmiuksia tulevaan työhön sairaanhoitajana.
Työmme teoriaosuudessa käsiteltiin trakeostomian indikaatioita, trakeostomian puhdistusta ja hoitoa, trakeostomiasta eritteiden imemistä, kuffinpaineen mittausta, aseptiikkaa ja erilaisia trakeostomiakanyyleita. Tietoperustassa käsiteltiin myös oppimistyylejä ja oppimista videon avulla. Opinnäytetyötä tehdessä on otettu huomioon etiikka ja luotettavuus. Lopuksi on pohdintaa siitä, kuinka opinnäytetyö-prosessi onnistui.
Ennen opetusvideon kuvaamista opinnäytetyön tietoperusta oli kirjoitettu valmiiksi ja laadittu kuvaussuunnitelma, jonka mukaan video pyrittiin kuvaamaan. Video esitestattiin kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka saivat antaa anonyymisti palautetta lomakkeella. Opiskelijoilta ja opinnäytetyöohjaajalta saatuja kehitysidoita toteutettiin opetusvideoon mahdollisuuksien mukaan.
Kehitysideaksi tulevaisuutta ajatellen muodostui se, että opetusvideo käännettäisiin englanniksi, jotta sitä voitaisiin esittää kansainvälisille opiskelijoille.
Työmme teoriaosuudessa käsiteltiin trakeostomian indikaatioita, trakeostomian puhdistusta ja hoitoa, trakeostomiasta eritteiden imemistä, kuffinpaineen mittausta, aseptiikkaa ja erilaisia trakeostomiakanyyleita. Tietoperustassa käsiteltiin myös oppimistyylejä ja oppimista videon avulla. Opinnäytetyötä tehdessä on otettu huomioon etiikka ja luotettavuus. Lopuksi on pohdintaa siitä, kuinka opinnäytetyö-prosessi onnistui.
Ennen opetusvideon kuvaamista opinnäytetyön tietoperusta oli kirjoitettu valmiiksi ja laadittu kuvaussuunnitelma, jonka mukaan video pyrittiin kuvaamaan. Video esitestattiin kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka saivat antaa anonyymisti palautetta lomakkeella. Opiskelijoilta ja opinnäytetyöohjaajalta saatuja kehitysidoita toteutettiin opetusvideoon mahdollisuuksien mukaan.
Kehitysideaksi tulevaisuutta ajatellen muodostui se, että opetusvideo käännettäisiin englanniksi, jotta sitä voitaisiin esittää kansainvälisille opiskelijoille.