Identifying Competences at the Heart of Understanding a Profession : Guidelines for a Competence Profile
Harri, Riki; Heinonen, Meea (2020)
Harri, Riki
Heinonen, Meea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829542
Tiivistelmä
Identifying and articulating professional competences has become a common topic of dis- cussion in Finnish higher education. Particularly in occupational therapy, the ability to con- fidently express what occupational therapists do and why they do it is an essential skill for showing the value of the profession and enhancing its recognition – especially in multidis- ciplinary working environments. The thesis client is JAMK University of Applied Sciences’ WORKPEDA-project. Based on an idea inspired by occupational therapy students’ and teachers’ experiences, JAMK became interested in participating in the development of a new digital solution that would enable them to identify and better understand their pro- fessional competences.
The thesis was implemented as design research, and the objective was to make interface design guidelines for a digital Competence Profile. A rapid literature review was used to find good e-learning interface design features that would support learning. Nine articles were chosen for a thematic analysis. The results showed that consistent, simple and intui- tive aesthetic appeal and relevant, simple and well-organized information structure in a user interface support learning in online environments. The development work focused on making guidelines on how to design a digital competence tracking tool which would in turn help occupational therapy students to learn and document competences. These guidelines are based on researched interface features, background theory, student experience and meetings with teachers and parties involved in the development project.
With the use of a Competence Profile, which follows the guidelines for a learner-friendly interface, JAMK’s occupational therapy students will be better equipped to identify, un- derstand, articulate and defend their competences and skills and therefore, have more confidence in their professional identity. Opiskelijoiden taito tunnistaa ja sanoittaa osaamistaan on noussut yleiseksi keskustelun aiheeksi suomalaisissa korkeakouluissa. Erityisesti toimintaterapeutin ammatissa kyky lu- ontevasti ilmaista, mitä ja miksi toimintaterapeutti työssään tekee, on oleellinen taito am- matin arvon osoittamiseksi sekä ammatin tunnetuksi tekemiseksi – varsinkin moniammatil- lisissa työympäristöissä. Toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) yhdessä Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa –hankeen kanssa, jotka kiinnostuivat opiskelijakokemuksen innoittamasta ideasta kehittää toimintaterapeuttiopiskelijoille uusi digitaalinen työkalu ammatillisen osaamisen tunnistamiseen ja ymmärtämiseen.
Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tavoitteena oli tehdä suositukset digitaalisen Osaamisprofiilin käyttöliittymän rakenteesta. Nopeaa kirjallisuuskatsausta käytettiin hyvien, verkko-oppimista tukevien, käyttöliittymän ominaisuuksien löytämiseen. Yhdeksän artikkelia valittiin teema-analyysiin. Tulokset osoittivat johdonmukaisen, yksinkertaisen ja intuitiivisen esteettisen käyttöliittymän sekä hyvin organisoidun, yksinkertaisen ja tarkoi- tuksenmukaisen informaation rakenteen olevan tärkeimpiä käyttöliittymän ominaisuuksia oppimisen tukemiseksi verkkoympäristöissä. Kehittämistyössä tehtiin suositukset digi- taalisen Osaamisprofiilin suunnitteluun toimintaterapeuttiopiskelijoiden oppimisen näkökulmasta. Nämä suositukset perustuivat kirjallisuuskatsauksen tuloksiin, taustateori- aan, opiskelijakokemukseen ja tapaamisiin opettajien ja kehittämistyössä mukana olleiden osapuolien kanssa.
Kun uusi suositusten mukainen Osaamisprofiili otetaan käyttöön, arvioidaan sen auttavan toimintaterapeuttiopiskelijoita paremmin tunnistamaan, ymmärtämään, sanoittamaan ja puolustamaan omaa osaamistaan ja sitä kautta vahvistamaan ammatillista identiteettiä.
The thesis was implemented as design research, and the objective was to make interface design guidelines for a digital Competence Profile. A rapid literature review was used to find good e-learning interface design features that would support learning. Nine articles were chosen for a thematic analysis. The results showed that consistent, simple and intui- tive aesthetic appeal and relevant, simple and well-organized information structure in a user interface support learning in online environments. The development work focused on making guidelines on how to design a digital competence tracking tool which would in turn help occupational therapy students to learn and document competences. These guidelines are based on researched interface features, background theory, student experience and meetings with teachers and parties involved in the development project.
With the use of a Competence Profile, which follows the guidelines for a learner-friendly interface, JAMK’s occupational therapy students will be better equipped to identify, un- derstand, articulate and defend their competences and skills and therefore, have more confidence in their professional identity.
Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tavoitteena oli tehdä suositukset digitaalisen Osaamisprofiilin käyttöliittymän rakenteesta. Nopeaa kirjallisuuskatsausta käytettiin hyvien, verkko-oppimista tukevien, käyttöliittymän ominaisuuksien löytämiseen. Yhdeksän artikkelia valittiin teema-analyysiin. Tulokset osoittivat johdonmukaisen, yksinkertaisen ja intuitiivisen esteettisen käyttöliittymän sekä hyvin organisoidun, yksinkertaisen ja tarkoi- tuksenmukaisen informaation rakenteen olevan tärkeimpiä käyttöliittymän ominaisuuksia oppimisen tukemiseksi verkkoympäristöissä. Kehittämistyössä tehtiin suositukset digi- taalisen Osaamisprofiilin suunnitteluun toimintaterapeuttiopiskelijoiden oppimisen näkökulmasta. Nämä suositukset perustuivat kirjallisuuskatsauksen tuloksiin, taustateori- aan, opiskelijakokemukseen ja tapaamisiin opettajien ja kehittämistyössä mukana olleiden osapuolien kanssa.
Kun uusi suositusten mukainen Osaamisprofiili otetaan käyttöön, arvioidaan sen auttavan toimintaterapeuttiopiskelijoita paremmin tunnistamaan, ymmärtämään, sanoittamaan ja puolustamaan omaa osaamistaan ja sitä kautta vahvistamaan ammatillista identiteettiä.