Lapsen kokemus koulun aloittamisesta Pitkälahden koulussa
Toivola, Eetu (2020)
Toivola, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829539
Tiivistelmä
Lapsen oikeus ilmaista oma mielipiteensä ja kokemus itseään koskevissa asioissa on mainittu mm. YK:n lasten oikeuksissa ja Suomen perustuslaissa. Jokaisella lapsella on yksilöllinen kokemus ja sen syntyyn vaikuttavat yksilölliset tavat kokea asioita. Koulun aloittaminen on lapselle merkittävä ja ainutlaatuinen uusi tilanne. Kokemuksella koulun alusta, on merkittävä vaikutus lapsen innolle ja halulle oppia sekä kehittyä.
Opinnäytetyössä selvitettiin ja tuotiin esille lapsen kokemusta koulun alusta Pitkälahdenkoulussa. Lapsen kokemusta selvitettiin teemahaastattelun avulla. Haastattelu toteutettiin keväällä 2020 ja haastatteluun osallistui 7 lasta Pitkälahdenkoulun 1B luokalta. Haastattelussa lapset kuvasivat omaa kokemustaan esikoulusta ensimmäisen luokan kevääseen asti.
Suurin osa lapsista kuvasi jännittäneensä koulun alkua. Jännittämisen syyksi lapset kertoivat epätietoisuuden siitä, mitä koulussa tehdään ja millaista siellä on. Lapsien kokemuksien mukaan koulu ja opiskelu on helpottunut kouluvuoden aikana, sekä koulussa oleminen ei jännittänyt enää kouluvuoden lopussa. Luokka ja opettaja olivat lasten mielestä mukavat. Luokassa vallitsi hyvä ryhmähenki ja yhdessä tekemisen tunnelma. Kaikki lapset kertoivat saaneensa uusia kavereita luokasta.
Lapsen kokemus koulun alusta oli haastattelun perusteella varsin positiivinen. Pitkälahden koulussa on onnistuttu luomaan yhdessä tekemisen tunnelmaa. Jatkossa koulun tulee kiinnittää huomioita esikoulusta kouluun siirtymisen vaiheeseen. Koulun tulisi kehittää mallia, kuinka koulun alun jännitystä voisi vähentää ja saada lapsille enemmän tietoa koulun arjesta.
Opinnäytetyössä selvitettiin ja tuotiin esille lapsen kokemusta koulun alusta Pitkälahdenkoulussa. Lapsen kokemusta selvitettiin teemahaastattelun avulla. Haastattelu toteutettiin keväällä 2020 ja haastatteluun osallistui 7 lasta Pitkälahdenkoulun 1B luokalta. Haastattelussa lapset kuvasivat omaa kokemustaan esikoulusta ensimmäisen luokan kevääseen asti.
Suurin osa lapsista kuvasi jännittäneensä koulun alkua. Jännittämisen syyksi lapset kertoivat epätietoisuuden siitä, mitä koulussa tehdään ja millaista siellä on. Lapsien kokemuksien mukaan koulu ja opiskelu on helpottunut kouluvuoden aikana, sekä koulussa oleminen ei jännittänyt enää kouluvuoden lopussa. Luokka ja opettaja olivat lasten mielestä mukavat. Luokassa vallitsi hyvä ryhmähenki ja yhdessä tekemisen tunnelma. Kaikki lapset kertoivat saaneensa uusia kavereita luokasta.
Lapsen kokemus koulun alusta oli haastattelun perusteella varsin positiivinen. Pitkälahden koulussa on onnistuttu luomaan yhdessä tekemisen tunnelmaa. Jatkossa koulun tulee kiinnittää huomioita esikoulusta kouluun siirtymisen vaiheeseen. Koulun tulisi kehittää mallia, kuinka koulun alun jännitystä voisi vähentää ja saada lapsille enemmän tietoa koulun arjesta.