Kouluterveydenhoitaja peruskoulun aloittaneen ADHD-oireisen lapsen ja hänen perheensä tukena
Hietala, Karoliina; Pajuranta, Henrietta (2020)
Hietala, Karoliina
Pajuranta, Henrietta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829534
Tiivistelmä
Kouluikäisten lasten lähetteet neuropsykiatrisiin tutkimuksiin ovat lisääntyneet rajusti vuodesta 2014 alkaen. Näiden lasten lisääntyneet neuropsykiatriset diagnoosit koskettavat niin nykyisiä kuin tulevia terveydenhoitajia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselyn avulla selvittää 1.–3. -luokkalaisten ADHD-oireisten lasten vanhempien ja huoltajien näkemyksiä kouluterveydenhoitajan tarjoamasta tuesta. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa kouluterveydenhoitajien käyttöön ja opinnäytetyön kautta kehittää kouluterveydenhoitajan valmiuksia tukea ADHD-oireista lasta ja hänen perhettään.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on neuropsykiatrinen häiriö, jonka tukitoimet ja hoitomuodot on aloitettava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, sillä ADHD vaikuttaa jokapäiväiseen toimintakykyyn. Kouluterveydenhoitajan on tuettava lapsen ja hänen perheensä terveyden, mukaan luettuna mielenterveyden, ja psykososiaalisen hyvinvoinnin edistämistä. ADHD-oireisen lapsen hoitoon kuuluu oleellisesti myös vanhempien ohjaus ja tukeminen. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä Webropol-kyselytutkimuksena 1.–3. -luokkalaisten ADHD-oireisten lasten vanhemmille. Opinnäytetyön tutkimusaineistoksi saatiin 152 vastausta.
Opinnäytetyön tulokset herättivät huolta kouluterveydenhoitajien tarjoaman tuen laadusta. ADHD-oireisen lapsen kohtaamiseen oltiin melko tyytyväisiä ja yli puolet vastaajista olivat sitä mieltä, että kouluterveydenhoitaja on ollut ADHD-oireista lasta kohtaan ymmärtäväinen. Kuitenkin hieman yli puolet vastaajista kokivat, että kouluterveydenhoitajalta saatu tuki ei ole ollut riittävää. Tulosten mukaan kouluterveydenhoitajien tulisi hankkia lisää tietoa ADHD:sta, jolloin kouluterveydenhoitajilla olisi paremmat valmiudet tarjota laadukkaampaa tukea ADHD-oireiselle lapselle ja hänen perheelleen.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on neuropsykiatrinen häiriö, jonka tukitoimet ja hoitomuodot on aloitettava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, sillä ADHD vaikuttaa jokapäiväiseen toimintakykyyn. Kouluterveydenhoitajan on tuettava lapsen ja hänen perheensä terveyden, mukaan luettuna mielenterveyden, ja psykososiaalisen hyvinvoinnin edistämistä. ADHD-oireisen lapsen hoitoon kuuluu oleellisesti myös vanhempien ohjaus ja tukeminen. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä Webropol-kyselytutkimuksena 1.–3. -luokkalaisten ADHD-oireisten lasten vanhemmille. Opinnäytetyön tutkimusaineistoksi saatiin 152 vastausta.
Opinnäytetyön tulokset herättivät huolta kouluterveydenhoitajien tarjoaman tuen laadusta. ADHD-oireisen lapsen kohtaamiseen oltiin melko tyytyväisiä ja yli puolet vastaajista olivat sitä mieltä, että kouluterveydenhoitaja on ollut ADHD-oireista lasta kohtaan ymmärtäväinen. Kuitenkin hieman yli puolet vastaajista kokivat, että kouluterveydenhoitajalta saatu tuki ei ole ollut riittävää. Tulosten mukaan kouluterveydenhoitajien tulisi hankkia lisää tietoa ADHD:sta, jolloin kouluterveydenhoitajilla olisi paremmat valmiudet tarjota laadukkaampaa tukea ADHD-oireiselle lapselle ja hänen perheelleen.