Visuaalisen brändi-identiteetin rakentaminen aloittavalle vaatetusalan yritykselle – Case: Yritys X
Pietola, Jenni (2020)
Pietola, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829510
Tiivistelmä
Brändillä on valtava merkitys yrityksen menestyksessä. Vahvalla brändäyksellä yritys pystyy vakiinnuttamaan asemaansa ahtaillakin markkinoilla ja luomaan tätä kautta tunnettavuutta kuluttajien keskuudessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää aloittelevan, uimapukuja myyvän verkkokauppani brändiä ja tavoitteena on selvittää, millaiset brändi-identiteetin visuaaliset elementit tukevat brändini ydintä.
Tietopohja koostuu kahdesta osasta: mikä brändi on ja mitä erityisesti visuaalinen brändi-identiteetti pitää sisällään. Tietopohjasta lukija saa kattavan käsityksen siitä, millaisia elementtejä brändin visuaalista ilmettä suunnitellessa tulee ottaa huomioon. Tässä opinnäytetyössä olennaisessa osassa on Instagram ja sen interaktiiviset Stories-ominaisuudet, jotka tuon esille kehitysmenetelmistä kertovassa luvussa.
Aineiston hankinnassa hyödynsin kahta eri tutkimusmenetelmää: benchmarkingia ja visuaalista Instagram-kyselyä. Benchmarkingin avulla etsin oman brändini ilmeelle tarvittavia erottuvuustekijöitä kilpailijoihin verrattuna. Visuaalisen Instagram-kyselyn kautta selvitin, millaiset visuaaliset elementit miellyttävät erityisesti kohdeyleisöni silmää. Sain interaktiivisia Stories-ominaisuuksia käyttämällä luotua matalakynnyksisen tavan kerätä arvokasta tietoa potentiaalisilta asiakkailtani.
Tämän opinnäytetyön tuloksena määrittelin brändilleni visuaalisen identiteetin tyylioppaan, jonka riittävän erottuvuuden kilpailijoihin nähden pystyin varmistamaan benchmarkingin avulla. Instagram-kyselyn kautta saamieni tuloksien mukaan voin todeta kohdeyleisöni pitävän neutraalista värimaailmasta ja minimalistisesta sommittelusta, jotka jo itsessään tukevat oman brändini arvoja ja tietoa oli näin ollen helppo hyödyntää tuotoksessani.
Tutkimukseni onnistui hyvin ja sain rakennettua brändilleni erottuvan ja kohdeyleisöni mieltymyksiä mukailevan visuaalisen identiteetin. Instagramin interaktiivisia Stories-ominaisuuksia ei aiemmin ole hyödynnetty opinnäytetöiden tiedonkeruumenetelmissä, mikä toi mukanaan haastetta ja myös riskejä, mutta ratkaisu sopi tilanteeseeni erinomaisesti.
Tietopohja koostuu kahdesta osasta: mikä brändi on ja mitä erityisesti visuaalinen brändi-identiteetti pitää sisällään. Tietopohjasta lukija saa kattavan käsityksen siitä, millaisia elementtejä brändin visuaalista ilmettä suunnitellessa tulee ottaa huomioon. Tässä opinnäytetyössä olennaisessa osassa on Instagram ja sen interaktiiviset Stories-ominaisuudet, jotka tuon esille kehitysmenetelmistä kertovassa luvussa.
Aineiston hankinnassa hyödynsin kahta eri tutkimusmenetelmää: benchmarkingia ja visuaalista Instagram-kyselyä. Benchmarkingin avulla etsin oman brändini ilmeelle tarvittavia erottuvuustekijöitä kilpailijoihin verrattuna. Visuaalisen Instagram-kyselyn kautta selvitin, millaiset visuaaliset elementit miellyttävät erityisesti kohdeyleisöni silmää. Sain interaktiivisia Stories-ominaisuuksia käyttämällä luotua matalakynnyksisen tavan kerätä arvokasta tietoa potentiaalisilta asiakkailtani.
Tämän opinnäytetyön tuloksena määrittelin brändilleni visuaalisen identiteetin tyylioppaan, jonka riittävän erottuvuuden kilpailijoihin nähden pystyin varmistamaan benchmarkingin avulla. Instagram-kyselyn kautta saamieni tuloksien mukaan voin todeta kohdeyleisöni pitävän neutraalista värimaailmasta ja minimalistisesta sommittelusta, jotka jo itsessään tukevat oman brändini arvoja ja tietoa oli näin ollen helppo hyödyntää tuotoksessani.
Tutkimukseni onnistui hyvin ja sain rakennettua brändilleni erottuvan ja kohdeyleisöni mieltymyksiä mukailevan visuaalisen identiteetin. Instagramin interaktiivisia Stories-ominaisuuksia ei aiemmin ole hyödynnetty opinnäytetöiden tiedonkeruumenetelmissä, mikä toi mukanaan haastetta ja myös riskejä, mutta ratkaisu sopi tilanteeseeni erinomaisesti.