Datadriven marknadsföring : Hur småföretag kan använda data för att förbättra sin marknadsföring
Sundström, Tobias; Katainen, Casper (2020)
Sundström, Tobias
Katainen, Casper
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729406
Tiivistelmä
Dataohjatussa markkinoinnissa on kyse oikean kohderyhmän saavuttamisesta oikeanlaisella viestillä ja oikeassa kanavassa ilman tarvetta arvailuun. 90 % kaikesta saatavilla olevasta datasta on kerätty viimeisen kahden vuoden aikana ja tänä päivänä luodaan päivittäin yli 2,5 kvintiljoonaa uutta datatavua. Nykyään on olemassa työkaluja ja taitoa saada arvokasta tietoa kaikesta datasta. Tästä syystä pienyritysten tulisi kehittää toimintaansa dataohjatummaksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia dataohjatun markkinoinnin prosessia ja siten selvittää, miten se parantaa markkinointia. Teoreettisen ja empiirisen osan perusteella olemme kehittäneet käsikirjan, joka voi auttaa pienyrityksiä. Teoreettisessa osassa keskitymme prosessin keskeisiin osiin teknisestä näkökulmasta. Lee Wilsonin dataohjatun prosessin avulla pyrimme antamaan vastauksia pienyritysten datatarpeisiin, ja siihen, miten dataa tulisi käsitellä ja analysoida sekä miten data voi auttaa pienyrityksiäkehittymään kilpailukykyisemmiksi.
Työn empiirisessä osassa haastattelemme asiantuntijoita, jotka työskentelevät dataohjatun markkinoinnin parissa. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkistaa, miten prosessia käytetään käytännössä ja verrata sitä teoreettiseen tietoon. Kvalitatiivisten haastatteluiden avulla saimme täsmentäviä vastauksia ja mielenkiintoisia esimerkkejä, jotka laajensivat näkemystämme.
Dataohjatun markkinoinnin avulla yritykset voivat tehdä oikeita päätöksiä ja maksimoida yrityksen resursseja. Pienyritysten tulee tulevaisuudessa kehittää toimintaansa dataohjatummaksi parantaakseen asiakaselämystä ja pysyäkseen kilpailukykyisinä. Opinnäytetyön lopputuote on yksityiskohtainen käsikirja, joka löytyy työn liitteistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia dataohjatun markkinoinnin prosessia ja siten selvittää, miten se parantaa markkinointia. Teoreettisen ja empiirisen osan perusteella olemme kehittäneet käsikirjan, joka voi auttaa pienyrityksiä. Teoreettisessa osassa keskitymme prosessin keskeisiin osiin teknisestä näkökulmasta. Lee Wilsonin dataohjatun prosessin avulla pyrimme antamaan vastauksia pienyritysten datatarpeisiin, ja siihen, miten dataa tulisi käsitellä ja analysoida sekä miten data voi auttaa pienyrityksiäkehittymään kilpailukykyisemmiksi.
Työn empiirisessä osassa haastattelemme asiantuntijoita, jotka työskentelevät dataohjatun markkinoinnin parissa. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkistaa, miten prosessia käytetään käytännössä ja verrata sitä teoreettiseen tietoon. Kvalitatiivisten haastatteluiden avulla saimme täsmentäviä vastauksia ja mielenkiintoisia esimerkkejä, jotka laajensivat näkemystämme.
Dataohjatun markkinoinnin avulla yritykset voivat tehdä oikeita päätöksiä ja maksimoida yrityksen resursseja. Pienyritysten tulee tulevaisuudessa kehittää toimintaansa dataohjatummaksi parantaakseen asiakaselämystä ja pysyäkseen kilpailukykyisinä. Opinnäytetyön lopputuote on yksityiskohtainen käsikirja, joka löytyy työn liitteistä.