Business design -työkalut muuttuvassa toimintaympäristössä : Pienyrityksille suunnattujen asiantuntijapalveluiden liiketoiminnan suunnittelu
Paronen, Johanna (2020)
Lataukset:
Paronen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728825
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena. Tavoitteena oli tutkia, miten pienyritykset käyttävät liiketoiminnankehittämistyökaluja sekä millainen olisi hyvä työkalu pienyrityksen liiketoiminnan kehittämisen käyttöön. Pääpaino hankkeessa oli tutkia kahden valitun liiketoiminnan suunnittelu- ja kehittämistyökalun toimivuutta ja käyttöä mikro- ja pienyritysten keskuudessa. Tutkitun tiedon perusteella kehitettiin business designin avulla työkaluja siten, että ne soveltuvat paremmin pienten yritysten käyttöön.
Kehittämishankkeen toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia liiketoimintamahdollisuuksia asiantuntijapalveluita tarjoavalle pienyritykselle voisi olla. Hankkeessa tutkittiin liiketoiminnan kehittämistä ja kehittämisen toimintatapoja sekä sitä, miten pienyrittäjät arvioivat työkalujen tarvetta ja soveltuvuutta liiketoimintaansa. Tutkitun tiedon perusteella suunniteltiin asiantuntijapalveluiden liiketoiminnan rakennetta ja toimintamallia.
Kehittämishankeen tutkimus toteutettiin määrällisin ja laadullisin menetelmin. Sähköinen kysely edusti määrällistä tutkimusta ja teemahaastatteluina toteutetut asiantuntijahaastattelut laadullista. Tutkimuksen avulla löydettiin aitoja tilanteita ja toimintoja, joissa työkalujen käyttö ja ominaisuudet nousevat esille. Kyselyn ja haastattelujen perusteella tunnistettiin uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja luotiin malli uudistetusta liiketoiminnan kehittämistyökalusta.
Kehittämishankkeen tuloksena todettiin, että kiinnostus liiketoiminnan kehittämiseen oli olemassa, resurssit ja työkalut sen sijaan tuottivat haastetta kehittämistyössä. Tuloksen perusteella suunniteltiin uusi malli Tunne asiakkaasi, joka perustuu dataan ja analytiikkaan. Mallin testaukseen laadittiin alustava pilotointiohjelman runko, jonka avulla viedään suunnittelua eteenpäin.
Kehittämishankkeen toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia liiketoimintamahdollisuuksia asiantuntijapalveluita tarjoavalle pienyritykselle voisi olla. Hankkeessa tutkittiin liiketoiminnan kehittämistä ja kehittämisen toimintatapoja sekä sitä, miten pienyrittäjät arvioivat työkalujen tarvetta ja soveltuvuutta liiketoimintaansa. Tutkitun tiedon perusteella suunniteltiin asiantuntijapalveluiden liiketoiminnan rakennetta ja toimintamallia.
Kehittämishankeen tutkimus toteutettiin määrällisin ja laadullisin menetelmin. Sähköinen kysely edusti määrällistä tutkimusta ja teemahaastatteluina toteutetut asiantuntijahaastattelut laadullista. Tutkimuksen avulla löydettiin aitoja tilanteita ja toimintoja, joissa työkalujen käyttö ja ominaisuudet nousevat esille. Kyselyn ja haastattelujen perusteella tunnistettiin uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja luotiin malli uudistetusta liiketoiminnan kehittämistyökalusta.
Kehittämishankkeen tuloksena todettiin, että kiinnostus liiketoiminnan kehittämiseen oli olemassa, resurssit ja työkalut sen sijaan tuottivat haastetta kehittämistyössä. Tuloksen perusteella suunniteltiin uusi malli Tunne asiakkaasi, joka perustuu dataan ja analytiikkaan. Mallin testaukseen laadittiin alustava pilotointiohjelman runko, jonka avulla viedään suunnittelua eteenpäin.