Kohti toimivampaa kuormanpurkua
Rantala, Matias (2020)
Rantala, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628718
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ja analysoida S-market Pasaatin kuormien purkua siten, että hukka tunnistetaan mahdollisimman hyvin ja löydetään prosessista kehittämiskohteet. Lisäksi tavoitteena on löytää toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia hukan poistamiseksi ja kuorman purkamisen tehostamiseksi.
Kuorman purku liittyy myymälälogistiikan prosesseihin. Se sisältää kaikki ne toiminnot, joiden kautta tuotteet siirtyvät myymälän takaovelta asiakkaan ostoskassiin. Tuotteiden siirtely myymälässä on aikaa vievä työvaihe ja se tehdään käsityönä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Lisäksi aineistoa oli toimeksiantajalta saatu informaatio. Haastateltavina oli viisi S-market Pasaatin työntekijää. Haastateltavat valittiin tarkoituksenmukaisesti niin, että kaikilla haastatelluilla oli kokemusta kuormien purkamisesta. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Käytetyillä tutkimusmenetelmillä saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Toimeksiantajan kuormien purun nykytilanne saatiin selvitettyä. Kuormien purussa havaitut ongelmat löytyivät. Kuormien purkamisen kehittämiskohteet tunnistettiin ja toimeksiantajalle saatiin kehittämisehdotuksia. The purpose of this thesis is to find out and analyze the unloading of the goods in S-market Pasaati so that the waste is identified as well as possible and development targets are found in the process. In addition, the aim is to find development proposals for the client to eliminate wastage and improve the unloading of the goods.
Unloading is related to processes of store logistics. It includes all the functions through which products move from the back door of the store to the customer’s shopping bag. Moving products in a store is a time consuming job and is done by hand.
This thesis is a qualitative study. The material was collected through interviews and observation. In addition, the material contained information received from the client. Five employees of the S-market Pasaati were interviewed. The interviewees were appropriately selected so that all the interviewees had experience in unloading goods. The collected material was analyzed by theming.
The research methods used provided answers based on the research question. The current situation of unloading the client's goods was clarified. Problems in unloading goods were found. Development targets for unloading were identified and development proposals were made for the client.
Kuorman purku liittyy myymälälogistiikan prosesseihin. Se sisältää kaikki ne toiminnot, joiden kautta tuotteet siirtyvät myymälän takaovelta asiakkaan ostoskassiin. Tuotteiden siirtely myymälässä on aikaa vievä työvaihe ja se tehdään käsityönä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Lisäksi aineistoa oli toimeksiantajalta saatu informaatio. Haastateltavina oli viisi S-market Pasaatin työntekijää. Haastateltavat valittiin tarkoituksenmukaisesti niin, että kaikilla haastatelluilla oli kokemusta kuormien purkamisesta. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Käytetyillä tutkimusmenetelmillä saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Toimeksiantajan kuormien purun nykytilanne saatiin selvitettyä. Kuormien purussa havaitut ongelmat löytyivät. Kuormien purkamisen kehittämiskohteet tunnistettiin ja toimeksiantajalle saatiin kehittämisehdotuksia.
Unloading is related to processes of store logistics. It includes all the functions through which products move from the back door of the store to the customer’s shopping bag. Moving products in a store is a time consuming job and is done by hand.
This thesis is a qualitative study. The material was collected through interviews and observation. In addition, the material contained information received from the client. Five employees of the S-market Pasaati were interviewed. The interviewees were appropriately selected so that all the interviewees had experience in unloading goods. The collected material was analyzed by theming.
The research methods used provided answers based on the research question. The current situation of unloading the client's goods was clarified. Problems in unloading goods were found. Development targets for unloading were identified and development proposals were made for the client.