EKOLOGISUUS KAMERAN EDESSÄ : Audiovisuaaliset sisällöt ympäristökasvatuksen välineenä
Puolanne, Anne (2020)
Puolanne, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia audiovisuaalisia (av) teoksia ympäristökasvatuksen välineenä. Työssä tutkittiin, kuinka ja millaisilla eri tasoilla ekologisuutta voi esittää elokuvissa ja tv-ohjelmissa. Työssä pohdittiin, miksi ekologisuuden pitäisi näkyä teoksissa ja mitä ekologisuudella voidaan saavuttaa. Työssä käsiteltiin myös av-alan ympäristövaikutuksia, sillä tuotannon kaikkien osa-alueiden olisi tärkeä edistää ympäristövastuullisuutta. Toimeksiantajana oli Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto, sillä tutkimuksesta kirjoitetaan artikkeli Meteli-jäsenlehteen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kolmea teema- ja puolistrukturoidun haastattelun yhdistelmää. Tietoperusta koostui pääosin verkkolähteistä ja erilaisista tutkimuksista. Aineisto analysoitiin teemoittaen.
Kansainvälisesti on tarjolla av-teosten ekologiseen sisältöön keskittyviä ohjeistuksia sekä liiketoimintaa. Vaikka Suomessa aihe on uusi ja kotimaisia esimerkkejä oli vähän, kotimaisen av-alan voi todeta muuttuvan ympäristökestävämpään suuntaan. Sisältöjä on mahdollista käyttää motivoivana ympäristökasvatuksen välineenä, sillä ekologisuutta voi sisällyttää kaikenlaisiin av-teoksiin ja niillä voidaan havainnollistaa katsojille, miltä näyttää tulevaisuuden ympäristökestävämpi yhteiskunta. Jatkotutkimuksena tulisi selvittää, millaisia teoksia katsojat haluaisivat nähdä ja mikä on tämänhetkinen ympäristökestävyyden taso kotimaisissa elokuvissa ja tv-ohjelmissa. The purpose of the thesis was to study the suitability of audiovisual contents as a tool for environmental education. The aim was to examine how and at what kind of levels sustainability can be shown on screen in films and on TV. The focus was on finding arguments for the questions, why sustainability should be considered and what could be achieved with it. The study also addressed the environmental impact on producing as it is important that all areas of production promote environmental sustainability. The commissioner of the thesis was the Trade Union for Theatre and Media Finland and an article will be written about the research in their e-Meteli magazine.
The thesis was a qualitative study. Three interviews were made using the combinations of thematic and semi-structured methods for data collection. The knowledge base consisted mainly of online sources and studies. The material was analyzed thematically.
Internationally, there were guidelines and various businesses focusing on sustainability on screen. In Finland, the topic is new and there were few domestic examples, but the domestic audiovisual industry is becoming more sustainable. Audiovisual content can work as a tool for environmental education and thus motivate the change. It is possible to incorporate sustainability into all kinds of productions in a subtle way and productions can help in visualizing an environmentally friendly society in the future. Further research should be done to find out what kind of content the viewers like to see and what is the current level of sustainability on screen in domestic films and on TV.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kolmea teema- ja puolistrukturoidun haastattelun yhdistelmää. Tietoperusta koostui pääosin verkkolähteistä ja erilaisista tutkimuksista. Aineisto analysoitiin teemoittaen.
Kansainvälisesti on tarjolla av-teosten ekologiseen sisältöön keskittyviä ohjeistuksia sekä liiketoimintaa. Vaikka Suomessa aihe on uusi ja kotimaisia esimerkkejä oli vähän, kotimaisen av-alan voi todeta muuttuvan ympäristökestävämpään suuntaan. Sisältöjä on mahdollista käyttää motivoivana ympäristökasvatuksen välineenä, sillä ekologisuutta voi sisällyttää kaikenlaisiin av-teoksiin ja niillä voidaan havainnollistaa katsojille, miltä näyttää tulevaisuuden ympäristökestävämpi yhteiskunta. Jatkotutkimuksena tulisi selvittää, millaisia teoksia katsojat haluaisivat nähdä ja mikä on tämänhetkinen ympäristökestävyyden taso kotimaisissa elokuvissa ja tv-ohjelmissa.
The thesis was a qualitative study. Three interviews were made using the combinations of thematic and semi-structured methods for data collection. The knowledge base consisted mainly of online sources and studies. The material was analyzed thematically.
Internationally, there were guidelines and various businesses focusing on sustainability on screen. In Finland, the topic is new and there were few domestic examples, but the domestic audiovisual industry is becoming more sustainable. Audiovisual content can work as a tool for environmental education and thus motivate the change. It is possible to incorporate sustainability into all kinds of productions in a subtle way and productions can help in visualizing an environmentally friendly society in the future. Further research should be done to find out what kind of content the viewers like to see and what is the current level of sustainability on screen in domestic films and on TV.