Valtakunnalliset korona-avustukset musiikkifestivaaliorganisaatioiden näkökulmasta: Valtiollisten ja kunnallisten toimijoiden tukitoimet koronaviruspandemian aikana
Vartiainen, Anna-Maija; Niemi, Oona (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vartiainen, Anna-Maija
Niemi, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628565
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin koronapandemian aikana avattuja valtakunnallisia rahoitusavustuksia musiikkifestivaaliorganisaatioiden näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, kuinka avustukset ovat tavoittaneet festivaaliorganisaatiot, kokivatko hyödynsaajat avustukset riittäviksi, sekä oltiinko avustusten kriteereihin ja myöntöperusteisiin tyytyväisiä.
Työssä käsitellään opetus- ja kulttuuriministeriön, Valtiokonttorin, Business Finlandin ja ELY-keskusten tarjoamia korona-avustuksia. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vain valtakunnallisesti saavutettavia avustusmuotoja, riippumatta organisaation toimintapaikkakunnasta.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin festivaalien katto-organisaatioiden edustajia sekä opetus- ja kulttuuriministeriön korona-avustuksista vastaavaa asiantuntijaa. Haastatteluiden avulla pyrittiin luomaan kokonaiskuva festivaalikentän tilanteesta pandemian aikana.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, kyselytutkimuksesta ja kehittämisehdotuksista.
Teoriaosuus sisältää tilannekartoituksen, jossa tarkastellaan yleisötilaisuuksia koskevia rajoituksia, ja niiden vaikutuksia festivaaliorganisaatioihin. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään valtakunnalliset korona-avustukset ja tukitoimet. Kyselytutkimuksella selvitettiin festivaaliorganisaatioiden kokemuksia edellä mainittujen toimijoiden korona-avustuksista. Kyselyllä selvitettiin myös, minkälaisia muutoksia organisaatioiden sisällä tehtiin, ja voiko vastaavanlaisiin kriisitilanteisiin jatkossa varautua. Työn viimeisessä osuudessa esitellään kehitysehdotuksia tutkimustulosten pohjalta.
Kyselytutkimuksen tuloksista ilmeni, että suurin osa festivaaliorganisaatioista piti korona-avustuksia riittävinä. Opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksiin oltiin eniten tyytyväisiä. Heikoiten festivaaliorganisaatiot tavoitti Valtiokonttorin kustannustuki yrityksille.
Festivaaliorganisaatiot kokivat, että vastaavanlaisiin kriisitilanteisiin voi osittain varautua omavaraisuusasteen parantamisella, sopimus- ja vakuutusehtojen tarkistamisella ja vaihtoehtoisen toiminnan kehittämisellä päätapahtuman rinnalle. Kuitenkin tukitoimia ja valtionavustusta tarvitaan edelleen suorien tulonmenetysten kattamiseen. This thesis project was an investigation into nationwide corona-related funding from the perspective of music festival organizations. The aim of this thesis was to examine how well-received the grants were, whether they were seen to be sufficient and if the beneficiaries were satisfied with the grounds and conditions for the funding.
This thesis project looked at nationwide funding provided by The Ministry of Culture and Education, The State Treasury, Business Finland and ELY centres, regardless of the operating region of the beneficiaries.
We interviewed representatives from umbrella organizations of festivals as well as chief-specialists of corona-related funding from the Ministry of Culture and Education. The aim of the interviews was to map a general view of the current situation of music festivals during the pandemic.
This thesis contains three sections: Theory, the results of our survey and suggestions for areas of improvement.
The theory sections contains a situational mapping of event restrictions and the effects these restrictions have had on festival organizations. In addition, the theory sections presents and discusses the nationwide funding as well as different support measures received by the music festival organizations. The survey was aimed to examine the experiences of festival organizations in regards to the funding from the aforementioned private and public bodies. The survey also investigated the changes made within the festival organizations in response to the pandemic and whether and how such a crisis could be tackled in the future. In the final section of the thesis we put forward suggestions for future improvements based on the the results of our survey.
The survey results suggest that in general, festival organizations found the corona funding to be sufficient. In particular, the funding from The Ministry of Culture and Education was found to be satisfactory. The business cost support provided by The State Treasury was the most poorly received funding. According to the festival organizations such a crisis could be prepared for by improving equity ratios, checking for sufficient stipulations and insurance policies as well as developing alternative events alongside main events. Nevertheless, grants and support measures are needed to minimise significant losses in revenue.
Työssä käsitellään opetus- ja kulttuuriministeriön, Valtiokonttorin, Business Finlandin ja ELY-keskusten tarjoamia korona-avustuksia. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vain valtakunnallisesti saavutettavia avustusmuotoja, riippumatta organisaation toimintapaikkakunnasta.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin festivaalien katto-organisaatioiden edustajia sekä opetus- ja kulttuuriministeriön korona-avustuksista vastaavaa asiantuntijaa. Haastatteluiden avulla pyrittiin luomaan kokonaiskuva festivaalikentän tilanteesta pandemian aikana.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, kyselytutkimuksesta ja kehittämisehdotuksista.
Teoriaosuus sisältää tilannekartoituksen, jossa tarkastellaan yleisötilaisuuksia koskevia rajoituksia, ja niiden vaikutuksia festivaaliorganisaatioihin. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään valtakunnalliset korona-avustukset ja tukitoimet. Kyselytutkimuksella selvitettiin festivaaliorganisaatioiden kokemuksia edellä mainittujen toimijoiden korona-avustuksista. Kyselyllä selvitettiin myös, minkälaisia muutoksia organisaatioiden sisällä tehtiin, ja voiko vastaavanlaisiin kriisitilanteisiin jatkossa varautua. Työn viimeisessä osuudessa esitellään kehitysehdotuksia tutkimustulosten pohjalta.
Kyselytutkimuksen tuloksista ilmeni, että suurin osa festivaaliorganisaatioista piti korona-avustuksia riittävinä. Opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksiin oltiin eniten tyytyväisiä. Heikoiten festivaaliorganisaatiot tavoitti Valtiokonttorin kustannustuki yrityksille.
Festivaaliorganisaatiot kokivat, että vastaavanlaisiin kriisitilanteisiin voi osittain varautua omavaraisuusasteen parantamisella, sopimus- ja vakuutusehtojen tarkistamisella ja vaihtoehtoisen toiminnan kehittämisellä päätapahtuman rinnalle. Kuitenkin tukitoimia ja valtionavustusta tarvitaan edelleen suorien tulonmenetysten kattamiseen.
This thesis project looked at nationwide funding provided by The Ministry of Culture and Education, The State Treasury, Business Finland and ELY centres, regardless of the operating region of the beneficiaries.
We interviewed representatives from umbrella organizations of festivals as well as chief-specialists of corona-related funding from the Ministry of Culture and Education. The aim of the interviews was to map a general view of the current situation of music festivals during the pandemic.
This thesis contains three sections: Theory, the results of our survey and suggestions for areas of improvement.
The theory sections contains a situational mapping of event restrictions and the effects these restrictions have had on festival organizations. In addition, the theory sections presents and discusses the nationwide funding as well as different support measures received by the music festival organizations. The survey was aimed to examine the experiences of festival organizations in regards to the funding from the aforementioned private and public bodies. The survey also investigated the changes made within the festival organizations in response to the pandemic and whether and how such a crisis could be tackled in the future. In the final section of the thesis we put forward suggestions for future improvements based on the the results of our survey.
The survey results suggest that in general, festival organizations found the corona funding to be sufficient. In particular, the funding from The Ministry of Culture and Education was found to be satisfactory. The business cost support provided by The State Treasury was the most poorly received funding. According to the festival organizations such a crisis could be prepared for by improving equity ratios, checking for sufficient stipulations and insurance policies as well as developing alternative events alongside main events. Nevertheless, grants and support measures are needed to minimise significant losses in revenue.