Ovt-neuvojan opas
Tuisku, Jukka-Pekka (2020)
Tuisku, Jukka-Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on suuri tuotannollinen yritys, joka toimii elintarvikealalla. Opinnäytetyön empiriaosuus on salainen ja ainoastaan teoriaosuus julkaistaan. Myöskään yrityksen nimeäei mainita opinnäyteyössä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa opas ovt-neuvojalle päivittäiseen työhön sekä perehdytyksen tueksi uusille työntekijöille. Oppaan on tarkoitus helpottaa uusien työntekijöiden selviämistä työtehtävistä, mutta myös samalla kertoa miksi mikäkin työtehtävä tehdään.Toimeksiantajayrityksellä on ovt-neuvojan opas vuodelta 2014, mutta sen tiedot ovat jo pitkälti vanhentuneet.
Opinnäytetyön tietoperusta on laadittu organisaatioiden välistä tiedonsiirtoa, digitalisaatiota, toiminnanohjausta ja asiakaspalvelua käsittelevien artikkeleiden, internetsivujen ja kirjallisuuden pohjalta.Tietoperusta käsittelee aiemmin mainittuja aiheita ja nämä aiheet ovat rajattu ovt-neuvojalle oleellisiin tietoihin. Keskeisin aihealue teoriaosuudessa on digitalisaatio ja muut aiheet ovat koottu sen ympärille.
Opinnäytetyön empiirinen osa pohjautuu opinnäytetyöntekijän työkokemukseen sekä toimeksiantajayrityksen työntekijöiden tietoon. Ovt-neuvojan opas sisältää lyhyen kuvauksen arkisista työtehtävistä sekä ohjeistuksen jokaiseen työtehtävään. Tämän lisäksi oppaassa käydään lyhyesti yhteistyöosastot ja käytettävät ohjelmat läpi. Oppaassa on käytetty kuvankaappauksia helpottamaan
ohjeistuksen ymmärtämistä.
Opinnäytetyöstä syntynyt opas on hyödynnettävissä toimeksiantajayrityksessä ja se pääsee varmasti käyttöön viimeistään kesällä, kun kesätyöntekijät aloittavat työnsä. Oppaasta tuli selkeä ja sen avulla uudet työntekijät pystyvät sujuvasti hoitamaan yksinkertaisimpia työtehtäviä itsekseen. Opas pidetään sähköisessä muodossa, mikä mahdollistaa sen muokkauksen ja tämän kautta pidemmän eliniän. Sähköisessä muodossa oleva opas on myös helppo tulostaa tarvittaessa ja sitä on vaivatonta jakaa. Toimeksiantajalla on oikeus muokata opasta haluamallaan tavalla, mikäli ohjelmistot päivittyvät tai opasta halutaan laajentaa.
Opinnäytetyön tietoperusta on laadittu organisaatioiden välistä tiedonsiirtoa, digitalisaatiota, toiminnanohjausta ja asiakaspalvelua käsittelevien artikkeleiden, internetsivujen ja kirjallisuuden pohjalta.Tietoperusta käsittelee aiemmin mainittuja aiheita ja nämä aiheet ovat rajattu ovt-neuvojalle oleellisiin tietoihin. Keskeisin aihealue teoriaosuudessa on digitalisaatio ja muut aiheet ovat koottu sen ympärille.
Opinnäytetyön empiirinen osa pohjautuu opinnäytetyöntekijän työkokemukseen sekä toimeksiantajayrityksen työntekijöiden tietoon. Ovt-neuvojan opas sisältää lyhyen kuvauksen arkisista työtehtävistä sekä ohjeistuksen jokaiseen työtehtävään. Tämän lisäksi oppaassa käydään lyhyesti yhteistyöosastot ja käytettävät ohjelmat läpi. Oppaassa on käytetty kuvankaappauksia helpottamaan
ohjeistuksen ymmärtämistä.
Opinnäytetyöstä syntynyt opas on hyödynnettävissä toimeksiantajayrityksessä ja se pääsee varmasti käyttöön viimeistään kesällä, kun kesätyöntekijät aloittavat työnsä. Oppaasta tuli selkeä ja sen avulla uudet työntekijät pystyvät sujuvasti hoitamaan yksinkertaisimpia työtehtäviä itsekseen. Opas pidetään sähköisessä muodossa, mikä mahdollistaa sen muokkauksen ja tämän kautta pidemmän eliniän. Sähköisessä muodossa oleva opas on myös helppo tulostaa tarvittaessa ja sitä on vaivatonta jakaa. Toimeksiantajalla on oikeus muokata opasta haluamallaan tavalla, mikäli ohjelmistot päivittyvät tai opasta halutaan laajentaa.