Kilpailustrategian päivityssuunnitelma IT-yritykselle
Lampikoski, Jukka (2020)
Lampikoski, Jukka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628525
Tiivistelmä
IT-alan mikroyritysten kilpailutilanne on Suomessa haasteellinen. Yrittäjät joutuvat kovaan kilpailuun alan suuryritysten kanssa ja omaa paikkaa markkinoilla on vaikea löytää. Yrityksen menestykseen vaikuttaa sen kyky tuottaa lisäarvoa asiakkaille. Kilpailutilanteessa päätehtävä on päättää, missä asioissa yritys kilpailee muita markkinoilla olevia yrityksiä vastaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka case-yrityksen tulee kehittää toimintamalliaan ollakseen kilpailukykyisempi. Samalla tutkimuksessa on pyritty selvittämään, millä muutoksilla ja kilpailustrategialla saadaan luotua case-yritykselle mahdollisuus kannattavaan liiketoimintaan ja jalansijaa markkinoilla. Tiedonhankinnan välineinä toimivat dokumenttianalyysi, Bostonin matriisi sekä SWOT-analyysi.
Työn tavoitteena on luoda kilpailustrategian kehittämissuunnitelma, joka esittelee toimenpiteitä ydinosaamisen ja strategisen liiketoiminta-alueiden sekä verkostoitumisen, teknologioiden ja toimintaympäristön kehittämiseen. Tutkimus käy läpi liiketoiminnan, ydinosaamisten ja avainteknologioiden nykytilaa, sekä strategisia liiketoiminta-alueita, taloudellista tilaa, kilpailijoita ja markkinoita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka case-yrityksen tulee kehittää toimintamalliaan ollakseen kilpailukykyisempi. Samalla tutkimuksessa on pyritty selvittämään, millä muutoksilla ja kilpailustrategialla saadaan luotua case-yritykselle mahdollisuus kannattavaan liiketoimintaan ja jalansijaa markkinoilla. Tiedonhankinnan välineinä toimivat dokumenttianalyysi, Bostonin matriisi sekä SWOT-analyysi.
Työn tavoitteena on luoda kilpailustrategian kehittämissuunnitelma, joka esittelee toimenpiteitä ydinosaamisen ja strategisen liiketoiminta-alueiden sekä verkostoitumisen, teknologioiden ja toimintaympäristön kehittämiseen. Tutkimus käy läpi liiketoiminnan, ydinosaamisten ja avainteknologioiden nykytilaa, sekä strategisia liiketoiminta-alueita, taloudellista tilaa, kilpailijoita ja markkinoita.