"Lasten ja nuorten rooli on työssä se isoin rooli" : Lasten ja nuorten osallisuus ammatillisessa tukihenkilötoiminnassa työntekijöiden näkökulmasta
Vierikko, Hannu (2020)
Vierikko, Hannu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten lasten ja nuorten osallisuus toteutuu ammatillisessa tukihenkilötoiminnassa työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää myös mahdollisia kehittämisen kohteita osallisuuden toteutumisessa. Työn tilaajana oli Etelä-Suomessa toimiva pienehkö lastensuojelun avohuollon palveluja tarjoava yritys. Yritys pysyi tutkimuksessa anonyymina.
Tietoperustassa tarkasteltiin lastensuojelua yleisesti sekä hieman tarkemmin lastensuojelun avohuoltoa. Lisäksi avattiin käsitteet osallisuus, lapsen etu ja lapsen oikeus osallistua sekä ammatillinen tukihenkilötoiminta lastensuojelutyössä. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja tutkimusaineisto kerättiin kirjoitelmapyynnöllä. Kirjoitelmapyyntöön vastasi yhdeksän työntekijää. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin kategoria-analyysiä.
Tutkimustulosten mukaan aineistosta löytyi viisi eri kategoriaryhmää, jotka olivat seuraavat: keskiössä asiakas, rinnalla kulkija ja asianajaja, suunnitelmallista ja tavoitteellista, toiveet sekä dialogisuus. Varsinaisia kehittämisen kohteita itse työskentelyssä osallisuuden näkökulmasta tutkimuksessa ei tullut esille. Johtopäätöksenä voidaan todeta osallisuuden toteutuvan hyvin ammatillisessa tukihenkilötoiminnassa työntekijöiden näkökulmasta.
Tietoperustassa tarkasteltiin lastensuojelua yleisesti sekä hieman tarkemmin lastensuojelun avohuoltoa. Lisäksi avattiin käsitteet osallisuus, lapsen etu ja lapsen oikeus osallistua sekä ammatillinen tukihenkilötoiminta lastensuojelutyössä. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja tutkimusaineisto kerättiin kirjoitelmapyynnöllä. Kirjoitelmapyyntöön vastasi yhdeksän työntekijää. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin kategoria-analyysiä.
Tutkimustulosten mukaan aineistosta löytyi viisi eri kategoriaryhmää, jotka olivat seuraavat: keskiössä asiakas, rinnalla kulkija ja asianajaja, suunnitelmallista ja tavoitteellista, toiveet sekä dialogisuus. Varsinaisia kehittämisen kohteita itse työskentelyssä osallisuuden näkökulmasta tutkimuksessa ei tullut esille. Johtopäätöksenä voidaan todeta osallisuuden toteutuvan hyvin ammatillisessa tukihenkilötoiminnassa työntekijöiden näkökulmasta.