Tervetuloa Nuortenkoti Kasvunrantaan! Perehdytysohjelma uusille työntekijöille
Arffman, Tiina (2020)
Arffman, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528514
Tiivistelmä
Perehdytys on uuden työntekijän tutustuttamista organisaatioon, työyhteisöön ja työhön. Se tarjoaa tukea, jota tulokas tarvitsee kokeakseen olonsa tervetulleeksi. Suunnitelmallisella ja hyvin hoidetulla perehdytyksellä saavutetaan usein pitkälle kantavia vaikutuksia muun muassa työntekijöiden sitoutuvuuden, työn laadun ja yritysimagon muodossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Kasvunpolku Oy:n Nuortenkoti Kasvunranta –yksikköön perehdytysohjelma sekä tuoda teoreettisen viitekehyksen kautta tietoisuuteen perehdytyksen perusasiat ja merkitys yritykselle. Tavoitteena oli yhtenäistää perehdytyksen sisältö ja laatu sekä luoda perehdytysohjelma, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää uuden työntekijän tullessa Nuortenkoti Kasvunrantaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Aineiston hankintavaiheessa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmistä teemahaastattelua sekä osallistavaa työpajamenetelmää, joka sisälsi piirteitä ryhmäkeskustelusta. Aineiston hankintavaiheessa perehdytysohjelman kehittämiseen osallistui yrityksen henkilöstöä eri tasoilta: johtajat, vastaavat ohjaajat/sosiaalityöntekijät sekä ohjaajat. Johtajille ja yhdelle vastaavalle ohjaajalle toteutettiin teemahaastattelu. Muille vastaaville ohjaajille/sosiaalityöntekijöille sekä ohjaajille pidettiin erilliset työpajat. Aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysin keinoin. Saatujen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen yhdistämisen myötä kehittämistyön tuotoksena syntyi perehdytysohjelma Nuortenkoti Kasvunrantaan.
Johtajilta ja henkilöstöltä saatujen vastausten perusteella perehdytyksen nykytila vaati kehittämistä. Heiltä nousi runsaasti kehittämisideoita muun muassa perehdytysvastuun jakamiseen, perehdytysohjelman sisältöön sekä -prosessin eri vaiheisiin. Jatkokehittämisaiheena voisi olla esimerkiksi pitkään poissaolleiden työntekijöiden ja sijaisten perehdytysohjelma, mentoroinnin kehittäminen tai perehdytysmateriaalin työstäminen. Perehdytysohjelman käyttöönotto rajautui tämän kehittämistyön ulkopuolelle, joten kehittämistyötä voisi jatkaa perehdytysohjelman käyttöönotolla sekä kehittämällä käytännöstä ja seurannan pohjalta nousevia epäkohtia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Kasvunpolku Oy:n Nuortenkoti Kasvunranta –yksikköön perehdytysohjelma sekä tuoda teoreettisen viitekehyksen kautta tietoisuuteen perehdytyksen perusasiat ja merkitys yritykselle. Tavoitteena oli yhtenäistää perehdytyksen sisältö ja laatu sekä luoda perehdytysohjelma, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää uuden työntekijän tullessa Nuortenkoti Kasvunrantaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Aineiston hankintavaiheessa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmistä teemahaastattelua sekä osallistavaa työpajamenetelmää, joka sisälsi piirteitä ryhmäkeskustelusta. Aineiston hankintavaiheessa perehdytysohjelman kehittämiseen osallistui yrityksen henkilöstöä eri tasoilta: johtajat, vastaavat ohjaajat/sosiaalityöntekijät sekä ohjaajat. Johtajille ja yhdelle vastaavalle ohjaajalle toteutettiin teemahaastattelu. Muille vastaaville ohjaajille/sosiaalityöntekijöille sekä ohjaajille pidettiin erilliset työpajat. Aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysin keinoin. Saatujen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen yhdistämisen myötä kehittämistyön tuotoksena syntyi perehdytysohjelma Nuortenkoti Kasvunrantaan.
Johtajilta ja henkilöstöltä saatujen vastausten perusteella perehdytyksen nykytila vaati kehittämistä. Heiltä nousi runsaasti kehittämisideoita muun muassa perehdytysvastuun jakamiseen, perehdytysohjelman sisältöön sekä -prosessin eri vaiheisiin. Jatkokehittämisaiheena voisi olla esimerkiksi pitkään poissaolleiden työntekijöiden ja sijaisten perehdytysohjelma, mentoroinnin kehittäminen tai perehdytysmateriaalin työstäminen. Perehdytysohjelman käyttöönotto rajautui tämän kehittämistyön ulkopuolelle, joten kehittämistyötä voisi jatkaa perehdytysohjelman käyttöönotolla sekä kehittämällä käytännöstä ja seurannan pohjalta nousevia epäkohtia.