TAITOPAJAN KEHITTÄMINEN HOITOTYÖN KLIINISEN OSAAMISEN TUEKSI
Koski, Maria (2020)
Koski, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528512
Tiivistelmä
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden sekä heidän ohjaajien ja opettajien mielestä hoitoalan opiskelijat tarvitsevat kliinisten taitojen kertausta ennen hoitotyön harjoitteluihin ja työelämään siirtymistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Mikkelin keskussairaalan simulaatio- ja koulutuskeskukseen malli hoitotyön kliinisten taitojen taitopajasta. Taitopajan tarkoituksena on vahvistaa hoitotyön opiskelijoiden ja ammattilaisten kliinisiä taitoja. Taitopajan malli laadittiin kirjallisuuteen perustuvan tiedon ja hoitotyön opiskelijoiden ja ammattilaisten tarpeiden mukaisesti. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään kirjallisuuteen perustuen, kuinka taitopajatyöskentely toimii ammattilaisten ja hoitotyön opiskelijoiden kesken ja millaisia taitoja taitopajassa on tarve kerrata. Taitopaja kohdennettiin hoitotyön opiskelijoille ja ammattilaisille, kuten lähihoitajille, ensihoitajille, sairaanhoitajille ja terveydenhoitajille.
Taitopaja suunniteltiin toteutettavaksi toimintatutkimuksena, jonka aikana taitopajan ohjaajat havainnoivat toimintaa ja keräävät näin tietoa taitopajatyöskentelystä. Taitopajan suunniteltu pilotointi peruuntui koronaepidemian vuoksi, joten havaintoja opiskelijoiden ja ammattilaisten yhteistyöstä ei saatu. Kerrattavista taidoista saatiin samansuuntaisia tuloksia kuin kirjallisuusläheistä; hoitotoimenpiteissä ja akuuttitilanteiden hoidossa hoitotyön opiskelijoilla on epävarmuutta.
Opinnäytetyönä kehitettyä taitopajan mallia voidaan jatkossa hyödyntää muokkaamalla taitopajaa eri ammattiryhmien, kuten esimerkiksi fysioterapian tai mikrobiologian käyttöön tai tuotteistamalla taitopajatoiminta, jolloin ulkopuoliset voivat ostaa taitopajoja omiin tarpeisiinsa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Mikkelin keskussairaalan simulaatio- ja koulutuskeskukseen malli hoitotyön kliinisten taitojen taitopajasta. Taitopajan tarkoituksena on vahvistaa hoitotyön opiskelijoiden ja ammattilaisten kliinisiä taitoja. Taitopajan malli laadittiin kirjallisuuteen perustuvan tiedon ja hoitotyön opiskelijoiden ja ammattilaisten tarpeiden mukaisesti. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään kirjallisuuteen perustuen, kuinka taitopajatyöskentely toimii ammattilaisten ja hoitotyön opiskelijoiden kesken ja millaisia taitoja taitopajassa on tarve kerrata. Taitopaja kohdennettiin hoitotyön opiskelijoille ja ammattilaisille, kuten lähihoitajille, ensihoitajille, sairaanhoitajille ja terveydenhoitajille.
Taitopaja suunniteltiin toteutettavaksi toimintatutkimuksena, jonka aikana taitopajan ohjaajat havainnoivat toimintaa ja keräävät näin tietoa taitopajatyöskentelystä. Taitopajan suunniteltu pilotointi peruuntui koronaepidemian vuoksi, joten havaintoja opiskelijoiden ja ammattilaisten yhteistyöstä ei saatu. Kerrattavista taidoista saatiin samansuuntaisia tuloksia kuin kirjallisuusläheistä; hoitotoimenpiteissä ja akuuttitilanteiden hoidossa hoitotyön opiskelijoilla on epävarmuutta.
Opinnäytetyönä kehitettyä taitopajan mallia voidaan jatkossa hyödyntää muokkaamalla taitopajaa eri ammattiryhmien, kuten esimerkiksi fysioterapian tai mikrobiologian käyttöön tai tuotteistamalla taitopajatoiminta, jolloin ulkopuoliset voivat ostaa taitopajoja omiin tarpeisiinsa.