Tiedonantovelvollisuus autokaupassa : Automyyjän kuluttajansuojaosaamisen kehittäminen
Laitinen, Anniina; Tuupainen, Rauni (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laitinen, Anniina
Tuupainen, Rauni
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528509
Tiivistelmä
Hyvä kuluttajansuojaosaaminen on edellytys elinkeinonharjoittajan menestymiseen markkinoilla. Tiedonantovelvollisuuksilla on merkittävä rooli kuluttajalle, koska ne edellyttävät elinkeinonharjoittajan antamaan kaupanteon kannalta oikeat, riittävät ja olennaiset tiedot ennen sopimuksen tekemistä ostopäätöksen tueksi. Kuluttajansuojalain pakottavien säännösten tiedonantovelvollisuuden tarkoituksena on suojata kulut-tajaa sopimussuhteen heikompana osapuolena epäasianmukaisilta sopimuksilta. Ne myös lisäävät kuluttajan luottamusta elinkeinoelämää kohtaan.
Tässä kehittämistutkimuksessa tutkittiin automyyjän tiedonantovelvollisuuden laajuutta tavaran kaupan, markkinoinnin ja kuluttajaluottojen näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin autokaupan sopimuksiin ja virhevastuuaikaan. Tavoitteena oli laatia autokaupan myyjälle opas tiedonantovelvollisuuteen liittyvistä seikoista, jotka tulee ottaa huomioon ennen sopimuksen tekemistä.
Tietoperusta muodostui oikeuskirjallisuudesta, oikeustapauksista, kuluttajansuojalaista sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksista. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin esimerkkeinä kuluttajariitalautakunnan antamia ratkaisusuosituksia ajoneuvon kauppaan liittyvissä riitatilanteissa.
Tutkimusta käsiteltiin oikeusdogmatiikan näkökulmasta. Oikeusdogmaattisessa eli lainopillisessa näkökulmassa tarkoituksena on tutkia voimassa olevaa oikeutta ja selvittää lain sisältö sekä sen tarkoitus käyttäen oikeuslähteitä. Kehittämistutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena havainnointiin perustuvilla menetelmillä.
Tässä kehittämistutkimuksessa tutkittiin automyyjän tiedonantovelvollisuuden laajuutta tavaran kaupan, markkinoinnin ja kuluttajaluottojen näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin autokaupan sopimuksiin ja virhevastuuaikaan. Tavoitteena oli laatia autokaupan myyjälle opas tiedonantovelvollisuuteen liittyvistä seikoista, jotka tulee ottaa huomioon ennen sopimuksen tekemistä.
Tietoperusta muodostui oikeuskirjallisuudesta, oikeustapauksista, kuluttajansuojalaista sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksista. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin esimerkkeinä kuluttajariitalautakunnan antamia ratkaisusuosituksia ajoneuvon kauppaan liittyvissä riitatilanteissa.
Tutkimusta käsiteltiin oikeusdogmatiikan näkökulmasta. Oikeusdogmaattisessa eli lainopillisessa näkökulmassa tarkoituksena on tutkia voimassa olevaa oikeutta ja selvittää lain sisältö sekä sen tarkoitus käyttäen oikeuslähteitä. Kehittämistutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena havainnointiin perustuvilla menetelmillä.