Vaatekonseptin kehittäminen Lean Service Creation -menetelmällä
Hietamies, Hanna (2020)
Hietamies, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vaatekonseptin kehittäminen Lean Service Creation -menetelmällä. Konseptin palvelun ja liiketoiminnan kehittämisen lähtökohtana oli aiemmin opinnoissa suunniteltu muunneltava puolivalmisteinen vaate. Tekijän tavoitteena on työllistyä yrittäjänä ja vaatekonseptia kehitettiin tulevan yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tehtävänä oli hankkia käyttäjätietoa. Konseptin kehittämiseen ja tiedonhankintaan käytettiin kyselyä, sähköpostihaastattelua ja Lean Service Creation -menetelmää valituilta osin. Ensimmäinen kysely tehtiin messujen yhteydessä ja toinen Webropol kyselynä.
Menetelmän avulla määriteltiin vaatekonseptille kohderyhmäksi käsityöharrastajat, jotka haluavat ommella vaatteita. Opinnäytetyön tuloksena olevassa vaatekonseptissa tuleva yritys suunnittelee muunneltavia ja säätövarallisia vaatteita. Asiakkaalle myydään ompeluelämys vaatteen kaavan ja leikattujen kankaiden muodossa verkkokaupan kautta. The purpose for this thesis was to develop a garment concept. The starting point was a transformable garment designed earlier in the studies. The author’s goal is to become an entrepreneur. The thesis developed a service and business concept from the perspective of a new future company.
The goal for this thesis was to collect user information. The process in this work included surveys, email interviews and the Lean Service Creation method. The selected Lean Service Creation canvases were used in the thesis to develop the concept. The first survey was conducted at the fair and the second using the Webropol service.
The result of the thesis was a preliminary business concept which is suitable for the target group. The target group consists of a craft enthusiasts who want to sew clothes. The Transformable and adjustable garments are designed in the future company. The garments are sold in the online store in patterns and in the form of pre-cut fabrics. The goal is to provide a sewing experience for the customer.
Opinnäytetyön tehtävänä oli hankkia käyttäjätietoa. Konseptin kehittämiseen ja tiedonhankintaan käytettiin kyselyä, sähköpostihaastattelua ja Lean Service Creation -menetelmää valituilta osin. Ensimmäinen kysely tehtiin messujen yhteydessä ja toinen Webropol kyselynä.
Menetelmän avulla määriteltiin vaatekonseptille kohderyhmäksi käsityöharrastajat, jotka haluavat ommella vaatteita. Opinnäytetyön tuloksena olevassa vaatekonseptissa tuleva yritys suunnittelee muunneltavia ja säätövarallisia vaatteita. Asiakkaalle myydään ompeluelämys vaatteen kaavan ja leikattujen kankaiden muodossa verkkokaupan kautta.
The goal for this thesis was to collect user information. The process in this work included surveys, email interviews and the Lean Service Creation method. The selected Lean Service Creation canvases were used in the thesis to develop the concept. The first survey was conducted at the fair and the second using the Webropol service.
The result of the thesis was a preliminary business concept which is suitable for the target group. The target group consists of a craft enthusiasts who want to sew clothes. The Transformable and adjustable garments are designed in the future company. The garments are sold in the online store in patterns and in the form of pre-cut fabrics. The goal is to provide a sewing experience for the customer.