Autokorjaamon kannattavuuden parantaminen
Vuoritie, Rosa Marie (2020)
Vuoritie, Rosa Marie
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528481
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on autokorjaamon kannattavuuden parantaminen ja se toteutetaan toimeksiantajayritykselle. Työn tarkoitus on löytää yrityksen kannattavuudesta kehityskohteita ja tarjota yrittäjille lisää työkaluja ja keinoja, joilla he voivat huolehtia yrityksen kannattavuudesta. Työssä kiinnitetään huomiota erityisesti toiminnan tehokkuuden ja tuottavuuden merkitykseen osana kannattavuutta sillä oletuksella, että toiminta ei voi olla kannattavaa pidemmällä tähtäimellä, mikäli yritys ei toimi tuottavasti ja käytä resurssejaan tehokkaasti. Tavoite on saada aikaiseksi käyttökelpoisia ja konkreettisia keinoja parempaan kannattavuuteen ja tuottavuuteen.
Työssä käsitellään ensin yrityksen kannattavuuden vaikuttavia tekijöitä huomioiden yrityksen oman toiminnan ja tavoitteiden merkityksen. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin analysointiprosessiin ja kannattavuuden analysointiin sekä sovelletaan teoriatietoa toimeksiantajayritykseen huomioiden yrityksen liiketoiminnan erityispiirteet. Toimeksiantajan toiminnan kannattavuutta analysoidaan tilinpäätösanalyysillä, resurssien käytön analyysillä sekä tehokkuuden ja käyttöasteen huomioivalla katetuottoanalyysillä.
Toimeksiantajan yritystoiminnan todettiin olevan kokonaisuutena kannattamatonta ja yritys olikin tuottanut tappiota kaksi ensimmäistä toimintavuottaan. Resurssien tehokkaassa ja tuottavassa käytössä todettiin olevan vielä parantamisen varaa. Tästä huolimatta analyysien tuloksissa oli nähtävissä selkeää positiivista kehitystä niin yrityksen kannattavuudessa kuin resurssien tehokkaassa ja tuottavassa käytössä. Kokonaisuutena yrityksen myymät tuotteet ja palvelut on kuitenkin hinnoiteltu niin, että ne eivät riitä kattamaan yrityksen kustannuksia.
Toimeksiantajan toiminnasta löydettiin kannattavuuden näkökulmasta useita kehityskohteita. Toimeksiantajalle annettiin suosituksia niin hinnoittelun ja kulurakenteen kehittämiseen kuin toiminnan tehokkuuden, tuottavuuden ja käyttöasteen parantamiseksi sekä työkaluja muutoksien vaikutuksien arviointiin. Näkemykseni mukaan monipuolisilla analyyseillä onnistuttiin löytämään toimeksiantajan toiminnasta selkeitä kehityskohteita ja tarjoamaan heille myös konkreettisia ehdotuksia ja työkaluja kannattavuuden ja tuottavuuden seurantaan.
Jatkotoimenpiteiksi ja tulevaisuuden kehityskohteiksi suositeltiin strategian tarkentamista ja strategisen mittariston rakentamista sekä kannattavuuslaskennan kehitystä esimerkiksi toimintolaskennan tai asiakaskannattavuuslaskennan avulla. The topic of my thesis is improving the profitability of a car repair shop and it is implemented for the case company. The purpose of the work is to find areas for development in the profitability of the case company and to provide entrepreneurs with more tools and means by which they can take care of the profitability of the company. The work pays special attention to the importance of operational efficiency and productivity as part of profitability, on the assumption that operations cannot be profitable in the long run if the company does not operate productively and use its resources efficiently. The goal is to provide workable and concrete means for better profitability and productivity.
In the theoretical part of the thesis is presented the influencing factors of company's profitability, considering the importance of the company's own operations and goals. After this, the analysis process and profitability analysis are described in more detail. The theoretical information is then applied to the client company, considering the specific features of the company's business. The profitability of the case company’s operations is analyzed with an analysis of the financial statements, an analysis of the use of resources and a margin analysis considering efficiency and utilization rate.
The case company’s business was found to be unprofitable as a whole and the company had made a loss in its first two years of operation. It was found that there is still room for improvement in the efficient and productive use of resources. Despite this, the results of the analyses showed a clear positive development in the company's profitability as well as in the efficient and productive use of resources. However, the products and services sold by the company are priced so that they are not sufficient to cover the costs.
From the perspective of profitability, several areas of development were found in the case
company's operations. Recommendations were given to the client to improve the pricing and cost structure as well as to improve operational efficiency, productivity and utilization, as well as tools for assessing the effects of changes. In my opinion, the versatile analyses succeeded in finding clear areas for development in the case company’s operations and providing them with concrete proposals and tools for monitoring profitability and productivity.
As further measures and future development targets, it was recommended to refine the strategy and build a strategic set of indicators, as well as the development of profitability calculation through, for example, activity-based cost accounting or customer profitability accounting.
Työssä käsitellään ensin yrityksen kannattavuuden vaikuttavia tekijöitä huomioiden yrityksen oman toiminnan ja tavoitteiden merkityksen. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin analysointiprosessiin ja kannattavuuden analysointiin sekä sovelletaan teoriatietoa toimeksiantajayritykseen huomioiden yrityksen liiketoiminnan erityispiirteet. Toimeksiantajan toiminnan kannattavuutta analysoidaan tilinpäätösanalyysillä, resurssien käytön analyysillä sekä tehokkuuden ja käyttöasteen huomioivalla katetuottoanalyysillä.
Toimeksiantajan yritystoiminnan todettiin olevan kokonaisuutena kannattamatonta ja yritys olikin tuottanut tappiota kaksi ensimmäistä toimintavuottaan. Resurssien tehokkaassa ja tuottavassa käytössä todettiin olevan vielä parantamisen varaa. Tästä huolimatta analyysien tuloksissa oli nähtävissä selkeää positiivista kehitystä niin yrityksen kannattavuudessa kuin resurssien tehokkaassa ja tuottavassa käytössä. Kokonaisuutena yrityksen myymät tuotteet ja palvelut on kuitenkin hinnoiteltu niin, että ne eivät riitä kattamaan yrityksen kustannuksia.
Toimeksiantajan toiminnasta löydettiin kannattavuuden näkökulmasta useita kehityskohteita. Toimeksiantajalle annettiin suosituksia niin hinnoittelun ja kulurakenteen kehittämiseen kuin toiminnan tehokkuuden, tuottavuuden ja käyttöasteen parantamiseksi sekä työkaluja muutoksien vaikutuksien arviointiin. Näkemykseni mukaan monipuolisilla analyyseillä onnistuttiin löytämään toimeksiantajan toiminnasta selkeitä kehityskohteita ja tarjoamaan heille myös konkreettisia ehdotuksia ja työkaluja kannattavuuden ja tuottavuuden seurantaan.
Jatkotoimenpiteiksi ja tulevaisuuden kehityskohteiksi suositeltiin strategian tarkentamista ja strategisen mittariston rakentamista sekä kannattavuuslaskennan kehitystä esimerkiksi toimintolaskennan tai asiakaskannattavuuslaskennan avulla.
In the theoretical part of the thesis is presented the influencing factors of company's profitability, considering the importance of the company's own operations and goals. After this, the analysis process and profitability analysis are described in more detail. The theoretical information is then applied to the client company, considering the specific features of the company's business. The profitability of the case company’s operations is analyzed with an analysis of the financial statements, an analysis of the use of resources and a margin analysis considering efficiency and utilization rate.
The case company’s business was found to be unprofitable as a whole and the company had made a loss in its first two years of operation. It was found that there is still room for improvement in the efficient and productive use of resources. Despite this, the results of the analyses showed a clear positive development in the company's profitability as well as in the efficient and productive use of resources. However, the products and services sold by the company are priced so that they are not sufficient to cover the costs.
From the perspective of profitability, several areas of development were found in the case
company's operations. Recommendations were given to the client to improve the pricing and cost structure as well as to improve operational efficiency, productivity and utilization, as well as tools for assessing the effects of changes. In my opinion, the versatile analyses succeeded in finding clear areas for development in the case company’s operations and providing them with concrete proposals and tools for monitoring profitability and productivity.
As further measures and future development targets, it was recommended to refine the strategy and build a strategic set of indicators, as well as the development of profitability calculation through, for example, activity-based cost accounting or customer profitability accounting.