Tapahtumien Kalajoki: tutkimus tapahtumien merkityksestä ja kehittämismahdollisuuksista Kalajoella
Kangaskortet, Janica (2020)
Kangaskortet, Janica
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528473
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kalajoen tapahtumien ja niiden markkinoinnin nykytilaa sekä vaikutuksia alueella. Tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle kehitysideoita, jotka auttaisivat kehittämään tapahtumia ja niiden markkinointia tulevaisuudessa. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Kalajoen Matkailuyhdistys Ry, jonka toimenkuvaan kuuluu Kalajoen matkailualueen yhteismarkkinointi kansainvälisesti ja kansallisesti. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään tapahtumien alueellisiin vaikutuksiin, tapahtumien markkinointiviestintään sekä asiakasymmärrykseen.
Tämän kvalitatiivisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua viidelle Kalajoen alueella toimivalle tapahtumajärjestäjälle. Tutkimuksessa käytettiin apuna myös alueen yrityksille ja tapahtuma-asiakkaille aiemmin toteutettujen palautekyselyiden tuloksia. Haastattelut toteutettiin kesäkuussa 2020. Haastattelun tulokset käsiteltiin sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella tapahtumien nykytilan koetaan olevan suhteellisen hyvä. Tapahtumat ovat pienelle alueelle tärkeitä ja niiden vaikutukset alueen yleiseen hyvinvointiin suuria. Suurimmiksi kehityskohteiksi nousivat yhteistyön lisääminen tapahtumien suunnittelussa, järjestämisessä ja viestinnässä. Esiin nousi myös tarve nykyisten tapahtumien kehittämiseen sekä suurempien tapahtumien järjestämiseen. Parannusta toivottiin alueen yrityksille tapahtuvaan tiedottamiseen tapahtumista sekä alueen julkisten liikenneyhteyksien kehittämiseen. Tapahtumien avulla myös
alueen ympärivuotista matkailua voitaisiin tasapainottaa.
Tutkimuksella saatiin kartoitettua ongelman pääkohtia, joista olisi hyvä lähteä eteenpäin tapahtumien ja niiden markkinoinnin kehittämisessä. Toimeksiantaja ja alueen yritykset voivat käyttää tutkimuksen tuloksia toimintansa kehittämiseen. Tutkimuksen syventämiseksi jatkokehityskohteena voisi tutkia Kalajoen tapahtumien aluetaloudellisia vaikutuksia laajemmalla mittakaavalla. Toiminnallisena opinnäytetyönä tapahtumajärjestäjille voitaisiin suunnitella tapahtumajärjestäjän ohjekirjaa tai tuloksista esiin noussutta alueen yhteistä tapahtumakalenteria avuksi tapahtumien järjestämiseen ja niistä tiedottamiseen. Tapahtumien kehittämiseen liittyvää jatkotutkimusta olisi mahdollista jatkaa myös tapahtuma-asiakkaille tehtävien kyselyiden tai haastatteluiden avulla. The purpose of the thesis was to examine the current state of Kalajoki events and their marketing as well as their impacts in the region. The aim was to provide the client of the assignment with development proposals that would help to develop events and their marketing in the future. The client of the assignment was Kalajoki Tourism Association whose mission is to co-market Kalajoki region nationally and internationally. The theoretical part of the research concentrates on the
regional impacts and marketing communications of events and customer understanding.
The research method used in this qualitative thesis was a theme interview of five event organizers operating in the Kalajoki area. Results from previously conducted feedback surveys of event goers and companies were used to support the research. The interviews were implemented in June 2020. The results of the interviews were analyzed using content analysis.
Based on the results, Kalajoki’s events scene could be considered relatively successful. Events are important for a small region, and they have a considerable impact on general wellbeing in the region. Increasing co-operation in event planning, event organizing, and communication arose as the key issues for development. Another point that emerged was the need to develop current events as well as arranging larger ones. Improvement would be needed in informing companies about events and in developing public transport in the area. Year-round tourism could also be divided more evenly throughout the year due to events.
This research identified the main issues with which to proceed in event development and marketing. The client of the thesis and companies in the region can use the results to develop their operations. To deepen the research, the regional economic impacts of events in Kalajoki could be studied on a larger scale as the subject of further development. A practice-based thesis could react to the needs of event organizers by producing an event planning manual. In addition, a common event calendar for the region, which emerged as a need from the results of this thesis, could be designed to help organize and share information about events. Further research related to the development of events could proceed through surveys or interviews of event goers.
Tämän kvalitatiivisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua viidelle Kalajoen alueella toimivalle tapahtumajärjestäjälle. Tutkimuksessa käytettiin apuna myös alueen yrityksille ja tapahtuma-asiakkaille aiemmin toteutettujen palautekyselyiden tuloksia. Haastattelut toteutettiin kesäkuussa 2020. Haastattelun tulokset käsiteltiin sisällönanalyysin avulla.
Tulosten perusteella tapahtumien nykytilan koetaan olevan suhteellisen hyvä. Tapahtumat ovat pienelle alueelle tärkeitä ja niiden vaikutukset alueen yleiseen hyvinvointiin suuria. Suurimmiksi kehityskohteiksi nousivat yhteistyön lisääminen tapahtumien suunnittelussa, järjestämisessä ja viestinnässä. Esiin nousi myös tarve nykyisten tapahtumien kehittämiseen sekä suurempien tapahtumien järjestämiseen. Parannusta toivottiin alueen yrityksille tapahtuvaan tiedottamiseen tapahtumista sekä alueen julkisten liikenneyhteyksien kehittämiseen. Tapahtumien avulla myös
alueen ympärivuotista matkailua voitaisiin tasapainottaa.
Tutkimuksella saatiin kartoitettua ongelman pääkohtia, joista olisi hyvä lähteä eteenpäin tapahtumien ja niiden markkinoinnin kehittämisessä. Toimeksiantaja ja alueen yritykset voivat käyttää tutkimuksen tuloksia toimintansa kehittämiseen. Tutkimuksen syventämiseksi jatkokehityskohteena voisi tutkia Kalajoen tapahtumien aluetaloudellisia vaikutuksia laajemmalla mittakaavalla. Toiminnallisena opinnäytetyönä tapahtumajärjestäjille voitaisiin suunnitella tapahtumajärjestäjän ohjekirjaa tai tuloksista esiin noussutta alueen yhteistä tapahtumakalenteria avuksi tapahtumien järjestämiseen ja niistä tiedottamiseen. Tapahtumien kehittämiseen liittyvää jatkotutkimusta olisi mahdollista jatkaa myös tapahtuma-asiakkaille tehtävien kyselyiden tai haastatteluiden avulla.
regional impacts and marketing communications of events and customer understanding.
The research method used in this qualitative thesis was a theme interview of five event organizers operating in the Kalajoki area. Results from previously conducted feedback surveys of event goers and companies were used to support the research. The interviews were implemented in June 2020. The results of the interviews were analyzed using content analysis.
Based on the results, Kalajoki’s events scene could be considered relatively successful. Events are important for a small region, and they have a considerable impact on general wellbeing in the region. Increasing co-operation in event planning, event organizing, and communication arose as the key issues for development. Another point that emerged was the need to develop current events as well as arranging larger ones. Improvement would be needed in informing companies about events and in developing public transport in the area. Year-round tourism could also be divided more evenly throughout the year due to events.
This research identified the main issues with which to proceed in event development and marketing. The client of the thesis and companies in the region can use the results to develop their operations. To deepen the research, the regional economic impacts of events in Kalajoki could be studied on a larger scale as the subject of further development. A practice-based thesis could react to the needs of event organizers by producing an event planning manual. In addition, a common event calendar for the region, which emerged as a need from the results of this thesis, could be designed to help organize and share information about events. Further research related to the development of events could proceed through surveys or interviews of event goers.